I dzień wiosny - szkoła podstawowa
21. marca 2011r.
Pierwszy dzień wiosny
1. 8.00 – 10.35 – Zajęcia odbywają się według planu.
2. 10.55 – 11.30 – Zajęcia we wszystkich klasach prowadzone są przez uczniów klas 4-6.
3. 11.40 – 12.00 – Krótka akademia związana z pierwszym dniem wiosny (załącznik 1)
4. 12.30 – 12.50 – Prezentacja wiosennego rapu ułożonego przez klasy 4-6 oraz plakatów pt.”Żegnaj, Zimo” wykonanych przez klasy 1-3 wraz z wychowawcami.
5. 12.50 – 13.00 – Rytualne topienie (optymalnie: spalenie) marzanny – pożegnanie zimy.
6. 13.00 – 13.15 – Zakończenie. Wręczenie dyplomów oraz nagród klasom 4-6 za najlepszą piosenkę rapową; uczniom klas 1-3 za najlepszy plakat.
Ad.2. Z każdej klasy 4-6, wychowawca w porozumieniu z uczniami, wybiera 2 osoby, które będą prowadzić zajęcia. Wybrani uczniowie losują klasę w której 21. marca prowadzić będą zajęcia. Obowiązkiem nauczycieli, którzy planowo mają zajęcia na 4 godzinie lekcyjnej, jest przygotowanie krótkiej notki dla ucznia prowadzącego zajęcia, która będzie mówić czym uczeń ma się zająć na lekcji. Uczniowie prowadzący zajęcia mogą przebrać się z nauczyciela, którego zastępują. Nauczyciel, który jest zastępowany zobowiązany jest do uczestniczenia w zajęciach.
ad. 4. Konkursy na wiosenny rap oraz plakat pożegnalny zimy ogłoszone są uczniom i wychowawcom dnia 11. marca. Regulamin konkursu w załączniku 2.
Ad.5. Klasy zobowiązane są do wykonania marzanny przed dniem 21. marca (optymalnie za zgodą n-la podcza godziny wychowawczej, lekcji plastyki lub techniki). Pożegnanie marzanny odbędzie się na terenie …, za zgodą zarządcy terenu.
Ad. 6. Nagrodami dla zwycięskich klas są miotły, celem wymiatania ze szkoły zimy wraz z wagarowiczami.
Pierwszy dzień wiosny – załącznik 1.
Narrator 1 Pierwszy dzień wiosny od wieków miał dla ludzkości ogromne znaczenie. Równonoc, czyli doba, w czasie której dzień trwa tyle samo co noc, promienie słoneczne padają na równik pod kątem 90 stopni, jest tradycyjnie uważana za koniec mrocznej, groźnej zimy, a początek nowego, pięknego, pełnego nadziei roku. Jest więc dniem magicznym i wyjątkowym.
Narrator 2 (
Dawni Słowianie uznali, że 21 dzień marca to święto Jare, Matki Ziemi. Poganie nazywali je Ostarą, czy też Sabatem mniejszym. To niezwykle istotne święto, jedno z ważniejszych w całym roku, „Jare Święto (Jare Gody) to jedno z najważniejszych świat w roku. Główne święta rodzimowierców związane są z przemianami przyrody. Jare Święto przypadające na 21 marca to Święto ku czci odradzającego sie życia.” Mówi Maria Bucardi, wróżka, jasnowidz, autorka książek na temat magii. .Początek wiosny i nowego roku miał dla nich ogromne znaczenie. Kończył się czas bardzo trudny, a rozpoczynał nowy, łatwiejszy, pełen życia. Ziemia znów obdarowuje ludzi swoimi plonami. Wszystko budzi się do życia, świat staje się coraz piękniejszy i jednocześnie bardziej przyjazny człowiekowi.
Narrator 3 Nasi przodkowie świętowali ten dzień bardzo hucznie. Palili lub topili kukłę, która symbolizowała odchodzącą zimę. Dziś my przejęliśmy ten zwyczaj i młodzież szkolna nadal chętnie topi w rzekach własnoręcznie wykonane lalki. Nasi przodkowie czynili to w bardzo hałaśliwej atmosferze, wierzono, że krzyki, gra na instrumentach, głośne śpiewy skutecznie odgonią złą zimę. Czy dzisiaj różnimy się od nich aż tak bardzo? My też nie będziemy dziś witać wiosny w ciszy i skupieniu.
