Badania rynku

Badania rynku, analiza rynku to ogół czynności zmierzających do poznania zjawisk i procesów rynkowych (rynek) oraz ich wzajemnych zależności i związków. Obejmują głównie badania popytu, podaży i cen, czynników i warunków kształtowania się ich poziomu oraz zmian w czasie, a także zachowań podmiotów gospodarczych na rynku.
Początkowo badania rynku, oparte głównie na obserwacji, miały charakter badań podstawowych – zmierzały do sformułowania ogólnych i specyficznych zależności i prawidłowości funkcjonowania rynków. Z czasem nabrały charakteru badań stosowanych, prowadzonych na poszczególnych rynkach przez podmioty gospodarcze prowadzące działalność wytwórczą albo handlową lub na ich zlecenie – przez wyspecjalizowane jednostki badawcze. Ich celem było pozyskanie informacji pozwalających podejmować decyzje gospodarcze przy zminimalizowaniu niepewności i ryzyka.
Badania rynku podjęto najpierw w Europie: w latach 20. w Niemczech, a w latach 30. we Francji i Szwecji. Po wojnie na czoło w tej dziedzinie wysunęły się Stany Zjednoczone, rozwijając znacznie zakres badań rynku oraz doskonaląc ich metody i techniki (wprowadzono badania ankietowe różnych typów oraz eksperymenty). Zostały one później przeniesione do Europy i Japonii.

metody pozyskiwania i przetwarzania informacji:
terenowe badania ankietowe - wywiady bezpośrednie,
wywiady telefoniczne,
wywiady pocztowe,
pogłębione wywiady indywidualne (IDI),
wywiady zogniskowane typu FGI,
desk research,
własna baza danych o rynkach wyrobów przemysłowych.
Ich wybór uzależniamy od potrzeb badania

Dodaj swoją odpowiedź
Marketing

Marketingowe badania rynku - etapy procesu badawczego.

MARKETINGOWE BADANIA RYNKU – ETAPY PROCESU BADAWCZEGO:

1. określenie celu badań – badacz musi zdecydować czy celem zamierzenia badawczego jest rozwiązanie problemu który związany jest: z opisem – odpowiedź na pytanie „Co jest...

Podstawy przedsiębiorczości

Ankieta badania rynku firmy , pytania mam sam  do niej wymyslić

Ankieta badania rynku firmy , pytania mam sam  do niej wymyslić...

Podstawy przedsiębiorczości

metody i znaczenie badania rynku. referat POMOCY

metody i znaczenie badania rynku. referat POMOCY...

Marketing

Marketingowe badania rynku - Etapy procesu badawczego

1. określenie celu badań – badacz musi zdecydować czy celem zamierzenia badawczego jest rozwiązanie problemu który związany jest: z opisem – odpowiedź na pytanie „Co jest najczęściej wymienianą przyczyna zakupu?”, z wyjaśnieniem o...

Ekonomia

Analiza rynku - AE Wrocław - wykłady

BADANIA RYNKU, A PODEJMOWANIE DECYZJI 5.03.2001r.


Dla rozwiązania wielu problemów decyzyjnych potrzebne są różne dane, w tym zwłaszcza o rynku. Jest to przyczyną bezpośrednią podejmowania w przedsiębiorstwie specjalnych dzia�...