"Potop" Sienkiewicza jako powieść "ku pokrzepieniu serc".

„Potop”, druga część trylogii Henryka Sienkiewicza, został wydany w 1886 roku. Był to okres w którym Polska znajdowała się pod zaborami. Kolejne pokolenia wzrastały w niewoli. Społeczeństwo straciło wolę walki, wielu poddało się rusyfikacji, a nawet podejmowało współpracę z zaborcami nie widząc w tym nic złego. W tym okresie doszło również do załamania pozytywistyczne ideologii, od pisarzy oczekiwano czegoś nowego.

Henryk Sienkiewicz postanowił wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom, ale jednocześnie pragnął rozbudzić w Polakach nadzieję na wolność i chęć do walki o nią. Dla samego autora pisanie było ucieczką przed problemami osobistymi: „Potop miał tę dobrą stronę, że bronił mnie całymi godzinami od nieróżowych rozmyślań.”

Sienkiewicz szukał w przeszłości takiego okresu, w którym czytelnicy mogliby znaleźć analogię do sytuacji Rzeczypospolitej pod zaborami. Temat do „Potopu” znalazł w XVII wiecznej Polsce. Kraj był nie tylko zagrożony z zewnątrz, m. in. przez Szwedów, ale również od wewnątrz (zdrajcy: Radziejowski, Radziwiłłowie, Kuklinowski).

Na początku powieści pokazany jest upadek moralny społeczeństwa: zdrada, kolaboracje, odstąpienie od władcy. Szerzy się zwątpienie i rezygnacja. Szlachta polska zajęta prywatnymi sprawami i porachunkami nie zauważa niebezpieczeństwa. Kmicic mówi o Polakach: ”każdy sobie pan w naszej Rzeczypospolitej, kto jeno ma szablę w garści i lada aką partię zebrać potrafi.” Tylko niektórzy (np. Wołodyjowski, Skrzetuscy)przedkładają obowiązek wobec ojczyzny ponad wszystko inne.

Dopiero przełomowe wydarzenia historyczne (ucieczka króla, ugoda w Kiejdanach, poddanie się pospolitego ruszenia pod Ujściem) uświadamiają szlachcie konieczność walki. Hasłem bohaterów staje się: „Bij kto w Boga wierzy, komu cnota i ojczyzna miła!”

Sienkiewicz wśród bohaterów powieści realizuje wzorzec osobowy Polaka, w którym cechami zasadniczymi są patriotyczne poświęcenie, dzielność wojenna i rycerski honor, ale również upodobanie w brawurowym geście, przewaga żywiołowych emocji nad krytyczną refleksją.

Punktem zwrotnym „Potopu” staje się obrona Jasnej Góry. Jest ona symbolem oporu wobec niezwyciężonej armii szwedzkiej i przełamaniem jej potęgi. Polacy, jako katolicy, nie mogli pozwolić, aby protestanci zbezcześcili święte miejsce. Zawierzyli się Matce Boskiej i znaleźli w niej oparcie, którego im brakowało. Jasna Góra stała się punktem odniesienia dla konfederatów, a coraz więcej szlachty przyłączało się do powstańczych oddziałów. Zjednoczony zwycięstwem naród nabrał sił do walki i wiary w całkowitą wygraną.

Rozpoczął się drugi etap walk w których partyzanci pod wodzą Stefana Czarnieckiego sukcesywnie osłabiali Szwedów (m in napadając na tabory z żywnością – wygłodzeni Szwedzi, tracąc wolę do walki, chcieli powrotu do domu). Wprowadzając historyczną postać Czarnieckiego i obdarzając ją cechami nadludzkimi autor przedstawił wzorzec patrioty dla ludzi XIX wieku.

Pisząc „Potop” Sienkiewicz chciał przypomnieć pokoleniu przytłoczonemu klęska powstania styczniowego i skłonnemu do rezygnacji z niepodległości, że w historii Polski bywały bolesne klęski, ale po nich przychodziły dni zwycięstwa i chwały, jeśli duch rycerski i wiara w narodzie nie gasła.

