Jakie znaczenie ma książka w życiu człowieka??

Jakie znaczenie ma książka w życiu człowieka??
Odpowiedź

Duże ponieważ dzięki książce dowiadujemy się dużo o świecie

W świecie komputerów XXI wieku dzieci i młodzież coraz rzadziej sięgają po książkę. Odchodzimy od czytania jako czegoś„staromodnego”, zapominając o niezapomnianych przeżyciach, jakie dostarcza lektura. Wiadomym jest, że aby wychować twórczego obywatela potrafiącego posługiwać się informacją w różnej postaci konieczna jest jak najwcześniejsza inicjacja literacka dziecka. „Głośne czytanie nie zastępuje dziecku samodzielnego czytania, ale daje mu propozycję interpretacji tekstu i zwalnia go z odcyfrowywania liter. Za pomocą głosu, tempa lektury i innych niemożliwych do zarejestrowania środków aktorskiego wyrazu, wydobywamy z tekstu większą wyrazistość, sugestywność, plastyczność, sprawiamy, że słuchacz przeżywa silniej tekst, niż czytałby samodzielnie” [Papuzińska]. Wspólne czytanie książek z dziećmi, opowiadanie dziecku rysunków w książce, w niezwykły sposób wzbogaca rozwój emocjonalny dziecka, a także wzmacnia więzi rodzinne, poczucie bezpieczeństwa, miłości. Chwile spędzone wspólnie z dzieckiem na głośnym czytaniu pozostawiają trwały i niezapomniany ślad w świadomości dziecka, na zawsze kojarzą się z ciepłem matczynego głosu, uśmiechu, czułym uściskiem w matczynych ramionach. Głośne czytanie wprowadza dziecko w świat określonych tekstów literackich tzw. kanonu literatury polskiej i obcej. Rozbudza i pielęgnuje pojawiającą się chęć czytania, która być może z czasem przekształci się w potrzebę czytania, potrzebę codziennego kontaktu z kulturą literacką. Jeżeli nie damy naszym dzieciom szansy na zetknięcie się z książką od wczesnego dzieciństwa, to w późniejszym okresie ono wcale nie musi odczuwać jej braku. Nie dziwmy się, zatem, że dzieci i młodzież współczesna nie chce czytać. Nikt im nie pokazał, jak należy to robić. Sporadyczne czytanie dzieciom książek nie ma większego znaczenia i nie przekłada się w przyszłości na większą aktywność czytelniczą. Często zapominamy o tym, że odpowiednio dobrana książka może stać się znakomitym narzędziem w ręku rodziców, czy nauczycieli w rozwiązywaniu doraźnych problemów wychowawczych, może stać się znakomitą płaszczyzną kontaktów i porozumienia między dziećmi i rodzicami, czy nauczycielami. Zachęcałabym do kontynuowania głośnego czytania, podkreślając, że wraz z wiekiem wzrasta terapeutyczna funkcja książki i wspólnego czytania. Brak systematycznego kontaktu z książką ujemnie wpływa na poziom wykształcenia. Żadna szkoła, nawet najlepsza nie znaczy tyle dla dziecka, co rodzinne czytanie. To właśnie dom rodzinny„kładzie podwaliny pod to, co jest w człowieku niepowtarzalne, co decyduje o jego indywidualnych przymiotach i wadach” [Papuzińska]. Nikt od razu nie rodzi się czytelnikiem. Potrzeba na to wielu lat pracy i właściwego ukierunkowania zarówno w domu, jak i w szkole. Jeśli nie wykształcimy w dziecku odpowiednich nawyków kulturalnych, to w dorosłym życiu nie będzie wcale odczuwać ich braku. Należy uświadomić rodzicom jak ważne jest czytanie dzieciom książek. Jeśli to zaniedbają, może to doprowadzić do nieodwracalnych zmian, a zaległości nie będzie można już nadrobić. Głośne czytanie dziecku wpływa pozytywnie na jego rozwój, na psychikę, wyobraźnię, pamięć, koncentrację. Wystarczy 20 minut czytania dziennie, ale warto robić to systematycznie. I nawet, jeśli nasze pociechy umieją już same czytać, nie należy zaprzestawać rodzinnego rytuału. Dzięki czytaniu nawiąże się z dzieckiem lepszy kontakt, będzie się je poznawać. Wspólne czytanie to budowanie więzi: dziecko-rodzice, dziecko-grupa społeczna, dziecko-nauczyciel. Należy dążyć do tego by dziecko zdobywało wiedzę. Wiedza ta będzie się rozszerzać wówczas, jeżeli będzie ono czytało chętnie i, przede wszystkim, płynnie. Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku: * rozwija język i wyobraźnię, * buduje i umacnia więź między rodzicami a dzieckiem, * zapewnia emocjonalny rozwój dziecka, * pomaga w wychowaniu, * ułatwia naukę w szkole, * kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie, * uczy myślenia, * pomaga w zrozumieniu ludzi, świata i siebie, * chroni przed uzależnieniem od telewizji, * uczy nie agresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów, * jest najlepszą„instytucją” kształtującą pomyślną przyszłość dziecka. Zachęcam nauczycieli i rodziców do głośnego czytania z dziećmi. Najważniejsze jest czytanie systematyczne, a efekty z pewnością będą wspaniałe. Wybierajcie książki ciekawe i wartościowe, takie, które wzruszają, rozśmieszają i przygotowują dzieci do późniejszego życia.

