Patologie i metody ich zwalczania

Od kilku lat w polskich szkołach są realizowane programy profilaktyczne dostarczające młodzieży informacji na temat szkód wynikających ze stosowania środków psychoatywnych (nikotyny ,alkoholu ,narkotyków).Zadaniem tych programów jest również rozwijanie umiejętności pomocnych w powstrzymywaniu się od używania tych środków .Działania te ,jak pokazują statystyki ,nie są jednak skuteczne .
Jedną z przyczyn niskiej efektywności programów profilaktyki uzależnień realizowanych w szkołach jest niewielkie zaangażowanie rodziców .Nie ulega wątpliwości ,że rodzina jest tym środowiskiem ,środowiskiem którym powinny być realizowane podstawowe działania profilaktyczne związane z nikotyną ,alkoholem i narkotykami .Rodzice nie są jednak w odpowiednim stopniu przygotowani do prowadzenia działań zapobiegających ,nie posiadają wiedzy oraz odpowiednich umiejętności wychowawczych .Dlatego też często ignorują problemy uważając ,że „dziecko z tego wyrośnie”,a gdy decydują się na podjęcie interwencji ,zazwyczaj jest już za późno.
Dorastanie to okres ,w którym człowiek zmienia się fizycznie i psychicznie .Szczególne nasilenie różnego rodzaju problemów ,które przezywa a zarazem uzewnętrznia młody człowiek (nie zawsze w akceptowany społecznie sposób) występuje najczęściej między 12a 17 rokiem życia .Nastolatek właśnie w tym okresie życia podejmuje zachowania ,które bardzo często nie są akceptowane przez świat ludzi dorosłych i są ryzykowne dla niego samego .

Grupy konstruktywne powalają rozwinąć poczucie społecznej tożsamości poza rodziną .
W nich podejmowana jest aktywność związana ze szkołą i szerszą społecznością zgodnie z regułami i normami akceptowanymi społecznie .Grupy destruktywne zachęcają do zachowań patologicznych , m.in.do nadużywania alkoholu i używania narkotyków .Członkowie tych grup to najczęściej młodzież mająca poważne problemy w szkole ,wchodząca w konflikt z prawem .Grupy te nie wspomagają nastolatka ,w jego dążeniu do osiągnięciu dojrzałości ,lecz utrudniają mu to lub uniemożliwiają .
Zachowania nastolatka ,nazwane przez dorosłego patologicznymi ,dewiacyjnymi ,nie zawsze świadczą o patologii dziecka .Adolescent zachowuje się zwykle w taki , A nie inny sposób ,ponieważ wydaje mu się,że nie ma możliwości osiągnięcia danego celu ,nie jest w stanie sprostać zbyt wysokiemu pułapowi oczekiwań otoczenia .

Dodaj swoją odpowiedź
Wiedza o społeczeństwie

Jakie patologie społeczne dotyczą polskiego społeczeństwa i jakie proponujesz metody ich zwalczania ?

Jakie patologie społeczne dotyczą polskiego społeczeństwa i jakie proponujesz metody ich zwalczania ?


Patologia społeczna w socjologii zjawisko społecznego zachowania się jednostek i określonych grup społecznych sprzeczne z wa...

Polityka

Polityka społeczna.

1. Istota kwestii społecznych, zhierarchizuj kwestie społeczne
We współczesnej Polsce przedmiotem szczególnej uwagi polityki społecznej są przeszkody, które blokują możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb ludzkich. Problemy społ...

Socjologia

Polityka społeczna

PATOLOGIA STRUKTUR ORGANIZACYJNYCH
Pozycje społecznei role społeczne mogą polegać bardzo łatwo różnym patologiomNajczęstrzymi wskaźnikami patologicznego zachowania są:
1 przerost więzi nieformalnych nad formalnymi ( kliki, korupc...

Pedagogika

Polityka społeczna, wykłady z sem. III, dr Kamasz

POLITYKA SPOŁECZNA-jedna z nauk społ. mająca związek z teorią ekonomii, socjol., psychol., z demografią, prawem pracy, medycyną, urbanistyką i in.

DEF. WG ROSSETA- jest to system idei oraz działań zmierzających do polepszenia ca�...

Pedagogika

Wykłady z profilaktyki (prof. UJ F.Wojciechowski)

Koncepcje profilaktyki społecznej

Egz.: 2 ścieżki:
1. Możliwość napisania pracy eksperckiej na jakiś temat uzgodniony z prof., połączona z rozmową na temat pracy.
2. 2 części: pisemna o charakterze testu i najpóźniej n...