Średniowieczna wizja świata w literaturze, sztuce i muzyce

Średniowieczna wizja świata w literaturze, sztuce i muzyce
Odpowiedź

Charakter tej ogromnej epoki, jaką było średniowiecze ujawnia jej swoistą wielonurtowość, a zarazem jedność wynikająca z faktu, że cała średniowieczna Europa stanowiła Kontynent chrześcijaństwa, które niepodzielnie rządziło myśleniem, odczuwaniem, postępowaniem i twórczością ludzką. Całokształt średniowiecznego życia należy odczytywać w świetle powszechnie wówczas obowiązujących zasad widzenia i ujmowania świata, wspólnych dla wszelkiej działalności: artystycznej, naukowej i estetycznej. Świat – stworzony przez Boga – odbierano jako twór celowy, harmonijny, zatem piękny i dobry. Hołdowano zasadzie wyższości dóbr duchowych nad materialnymi, widząc powołanie człowieka w nieustannym wysiłku samodoskonalenia. Nauka, Architektura, sztuki plastyczne funkcjonowały jako swoisty Język, do którego odczytania należało mieć właściwy klucz. Np. znacząco były nacechowane układy przestrzenne; w architekturze, malarstwie i rzeźbie w zależności od umieszczenia w określonym miejscu jakiejś np. postaci orientowano się co do jej miejsca w hierarchii istot. I tak: centralne miejsce przysługiwało postaciom boskim, świętym itp.; Lewica rezerwowana była dla potępionych, Prawica dla wybranych. Rzeźbione postacie i zdarzenia związane z Nowym Testamentem występowały zawsze na południowej Stronie katedry, a północna była przeznaczona na Wydarzenia Starego Testamentu. Filozofia Sytuację człowieka w świecie zakreślonym horyzontem wiary widziano jako albo dramatyczną – augustynizm, albo harmonijną – tomizm. Augustynizm Poglądy św. Augustyna sprowadzały się do ujmowania człowieka jako istoty filozofującej, która rozważa swą obecność w świecie i czasie – odniesionym do wieczności – swe dramatyczne niejasne miejsce na granicy Bytów między aniołami, a zwierzętami.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Gatunki biblijne we współczesnej literaturze.

Przypowieść, parabola, gatunek należący do literatury moralistyczno-dydaktycznej, najczęściej związany z wierzeniami religijnymi. Posługuje się narracją, w której postaci i zdarzenia pełnią rolę nosicieli i zarazem przykładów prawd o...

Język polski

Średniowiecze, czy aby napewno mroczny okres??

Nazwę średniowiecze nadali ludzie okresu renesansu. Nazwa ta miała ujemny charakter, gdyż ludzie renesansu widzieli tylko negatywne cechy średniowiecza, ponieważ średniowiecze odrzuciło ideały antyku i zainteresowanie człowiekiem. średnio...