Hałas i wibracje w środowisku
1. Pojęcie hałasu i wibracji
2. Żródła hałasu i wibracji
a) zakres występowania poziomów dżwięków w środowisku
3. Hałas komunikacyjny i jego następstwa
4. Inne rodzaje hałasu
5. Wpływ hałasu i wibracji w środowisku żywym
6. Walka z hałasem
ODCZUWANY BÓL PRZY 130 dB !!!
Skutki hałasu:
- zakłóca wiele funkcji i procesy psychospołeczne,
- jest żródłem uciążliwości, dolegliwości,
- przyczynia się do niepokoju i poczucia zagrożenia,
- niszczy narząd słuchu (uszkadza bębenek),
- prowadzi do natychmiastowej i trwałej głuchoty,
- jest szkodliwy dla zdrowia,
- wpływa niekorzystnie na sprawność człowieka i jego sferę psychiczną,
- nasila stany irytacji, napięć emocjonalnych, spowalnia reakcje psychomotoryczne, obniża zdolność koordynacji, zakłóca koncentrację uwagi,
- wzmożona aktywność kory nadnerczej, zmiany i zaburzenia w przemianie węglowodanów, tłuszczów i białek, zmiany napięcia mięsni szkieletowych, wrażliwość receptorów, skurcze obwodowe naczyń krwionośnych, zmiany ciśnienia krwi, częstość akcji serca,
- rozprzestrzenianie się chorób układu krążenia i pokarmowego, dysfunkcje gruczołów wydzielania dokrewnego, zaburzenia przemiany materii, zjawisko bezsenności.
1. Hałas - występujące w środowisku dżwięki niepożądane, dokuczliwe lub szkodliwe dla zdrowia człowieka przenoszone za pośrednictwem powietrza do organu słuchu.
Wibracje - drgania mechaniczne przenoszone na ciało człowieka nie przez powietrze, lecz za pośrednictwem ciał stałych, jego rezultat bezpośredniego kontaktu mechanicznego między żródłem drgań i odbiorcą.
2. Żródła wibracji i hałasu:
- maszyny, urządzenia i narzędzia,
- część procesów technologicznych generujących hałasy aerodynamiczne,
- pojazdy komunikacji drogowej, szynowej, lotniczej, wodnej,
- inne pojazdy (ciągniki rolnicze, maszyny budowlane itp.),
- urządzenia komunalne.
a) zakres występowania poziomów dżwięków w środowisku
np. motocykl 79-87 dB
samochód osobowy 75-84 dB
samochód ciężarowy 83-93 dB
autobus 86-92 dB
ciągnik rolniczy 85-92 dB
kolej 79-95 dB
tramwaj 70-95 dB
samolot 74-108 dB
3. Hałas komunikacyjny - jest to najpowszechniejszy i najbardziej uciążliwy żródło hałasu i wibracji, w środowisku zurbanizowanym
Terenami o największej uciążliwości hałasu są:
- autostrady i drogi szybkiego ruchu wraz z węzłami wielopoziomowymi, stwarzające poważną uciążliwość dla mieszkańców budynków połóżonych wzdłuż tras, zagrażające także naturalnemu klimatowi akustycznemu na terenach o istotnych walorach przyrodniczych i krajobrazowych, a z natury rzeczy przewidzianych do wypoczynku człowieka w ciszy,
- główne ulice miast, arterie przelotowe, drogi wylotowe, arterie międzydzielnicowe, stanowiące poważną uciążliwość do mieszkańców miast,
- ulice i parkingi osiedlowe, umożliwiające wnikanie ruchu samochodowego na tereny wrażliwe na hałas.
Komunikacja lotnicza - emituje na okoliczne tereny hałas o poziomie 80-110 dB, jest on uciążliwy i szkodliwy dla ludzi zamieszkałych w pobliżu lotnisk.
4. Rodzaje hałasu:
- przemysłowy,
- komunikacyjny (drogowy, kolejowy, lotniczy),
- komunalny (osiedlowy),
- mieszkaniowy (domowy).
5. Społeczne skutki oddziaływania hałasu i wibracji:
- szkodliwy wpływ na zdrowie ludności,
- obniżenie jakości pracy i aktywności życiowej,
- obniżenie sprawności uczenia się,
- zwiększenie liczby wypadków przy pracy i w komunikacji,
- zwiększenie liczby popełnionych błędów,
- wzrost zachorowań na chorobę wibracyjną oraz głuchotę zawodową,
- powstanie kolejnych napięć, kłótni między ludżmi,
- obniżenie poczucia bezpieczeństwa, niezależności i poziomu komfortu.
6. Walka z hałasem:
- ograniczenie ruchu pojazdów,
- poprawienie stanu nawierzchni ulic i torowisk,
- modernizację konstrukcji wytwarzanych pojazdów mechanicznych,
- wprowadzenie urządzeń przeciwhałasowych w pojazdach mechanicznych,
- prowadzenie linii komunikacyjnych w wykopach, tunelach lub tworzenie wokół tras barier, osłon dżwiękochłonnych,
- wykorzystywanie naturalnych barier akustycznych,
- stosowanie w budownictwie konstrukcji i materiałów stanowiących barierę dla hałasu i wibracji,
- poprawienie układu dróg i ich równomierne rozmieszczenie.