Jego wizja historii różniła się od stanowisk ówczesnej historiografii – była to wizja optymistyczna, która przypominała chwile minionej chwały, przykłady ocalenia z nieuchronnej pozornie zagłady, odbudowywała duszę narodu, potępiała zdradę, budziła wiarę, że naród o takiej przeszłości ma ogromną siłę. W tej wizji po stronie Polaków zawsze był Bóg, więc odzyskanie wolności było tylko kwestią czasu.

Autor eksponował triumfy oręża polskiego, bardzo dokładnie je opisując, a pomijał lub tylko wspominał przegrane starcia.
Podkreślał, że historia nie jest tworzona jedynie przez wielkich tego świata, ale również przez jednostki (takie jak Kmicic, Wołodyjowski czy Zagłoba).

Sienkiewicz odszedł w powieści od realizmu i naturalizmu ku wyobrażeniom romantycznym, bo „powieść historyczna nie tylko nie potrzebuje być poniewieraniem prawdy, ale może być jej objaśnieniem i dopełnieniem. Ona powlecze odpowiednią barwą szare mury wzniesione przez historię.” (H. Sienkiewicz). Historię potraktował jako tworzywo literackie.

Czytelnik „Potopu” nie doznaje wrażenia że w tej wojnie odnieśliśmy jakieś poważne straty, które będą miały skutki w przyszłości naszego narodu.

Wizja wojny i bitew wyklucza cierpienie i udręki, nad okropnościami szybko przechodzi się do porządku, trup pada gęsto (zwłaszcza nieprzyjaciół), ale nie ma mowy o rozkładających się ciałach. Drastyczne sceny znęcania się i tortur pamiętamy raczej jako interesujące przygody. O zmęczeniu, głodzie i chorobach nie ma prawie w ogóle mowy. Bitwy pozostają nam w pamięci jako wspomnienie groźnego, ale podniecającego piękna.

Taki sposób przedstawienia zdarzeń uwydatnił bardziej główne przesłanie utworu, które streszcza toast Zagłoby wzniesiony podczas wesela Kmicica: ”... nie ma takowych terminów z których by się viribus unitis (wspólnymi siłami) przy boskich auxiliach (pomocy) podnieść nie można.” Najważniejszy jest patriotyzm oraz narodowy solidaryzm, tak charakterystyczny w historii Polski.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Uzasadnij na podstawie "Potopu", że Sienkiewiczowi przyświecała idea "pokrzepienia serc".

Temat : Uzasadnij na podstawie Potopu, że Sienkiewiczowi przyświecała idea „pokrzepienia serc”.

Koniec XIX wieku to czasy, w których zaczynała powoli słabnąć wiara Polaków w odzyskanie niepodległości. Dwa nieudane powstania, ...

Język polski

Ku pokrzepieniu serc - "Potop" H. Sienkiewicza.

Lata, w których Henryk Sienkiewicz napisał „Potop” były ciężkim okresem w historii Polski. Znajdowała się ona pod zaborami. Sienkiewicz tworząc „Potop” przeżywa klęskę tamtejszych ideałów haseł pozytywistycznych. Realizuje w sw...

Język polski

Toast wieńczący "Potop".

Dlaczego toast wieńczący "Potop" wznosi Zagłoba i jakie przesłanie dla "onych przyszłych pokoleń" on zawiera?

Scena toastu wznoszonego przez Zagłobę wieńczy ogromne dzieło, jakim jest Potop. Zatem musiało ono ...

Język polski

"Potop" jako powieść "Ku pokrzepieniu serc".

Idea "Ku pokrzepieniu serc" jest myślą przewodnią i głównym celem powstania całej trylogii, co autor skrupulatnie podkreślił na końcu ostatniej części: "Pan Wołodyjowski";

Całość powstawała w trudnym dla...

Język polski

"Potop" jako powieść napisana „ku pokrzepieniu serc”.

Wydanie „Trylogii” Henryka Sienkiewicza wywołało wielkie emocje czytelników i krytyki, spory wokół tych książek nie ustawały przez długie lata. Jedni widzieli w nich wyżyny narodowego piśmiennictwa, inni – szkodliwą, niemożliwą d...