Piosenka o wiośnie w wykonaniu klas 1-3
Recytator 1 Po szkole modnie chodzi ubrana
Wszystkich chłopaków rzuca na kolana
Uśmiechem jej świeci już cała szkoła
Wystarczy chwila i jest zadowolona
Każdy zazdrości, ale nikt jeszcze nie wie
Ona by nikim nie była bez siebie
Recytator 2
Każdy ogląda ją na ulicy
Gdy spaceruje w nowej spódnicy
Omamia wszystkich kuszącym spojrzeniem
Jej uśmiech dla wszystkich jest jak marzenie
A ona choć się z tego cieszy
To tak naprawdę do szkoły się śpieszy
Recytator 3
Nikomu nigdy nie robi humorów
Zawsze unika ulicznych sporów
Wszyscy ją lubią bo to ideał
Przy niej niejeden chłopak oniemiał
Szukają sposobów by na nich spojrzała
Choć ona o nich nawet nie wiedziała
Narrator 1
Zapraszamy komisję, która oceni piosenki i plakaty wykonane przez uczniów w składzie: Pani Dyrektor ….. oraz Pani …. Prosimy klasy 1- 3 o zaprezentowanie plakatów.
(komisja ocenia plakaty)
A teraz czas na rapowe przywitanie wiosny. Prosimy klasę 4 o zaprezentowanie piosenki.
(klasa 4 wykonuje rap)
Dziękujemy klasie 4. Teraz zapraszamy klasę 5.
(klasa 5 wykonuje rap)
Dziękuję. Poproszę klasę 6 o wykonanie piosenki wiosennej.
(klasa 6 wykonuje piosenkę)
Dziękujemy wszystkim klasom za przygotowanie piosenek, które wzruszyły nas do niemalże do łez. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone po pożegnaniu zimy. Proszę wszystkie klasy o ustawienie się przed bramą szkoły w kolejności od przedszkola do klasy 6.
Pierwszy dzień wiosny – załącznik 2.
Regulamin konkursów odbywających się dn. 21.03.2011r
w Szkole Podstawowej w …
I. Klasy nauczania początkowego.
1. Klasy 1-3 za zadanie mają przygotować plakat pt. „Żegnaj, Zimo”.
2. Plakat winien zostać przygotowany do dn. 21.03 w ramach zajęć wychowawczych, świetlicowych lub plastyczno-technicznych.
3. Komisja ocenia wykonane plakaty, zwracając szczególną uwagę na:
- wkład pracy włożony przez dzieci w wykonanie plakatu (10 pkt możliwych)
- estetykę plakatów (10 pkt możliwych)
- symbolikę oraz całokształt pracy (10 pkt)
Komisja winna brać uwzględniać wiek dzieci oraz ich możliwości plastyczno – techniczne.
4. Po zliczeniu punktów komisja ogłasza zwycięzcę konkursu.
5. W wyjątkowych sytuacjach, kiedy poziom prac jest wyrównany, wyróżnienie jednej klasy jest kłopotliwe lub miałoby okazać się krzywdzące dla dzieci, komisja może odstąpić od wyróżniania którejkolwiek z klas.
II. Klasy 4- 6 – Wiosenny rap
1. Zadaniem każdej z klas 4 – 6 jest przygotowanie piosenki rapowanej o tematyce wiosennej.
2. Piosenka zawierać musi co najmniej 1 zwrotkę 4 wersową wraz z refrenem.
3. Piosenka układana jest w ramach zajęć świetlicowych, muzycznych lub godziny wychowawczej (po konsultacji w nauczycielem, wychowawcą).
4. Piosenka wykonana zostanie na forum szkoły, dn. 21.03 przez całą klasę.
5. Sugeruje się wykonanie piosenki z pamięci.
6. Powołana dn.21.03 komisja ustala klasę zwycięską, z uwzględnieniem przede wszystkim:
- zaangażowanie i wkład pracy uczniów
- udział całej klasy
- zdolności wokalne
- ogólne wrażenie
Komisja winna wziąć pod uwagę wiek uczniów oraz ich możliwości poetycko – wokalne.
7. Komisja ustala zwycięską klasę.
8. W wyjątkowych sytuacjach, kiedy poziom wykonań jest wyrównany, wyróżnienie jednej klasy jest kłopotliwe lub miałoby okazać się krzywdzące dla dzieci, komisja może odstąpić od wyróżniania którejkolwiek z klas.
Autor: MATEUSZ SMOLEŃ