Popyt i czynniki go określające

Popyt to zapotrzebowanie na dobra i usługi zgłaszane przez nabywców przy danej cenie i w danym czasie.
Popyt jest odwrotną relacją między ceną dobra (usługi) a ich ilością, którą konkurenci są skłonni i są w stanie (ceteris paribus) nabyć w danym okresie. Inaczej mówiąc, jeżeli cena danego dobra podnosi się, ilość sprzedana ceteris paribus spadnie. I odwrotnie, jeżeli cena dobra spada, ilość sprzedawana rośnie.
Typowa reakcja popytu na zmiany ceny ( przy wzroście cen popyt spada, przy spadku cen popyt wzrasta) ma jednak swoje wyjątki. Istnieją trzy wypadki zaprzeczające powyższej regule. Nazwane zostały one paradoksami: Giffena, Veblena oraz spekulacyjnym.
Angielski statystyk Robert Giffenn, badając konsumpcję niezamożnej ludności, stwierdził iż „im chleb droższy, tym więcej się go spożywa”. To nietypowe zjawisko określono paradoksem Giffena, natomiast dobra, na które popyt wzrasta wraz ze wzrostem ceny, nazwano dobrami Giffena.
Amerykanin Thorsten Veblen zauważył, iż w kręgach ludzi zamożnych kupowano więcej tych dóbr, których ceny rosły. Dobra luksusowej konsumpcji nazwano dobrami Veblena.
Paradoks spekulacyjny wiąże się z przewidywaniami przyszłej ceny. Jeżeli nabywcy przewidują możliwość wzrostu cen, to dokonują zwiększonych zakupów, co powoduje dalszy wzrost cen.
Wpływ zmiany ceny dobra na popyt może wywołać dwa rodzaje efektów: substytucyjny i dochodowy efekt zmiany ceny dobra.
Efekt substytucyjny zmiany ceny dobra x polega na tym, że przy obniżce ceny dobra x (przy założeniu stałości cen pozostałych dóbr) staje się ono względnie tańsze i konsumenci mogą zastąpić nim inne dobra.
Efekt dochodowy zmiany ceny dobra x polega na tym, że przy obniżce ceny dobra x siła nabywcza konsumentów rośnie, gdyż przy stałym dochodzie nominalnym konsument może nabyć więcej dobra x przy obniżonej cenie.

Poza czynnikiem ceny na popyt mają również wpływ tzw. Czynniki pozacenowe:
 Zmiany dochodów konsumentów: rośnie dochód - rośnie popyt,
 Wzrost ceny dóbr substytucyjnych: przy wzroście ceny np. masła rośnie popyt na margarynę,
 Spadek ceny dóbr komplementarnych: spadek ceny np. benzyny oznacza wzrost popytu na samochody,
 Zmiany mody i gustów konsumenta,
 Wzrost liczby nabywców wynikający ze zmian w populacji,
 Oczekiwania co do przyszłej ceny danego dobra: spodziewany wzrost ceny pociąga za sobą wzrost popytu.

Dodaj swoją odpowiedź
Finanse i bankowość

Czynniki wpływające na podaż pieniądza bankowego.

Wstęp
W polskiej gospodarce występuje dwustopniowy system bankowy: bank centralny i podlegające mu banki prywatne. Instytucje te krążą dwa rodzaje pieniądza: pieniądz banku centralnego oraz pieniądz banków prywatnych, zwany pieniądzem...

Ekonomia

Czynniki okreslajace funkcje podazy

Czynniki określające funkcje podaży.Podaż produktów żywnościowych jest współzależna z ich produkcją, choć nie jest z nią tożsama. Podaż w czasie (t1) może być większa lub mniejsza od produkcji w tym samym casie (t1) o saldo zmian z...

Ekonomia

Podaż dóbr i usług oraz czynniki określające ich wielkości.

Drugim co do ważności po popycie pojęciem w ekonomii jest niewątpliwie pojęcie podaży.
Podaż (ang. supply) jest zestawieniem ilości dóbr, jakie producenci są gotowi dostarczyć (zaoferować) w określonym czasie i przy różnych cenac...

Marketing

Planowanie marketingowe

SPIS TREŚCI

WSTĘP

1.ZASADY PLANOWANIA MARKETINGOWEGO
1.1. Cele planowania marketingowego
1.2.Kwestie i koncepcje działań rynkowych
1.3.Osoby zaangażowane w planowanie marketingowe
1.4.Formy sporządzania planu ...

Podstawy przedsiębiorczości

Systemy finansowe w Polsce

System finansowy: gospodarka rynkowa opiera się na pieniądzach a system finansowy umożliwia ich przepływ między uczestnikami gospodarki, składniki: instrumenty finansowe [czyli papiery wartościowe, za pomocą których regulowane są zobowiąz...