Romantyzm w muzyce

Romantyzm w muzyce, okres obejmujący lata ok. 1790-1910. Do najistotniejszych cech wyróżniających muzykę tej epoki należały: przekazywanie doznań emocjonalnych wyrażające się w przełamywaniu klasycznych wzorców oraz konwencji formalnych (widoczne już w twórczości L. van Beethovena), tematyka związana z naturą, dawnymi baśniami i legendami, epoką średniowiecza. Utwory często otrzymywały charakter dramatyczny, następował rozwój liryki wokalnej i instrumentalnej.

Liczne pieśni komponowali: F. Schubert, R. Schumann, F. Chopin, F. Mendelssohn, a w 2. połowie XIX w. - J. Brahms, R. Strauss, H. Wolf. Jednym z głównych gatunków muzycznych była fortepianowa miniatura instrumentalna (nokturny, mazurki, walce F. Chopina, Pieśni bez słów F. Mendelssohna).

Szczególny rozkwit cechował muzykę fortepianową, którą najpełniej reprezentuje twórczość F. Chopina, F. Liszta, R. Schumanna.

Etiuda Rewolucyjna F. Chopina

Preludium Deszczowe Des-dur F. Chopina

Walc cis-moll op. 64 F. Chopina

W 2. połowie XIX w. szeroko rozwinęła się muzyka orkiestrowa, powstały nowe gatunki muzyki programowej: symfonia programowa i poemat symfoniczny. Zwiększył się skład orkiestry, większą rolę zaczęła pełnić kolorystyka instrumentalna, sztukę instrumentacji rozwijali H. Berlioz i N.A. Rimski-Korsakow.

Symfonia Fantastyczna H. Berlioza

Istotne znaczenie miała twórczość R. Wagnera, twórcy gatunku dramatu muzycznego, w którym realizował on swą ideę Gesamtkunstwerk - dzieła mającego jednoczyć wszystkie dziedziny sztuki. W utworach dramatycznych Wagnera, poprzez zastosowanie w warstwie muzycznej gęstej chromatyki i zaawansowanych środków harmonicznych, dokonało się rozbicie systemu dur-moll.

Opera Nabucco G. Verdiego

Opera Traviata G. Verdiego

Opera Cyrulik Sewilski (1816)

W okresie romantyzmu rozwijała się także zbliżona do tradycji twórczość kompozytorów oper: C.M. von Webera, G. Donizettiego, V. Belliniego, G. Meyerbeera, G. Rossiniego (1. połowa XIX w.), J. Masseneta, H. Berlioza, G. Verdiego, A.L. Dvoka, P.I. Czajkowskiego, B. Smetany, S. Moniuszki (2. połowa XIX w.).

Dodaj swoją odpowiedź
Muzyka

Romantyzm w muzyce

OGÓLNIE O ROMANTYŹMIE

Romantyzm w muzyce obejmuje razem z neoromantyzmem niemal cały XIX wiek. Charakteryzowała go wielość nurtów i indywidualizm postaw twórczych, dla których podstawę stylistyczną stanowił przejęty z okresu k...

Muzyka

Romantyzm w muzyce : jakie były różnice między romantyzmem , a klasycyzmem w MUZYCE ? prosze o szybkie odpowiedzi . mogą byc na GG 6077134 lub na e-maila [email protected] . z góry bardzo dziękuję !

Romantyzm w muzyce : jakie były różnice między romantyzmem , a klasycyzmem w MUZYCE ? prosze o szybkie odpowiedzi . mogą byc na GG 6077134 lub na e-maila [email protected] . z góry bardzo dziękuję !...

Muzyka

Romantyzm w muzyce

Kultura muzyczna jest bardzo dobrze znana dla epoki, która w XIX wieku stworzyła nowe formy życia wprowadzając nieznaną niegdyś muzykę romantyczną. W czasie rewolucji francuska, dworska kultura muzyczna. Pozostały tylko nieliczne menuety. L...

Muzyka

napisz krótką notatkę na temat co zostawił nam romantyzm w muzyce

napisz krótką notatkę na temat co zostawił nam romantyzm w muzyce...

Muzyka

napisz krótką notatkę na temat co zostawił nam romantyzm w muzyce

napisz krótką notatkę na temat co zostawił nam romantyzm w muzyce...