Badania rynku
Badania rynku, analiza rynku to ogół czynności zmierzających do poznania zjawisk i procesów rynkowych (rynek) oraz ich wzajemnych zależności i związków. Obejmują głównie badania popytu, podaży i cen, czynników i warunków kształtowania się ich poziomu oraz zmian w czasie, a także zachowań podmiotów gospodarczych na rynku.
Początkowo badania rynku, oparte głównie na obserwacji, miały charakter badań podstawowych – zmierzały do sformułowania ogólnych i specyficznych zależności i prawidłowości funkcjonowania rynków. Z czasem nabrały charakteru badań stosowanych, prowadzonych na poszczególnych rynkach przez podmioty gospodarcze prowadzące działalność wytwórczą albo handlową lub na ich zlecenie – przez wyspecjalizowane jednostki badawcze. Ich celem było pozyskanie informacji pozwalających podejmować decyzje gospodarcze przy zminimalizowaniu niepewności i ryzyka.
Badania rynku podjęto najpierw w Europie: w latach 20. w Niemczech, a w latach 30. we Francji i Szwecji. Po wojnie na czoło w tej dziedzinie wysunęły się Stany Zjednoczone, rozwijając znacznie zakres badań rynku oraz doskonaląc ich metody i techniki (wprowadzono badania ankietowe różnych typów oraz eksperymenty). Zostały one później przeniesione do Europy i Japonii.
metody pozyskiwania i przetwarzania informacji:
terenowe badania ankietowe - wywiady bezpośrednie,
wywiady telefoniczne,
wywiady pocztowe,
pogłębione wywiady indywidualne (IDI),
wywiady zogniskowane typu FGI,
desk research,
własna baza danych o rynkach wyrobów przemysłowych.
Ich wybór uzależniamy od potrzeb badania