Nauka społeczna Kościoła katolickiego

Nauka społeczna Kościoła katolickiego


>> Pius IX (1846-1878) << 32 lata !!!

co wyżej + przeciw suwerenności ludu, prawom człowieka, umowom społecznym, zwolennik centralizmu ULTRAMONTANIN
29 czerwca 1868- I Vaticanum przerwany wojna francusko-pruska i likwidacja Państwa Kościelnego więzień Watykanu
1864 - Syllabus – 80 tez
1870 – dogmat o nieomylności papieża w sprawach wiary i moralności
KONCYLIARYZM –zwierzchność soboru nad papieżem

>>Leon XIII (1878-1903)<<
Neotomista
• pierwszy papież nie będący głową Państwa Kościelnego, zapoczątkował Nauczanie Społeczne Kościoła
>Diuturnum illud 1881<
• papież akceptuje nierówności społeczne jako wyraz woli Boga(zróżnicowanie ludzi) i jego planu stworzenia świata,
• jest przeciw rozdziałowi kościoła od państwa,

Obywatel winien posłuszeństwo państwu dopóty, dopóki wydawane prawa są zgodne z p. natury. W innym przypadku, ponieważ władza pochodzi od Boga p. natury jest odbiciem prawa bożego,to jest się zwolnionym z obowiązku posłuszeństwa
• sprzeciw wobec ultramontanizmu Piusa IX
• krytyka liberalizmu

>Rerum Novarum „O kwestii robotniczej” 15 maja 1891
Państwo
• zadaniem państwa utrzymanie PAX i ORDO
• państwo „biczem bożym”
• subsydiaryzm organicyzm + solidaryzm
• gwarant bezpieczeństwa
Własność
• upowszechnienie własności, pozbawienie w. = zburzenie spokoju w państwie, w. nie jest nagroda, a prawem. Wynika z pracy, bo jej celem jest zapłata. Koncepcja odkładania środków.
• krytyka socjalizmu
• akceptacja nierówności  wynika ona ze zróżnicowania jednostek. Rownosc jest niezgodna z natura, ale elementarne prawa są te same.
• sprzeciw walce klas
• apel o płace rodzinna do pracodawców
• jałmużna miłosierdziem, a nie obowiązkiem
• patriarchat

>>Pius X (1903-1914)<<

W 1904 roku, pod groźbą ekskomuniki, zabronil ingerencji państw w wybór papieża. Walka z modernizmem  obowiązek dla duchownych ślubów antymodernistycznych w latach 1907-1968

>>Benedykt XV (1914-1922)<<
• Kodeks Prawa Kanonicznego
• aprobował działalność partii politycznych, ale sprzeciwił się związkowi z nimi kleru

>>Pius XI (1922-1939)<<
Neotomista
poparcie korporacjonizmu, sprzeciw gospodarce wolnorynkowej
1925 - konkordat z Polska
1929 – Pakty Lateranskie  Citta del Vaticano  papież głową państwa, odszkodowanie od Włoch dla Watykanu za likwidacje Państwa Kościelnego, konkordat
• prawo stanowione zgodne z kanonicznym
• kat. religia państwową
• Kościół wycofa się z wszelkiej działalności politycznej
>Quadrogensimo Anno (1931)<
• pierwsza do wszystkich wiernych, a nie do kleru
• tradycja wydawania co dekadę(rocznica RN) dokumentów Nauczania Społecznego Kościoła
• krytyka liberalizmu  liberalizm ma mentalność protestancka
• subsydiaryzm przeciw koncepcji stróża nocnego
• krytyka socjalizmu (wg PXI powstal przez liberalizm)
STATOLATRIA – totalna wszechwładza państwa, absolutyzacja, neopoganizm(omówiono w „Non abiomi bisogno”)
>Mit brennender sorge (1937)<  reakcja na pogwałcenie konkordatu przez III Rzesze, krytyka faszyzmu  neopoganizm

KORPORACJONIZM - doktryna społ. głosząca, że podstawą państwa powinny być korporacje zaw. zrzeszające pracodawców i pracobiorców

>>Pius XII (1939-1958)<<
>Human generis (1950)<
• wezwanie do tolerancji dla innowierców, koniec krytyki
• rozszerzono krąg nauczania na społeczność międzynarodową(„Rodzina ludzka”)
 prawa socjalne człowieka
 PERSONALIZM

>>Jan XXIII (1958-1963)<<
Aggiornamento  uwspółcześnienie
>Mater et magistra (1961)<
• wezwanie do odnowy społecznej
• państwo ma role arbitra i strażnika sprawiedliwości
>Pacem in terris (1963)<
• zaadresowany do wszystkich ludzi dobrej woli
• synteza wszystkich wątków nauczania społecznego Kościoła
• nie analizuje negatywnie, lecz próbuje dostrzec wskazówki w znakach czasu dla dalszego rozwoju społecznego