Książki zazwyczaj mają duże znaczenie w życiu każdego człowieka. Lubią je zarówno dzieci jak i dorośli. Jeżeli dzieciom czytane są bajki, to mają większą wyobraźnię, inaczej postrzegają świat. Dla dorosłych książka może być ucieczką od życiowych problemów. Gdy czyta się ciekawą książkę, można zapomnieć o wielu problemach. Książka może być inspiracją do innych dzieł, można poznawać wiele nowych określeń, słów, terminów itp. Książki są dostępne dla każdego. Dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów. Każdy może znaleźć temat dla siebie.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Obyczaje i ich znaczenie w życiu bohaterów wybranych dzieł literackich

I. Literatura podmiotu:
1. A. Mickiewicz „Pan Tadeusz”, Wrocław 1968
2. E. Orzeszkowa „Nad Niemnem”, Warszawa 1980
3. W.S. Reymont „Chłopi”, Warszawa 2005

II. Literatura przedmiotu:
1. E. Jankowski, „Eliza Or...

Język polski

Gustaw Herling-Grudziński "Inny Świat", znaczenie lektury dla mieszkańców innego świata.

Powieść Gustawa Herlinga- Grudzińskiego pod tytułem ?Inny świat? została wydana w 1957 roku w Londynie. Należy do literatury faktu, do tzw. literatury łagrowej w tym przypadku będącej dokumentem zbrodni bezwzględnego i okrutnego stalinizm...

Język polski

Uniwersalne i ponadczasowe znaczenie dramatu Szekspira „Makbet”.

Od wieków ludzie dążyli do czegoś w życiu, stawiali sobie cele i osiągali je. Dzisiaj także każdy obiera sobie cel, jedni pragną zakochać się i założyć rodzinę, inni pragną bogactwa i władzy. Niestety często jest tak, że upragnion...

Język polski

„Jak wygląda śmierć? Umieranie człowieka a plastyczne i literackie akty śmierci w epoce staropolskiej i XX wieku.

Śmierć jako temat i motyw w literaturze i sztuce przewijała się przez wszystkie epoki literackie. Jej obraz i znaczenie zmieniały się razem z rozwojem kultury i sztuki. Śmierć to zakończenie ludzkiego życia, istnienia na świecie. Czy wszy...

Pedagogika

Bajki i baśnie jako metody wychowawcze oraz ich stosowanie na przykładzie dzieci uczęszczających do przedszkola w warce

Jednym z kluczowych elementów tworzących ramy dla właściwego wychowania jest zbudowanie systemu wartości stanowiącego fundament życia człowieka. Podstawowym miejscem przekazywania tych wartości jest w pierwszej kolejności rodzina, a dalej ...