Pozytywny wpływ mediów na kształtowanie się społeczeństwa

Temat: Pozytywny wpływ mediów na kształtowanie się społeczeństwa.


Upowszechnienie dostępu do mediów zrewolucjonizowało życie współczesnego człowieka. Stały się one ważnym źródłem informacji, narzędziem kształtowania postaw i zainteresowań. Zwłaszcza telewizja wkroczyła do codziennego życia milionów ludzi i zajmuje w nim ważne miejsce. Dzieci od najmłodszych lat stykają się z przesuwającymi się na szklanym ekranie obrazami. Obrazy te mają wpływ na rozwój różnych sfer osobowości. Telewizja dostarcza szeregu wrażeń, wzruszeń, przeżyć natury intelektualnej i emocjonalnej, zbliża świat, kształtuje wyobraźnię i postawy społeczno – moralne. Wpływ taki staje się możliwy dzięki zasadzie wszechstronności stosowanej w doborze treści i bogactwie form przekazywania treści.
Wielka popularność prasy, kina, radia i telewizji od dawna skłaniała do naukowej refleksji i badań nad siłą wpływu i rolą mediów masowych w społeczeństwie. Od początku 1900 roku do końca lat 30 XXw. Panowała powszechna wiara w potęgę oddziaływania mediów, w ich dobroczynne lub zgubne masowe wpływy. Były one uznawane za zdolne do kształtowania masowych opinii i przekonań, zmieniania obyczajów, a nawet zachowań zgodnie z życzeniami tych, którzy je posiadają i kontrolują.
W okresie niepewności rośnie zależność ludzi od mediów. Środki komunikowania masowego są wtedy źródłem informacji i wskazówek. Media wykazują większy wpływ , gdy zagrożony jest ład społeczny, np. w czasie wojen, lub chociażby epidemii ptasiej grypy.
Główne zalety środków masowego przekazu to:
- upowszechnienie różnorodnych treści (informacyjna, edukacyjna, estetyczna),
- funkcja rozrywkowa i relaksowa,
- funkcja wychowawcza,
- funkcja wzorcotwórcza,
- funkcja kulturotwórcza,
A także obserwuje się istotny wpływ mediów na rodzinę, między innymi:
· w rozwoju i edukacji dziecka,
· w przekazywaniu rodzicom wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, medycyny,
· w inspirowaniu rodziców do określonej pracy wychowawczej z dzieckiem, do wykorzystania zdobytej wiedzy w konkretnych sytuacjach wychowawczo-opiekuńczych, kulturalnych, edukacyjnych w rodzinie,
· w procesach integracji rodziny, poprzez wspólny, rodzinno-domowy odbiór przekazów medialnych,
· kompensując braki środowiska rodzinnego i lokalnego.
Systematyczne oglądanie przez dzieci wartościowych pod względem społeczno-moralnym programy telewizyjne o tematyce społecznej, historycznej, z zakresu kultury, sztuki, przyrody spełnić mogą istotną rolę poznawczą, stając się źródłem nowych, nieznanych dzieciom wiadomości dotyczących różnych kręgów tematycznych. Wiadomości te wchodzą w zakres wyobraźni, spostrzeżeń, pamięci dziecka i stanowić mogą podstawę do precyzowania przez nie wielu pojęć, do rozwijania podzielności uwagi. Media posiadają również możliwości rozbudzania i rozwijania zainteresowań dzieci różnymi dziedzinami, ale też inspirowania, pobudzania młodych odbiorców do nowych działań, zachowań społecznych, intelektualnych, kulturalnych, hobbystycznych, związanych z kolekcjonowaniem, sportowych, turystycznych, technicznych, opiekuńczych. Korzyści poznawcze i wychowawcze, jakie czerpią dzieci z mediów zależą od częstotliwości kontaktu dziecka z poszczególnymi programami, sposobu odbioru, uwarunkowania społeczno-kulturowego rodziny, atmosfery wychowawczej w rodzinie.
Nowe, elektroniczne media mogą integrować rodzinę tylko wtedy, gdy członkowie rodziny wspólnie dokonują wyboru programów telewizyjnych, zgodnie z własnymi zainteresowaniami oraz ze względu na wartości poznawcze, wychowawcze, estetyczne.
Telewizja dla wielu rodzin stwarza możliwości poznawania świata, uczestniczenia w kulturze, rozrywki, odpoczynku. Wypełniając braki środowiska rodzinnego i lokalnego poprzez wyrównywanie pośrednio, tych potrzeb dzieci, których rodzina z różnych powodów nie jest w stanie zaspokoić.
Media powinny pomóc rodzicom w rozwiązywaniu wielu kwestii wychowawczych, w procesie rozwoju i edukacji dziecka, wzbogacając, uzupełniając wiedzę o świecie, rozwijając zainteresowania. Motywując do różnych, pożytecznych działań, przekazują system wartości, norm moralno-społecznych, wzorów zachowań.
Pomimo tego, że mass media dają nam wiele korzyści, nie możemy zapominać o rozgraniczeniu rzeczywistości naszego codziennego życia od tego, co czytamy w prasie, oglądamy w telewizji, czy słyszymy w radiu, ponieważ media to również zagrożenie.

Dodaj swoją odpowiedź
Politologia

Wpływ środków masowego przekazu na postawy i zachowania współczesnych licealistów.

Wpływ środków masowego przekazu na postawy i zachowania współczesnych licealistów.

1. WSTEP


Myślę, że wybrany przeze mnie temat pracy jest bardzo aktualny. W dzisiejszych czasach środki masowego przekazu mają coraz ...

Kulturoznawstwo

Wizerunek kobiety we współczesnej reklamie prasowej

Spis treści:

Wstęp 5
Rozdział I 9
Charakterystyka reklamy prasowej 9
Reklama 9
Prasa 14
Reklama prasowa 16
Współczesna reklama, jej cel i środki 18
Rozdział II 20
Kobieta w reklamie 20
Wizerunek ko...

Psychologia

Pedagogika społeczna - dr Jordan AP w Krakowie

O. WOLONTARIAT
1. GENEZA PEDAGIGOIKI SPOŁECZNEJ
- to dziedzina teoretyczno – praktyczna ( posiada dwa wątki)
Praktycy czerpią z opracowań teoretyków

Koncepcje pedagogiki społecznej pojawiły się w połowie 19wieku. W ok...

Pedagogika

Pedagogika społeczna- przekrój

O. WOLONTARIAT
1. GENEZA PEDAGIGOIKI SPOŁECZNEJ
- to dziedzina teoretyczno – praktyczna ( posiada dwa wątki)
Praktycy czerpią z opracowań teoretyków

Koncepcje pedagogiki społecznej pojawiły się w połowie 19wieku. W ok...

Reklama

Rodzaje reklamy

Text ten zawiera wszystko o rodzajach reklamy i jej rozprowadzania.


3. Skuteczność oddziaływania Internetu jako jednego ze środków masowego przekazu
3.1. Internet jako środek masowego przekazu
Prasa, radio i telewizja s�...