>>>II Vaticanum 1961-1965<<<

 Pierwsza sesja 11 października 1962
>Gaudium et spes – Konstytucja o Kościele w świecie współczesnym<
• deklaracja współpracy z każdym wierzącym i niewierzącym, chrze i niechrześcijaninem, każdym, ważne by przyczyniał się do rozwoju wspólnoty ludzkiej
• analiza ateizmu i jego przyczyn  współwina Kościoła za szerzenie się ateizmu
• sprzeciw WSZELKIM formom dyskryminacji
• konserwatywne podejście do rodziny i rozwodów
odwołanie klątwy z 1054 nałożonej na Bizancjum

>>Paweł VI (1963-1978)<<
• likwidacja dworu papieskiego i rozdętego ceremoniału itp.
• rozwiązał Św. Officium
• potrzeba dialogu miedzy Kosciołem, a światem
• uznanie celibatu za korzystny
• akcentowanie pomocy ubogim
• przestroga przed neokolonializmem
• powtarza tezę Piusa XI, ze nie można być jednoczesnie dobrym chrześcijaninem i prawdziwym socjalista
• 1971 list rocznicowy(80RN)  problematyka dzisiejszego świata  nędza, upadek moralny


>>Jan Paweł I ( IX-X 1978  33 dni!!! )<<
>>Jan Pawel II ( 16 X 1978 - ?) <<
Pierwszy nie-Wloch od 450 lat (ostatni Hadrian VI 1522)
• tolerancja TAK, lecz nie bezgraniczna, upomina się o miejsce religii we współczesnym świecie
• hierarchia  Człowiek
 Rodzina
 Praca
• szukać pomocy u ludzi, a nie organizacji
„Człowiek jest partnerem Boga, bowiem łącza go z Nim więzi miłości, a w miłości strony są równe”
• człowiek zawdzięcza swa pozycje temu jaki jest (łącznikiem miedzy Bogiem a człowiekiem jest Bóg-Człowiek  Chrystus), a nie ile dóbr posiada. Problem być albo mieć.
• związki zawodowe nie powinny walczyć o władze, lecz o sprawiedliwość  solidaryzm
• patriarchalny model rodziny jedna J P II podkreśla prawo kobiety do wyboru!!!
• ostrzeżenie przed traktowaniem N.S.K jako doktrynę trzeciej drogi
>Centesimus Annus (1991)<  (100RN)
• analiza przyczyn i skutków upadku komunizmu
• krytyka konsumizmu będącego źródłem narkomanii, który jest zagrożeniem współczesnego świata i rodziny
• krytyka kapitalizmu
• krytyka welfare state – państwa dobrobytu jako powód utraty ludzkiej energii i przesadny rozrost publicznych struktur

Dodaj swoją odpowiedź
Socjologia

Polityka społeczna

PATOLOGIA STRUKTUR ORGANIZACYJNYCH
Pozycje społecznei role społeczne mogą polegać bardzo łatwo różnym patologiomNajczęstrzymi wskaźnikami patologicznego zachowania są:
1 przerost więzi nieformalnych nad formalnymi ( kliki, korupc...

Polityka

Polityka społeczna.

1. Istota kwestii społecznych, zhierarchizuj kwestie społeczne
We współczesnej Polsce przedmiotem szczególnej uwagi polityki społecznej są przeszkody, które blokują możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb ludzkich. Problemy społ...

Politologia

Myśl soborowa. Rola Jana XXIII i Pawla VI


Pontyfikat Jana XXIII (1958-1963) stanowi dla dziejów Kościoła katolickiego niezwykle ważną cezurę, z uwagi na doniosłość zwołanego przezeń Soboru powszechnego, Vaticanum Secundum. Zmiany jakie zaszły za jego sprawą w kościele ka...

Wiedza o społeczeństwie

Zagadnienia

1.Udowodnij, że człowiek jest istotą społeczną.

Człowiek jest istotą społeczną. Jego osobowość jest w pewnym stopniu uwarunkowana genetycznie, ale w swej zasadniczej części ukształtowana przez niego samego oraz w znacznej mier...

Pedagogika

Polityka społeczna

1.CZŁOWIEK W ŚWIECIE POLITYKI
Życie ludzi w różnym stopniu związane jest z polityką
Czynniki które determinują nasz stosunek do polityki społecznej tzw. determinanty:
czynnik systemowy
czynnik historyczny
czynnik społ...