Klasycyzm
Notatka z klasycyzmu
Ogólne :
1750-1830
-Odkrycie ruin Pompei i Herkulanu
-zmiany w pojmowaniu świata –obowiązywał racjonalizm, teoria filozoficzna, mówiąca że rozum człowieka jest najważniejszym źródłem poznania – spowodował niebywały rozwój nauk przyrodniczych
-Wielka Rewolucja Francuska 1779 – obalenie feudalizmu
-w XVIII powstało bardzo dużo publicznych instytucji
-narodziła się myśl zachowania i gromadzenia dorobku ludzkości w dziedzinie sztuki m.in. ---
-otwarto Luwr i powstało muzeum brytyjskie
Architektura: czerpanie z antyku – wyróżnia się dwie fazy : do 1800 charakteryzuje się wpływami baroku, roccoco ; od 1800 faza druga nazywana neoklasycyzmem – ściśle nawiązuje do antyku
Pojęcia ( te których możemy nie pamiętać) :
Kolumny – element konstrukcyjno – zdobniczy, rodzaj podpory, style : koryncki, dorycki, joński
Pinakoteka – w Grecji na Akropolu – galeria malarstwa
Kariatydy – rodzaj kolumny w postaci ciała ludzkiej kobiety
Rotunda – okrągła budowla ba planie koła
Łuki triumfalne – bramy dla uczenia triumfów
Posąg konny – zwyczaj upamiętniania bohaterów
Co budowano?:
- budowle sakralne
- założenia pałacowe
- ratusze
- łuki triumfalne
- place
- parki
- ciągi komunikacyjne
Przykłady dzieł:
- pałacyk Petit Trianon
- kościół św. Magdaleny w Paryżu
- łuk triumfalny w Paryżu
- brama brandenburska w Berlinie
- kościół św. Genowefy w Paryżu
- Panteon w Paryżu
- Kapitol w Waszyngtonie
W Polsce:
- Sala Balowa na Zamku Królewskim
- Pałac Na Wodzie
- Łazienki
- Belweder w Warszawie
- Zbiór ewangelicki Świętej Trójcy w Warszawie
- Pałac w Puławach
- Świątynia Sybilli w Puławach
- Teatr Wielki w Warszawie
Rzeźba:
Cechy : statyka; forma spokojna, zamknięta; równowaga; linie są miękkie i płynne.
Formy rzeźb : pomniki, kolumny, popiersia, grobowce, rzeźby parkowe i architektoniczne
Tematy : człowiek współczesny stylizowany na antyk (ubiór, fryzura, itp.) wyidealizowany
Przykłady : pomnik księcia Józefa Poniatowskiego – Thorvaldesen; kolumna Zygmunta i Napoleona – Conava; Paulina Borgese; Jakub Tatarkiewicz „Popiersie Fryderyka Chopina”; Portret Mikołaja Kopernika
Malarstwo : było moralizatorskie
Cechy: idealizm, statyka, światło jest łagodne – modeluje postać na wzór pomnika, kolory są przygaszone – nie ma kontrastów, ważniejsza jest linia niż kolor
Tematy: portrety, pejzaże architektoniczne (weduty), mitologiczne, sceny rodzajowe
Przykłady : Jacques Luise Dawid „Śmierć Marata” , „Przysięga Horacjuszy”
Bernard Bellon „ Krakowskie przedmieście w stronę Placu Zamkowego”
Marcelo Bocciarelli : „Stanisław August w stroju koronacyjnym” „Poczet Królów Polskich”
Jean Auguste Dominique Ingres : „Wielka kąpiąca się”
Antoni Brodowski : „ Julina Ursyn Niemcewicz” „Wojciech Bogusławski”
Canaletto: „Krakowskie przedmieście w stronę placu zamkowego”
Jan Piotr Norblin: „Uchwalenie Konstytucji 3 Maja”