bez zadań teoretycznych :)

bez zadań teoretycznych :)
Odpowiedź

z.2 gk =(1/6)*g Tz = 2 s ---------------------- Tk = ? Tz = 2π √(l/g) (Tz)² = 4 π² *(l/g) 4 π²*l = g* (Tz)² l = [ g*(Tz)²/[4 π²] l/ gk = [g*(Tz)²/(4 π²)]/gk = [ g*(Tz)²]/[4 π²*(1/6)*g] = =6* (Tz)²/(4 π²) zatem Tk = 2π √(l/gk) = 2π√[6*(Tz)²/(4π²)] = √(6 *(Tz)² = = √6*(2s)² = √(24 s²) ≈ 4,9 s ============================ Okres drgań tego wahadła na Księżycu wynosi około 4,9 s -------------------------------------------------------------------------- z.4 F = 2*10⁻⁵ N m1 = 3 kg , m2 = 10 kg G = 6,67259 *10⁻¹¹ m³/(kg s²) F = G*[m1*m2]/ r² r² = [G m1*m2]/F r² = [6,67259*10⁻¹¹ m³/(kg s²)*3kg*10kg]/[2*10⁻⁵ N] = = 100,1 * 10⁻⁶ m ² zatem r = 10*10⁻³ m = 10⁻² m = 0,01 m Odp. Te ciała znajdują się w odległości 0,01 m. -------------------------------------------------------------------- z.5 F = 4*10⁻⁵ N q1 = q2 = q r = 2 m F = [k *q*q]/r² , gdzie k = 9*10⁹ N m²/C² zatem q² = [ F *r²] /k q² = [ 4*10⁻⁵ N *( 2m)²]/(9 *10⁹ N m²/C²] = = (16/9)*10⁻¹⁴ C² czyli q = (4/3)* 10⁻⁷ C Ładunki mają po (4/3)* 10⁻⁷ C. ========================================== z.8 M - masa Ziemi M1 - masa planety g - przyspieszenie grawitacyjne Ziemi g1 - - " " - - "" - planety R - promień Ziemi R1 - promień planety ------------------------------- M1 = (1/2) M R1 = (1/2) R Mamy g = (G M) / R² g1 = ( G M1 )/ (R1)² = ( G *M/2) / (R/2)² = G( 2M)/ R² g : g1 = [ (G*M)/R²] : [ G* ( 2 M )/ R²] = 1/2 g1 = 2 g ============== Odp. Przyspieszenie na tej planecie jest 2 razy większe niż na Ziemi. -------------------------------------------------------------------------- z.10 Winno być 3 razy mniejsze. Zatem g1 = g/3 lub g = 3 *g1 m - masa ciała R1 - odległość od środka Ziemi na głębokości h R - promień Ziemi = około 6 370 km g1 - przyspieszenie na głębokości h Q = m*g1 - ciężar ciała na głębokości h Q = G *m*M1/(R1)² , gdzie M1 = (4/3)π R1³ ρ zatem mg1 = (4/3)G m π R1 Ρ P = m*g = G m M/ R² = (4/3) G m π R Ρ - ciężar ciała na powierzchni Ziemi zatem g1 / g = R1 / R = (R - h)/R stąd R - h = (g1 R)/g h = R - (g1 R)/g = R*[1 - g1/g] Po podstawieniu za g = 3g1 mamy h = R*[1 - g1/(3g1)] = R*[ 1 - 1/3] = (2/3)* R h ≈ (2/3)* 6 370 km = 4 247 km ----------------------------------------- ρ - gęstość Ziemi M1 - masa Ziemi w kuli o promieniu R1 M = masa Ziemi ===================================================== z.9 γ1 = GM/R² - natężenie pola grawitacyjnego na powierzchni Ziemi M - masa Ziemi R - promień Ziemi γ2 = GM / [ R + h]² - natężenie pola grawitacyjnego w odległości h od powierzchni Ziemi Mamy γ2 = (1/4) γ1 --> γ1 = 4 *γ2 zatem GM /R² = 4* GM / [R + h]² po podzieleniu przez GM mamy 1/ R² = 4/(R + h)² 4 R² = [ R + h]² [ 2 R]² = [ R + h ]² 2 R = R + h --> h = 2 R - R = R Odp. h = R ======================================================

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Pedagogika jako nauka i wychowanie

PEDAGOGIKA
JAKO NAUKA I WYCHOWANIE
Pedagogika jest nauką o wychowaniu, która formuje teoretyczne i metodyczne podstawy planowej działalności wychowawczej. Początkowo zakres pedagogiki ograniczał się do problemów związanych przygotow...

Informatyka

Informatyka

Publikację przygotowały Okręgowe Komisje Egzaminacyjne w: Gdańsku, Jaworznie, Krakowie, Łodzi, Łomży, Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu.

Prace koordynowała Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu w porozumieniu z Centralną Komi...

Dydaktyka

Dydaktyka- sciąga

1. OMÓW PRZEDMIOT BADAŃ, FUNKCJE I ZADANIA DYDAKTYKI OGÓLNEJ
Dydaktyka jako nauka o nauczaniu – uczeniu się to system poprawnie uzasadnionych twierdzeń i hipotez dotyczących procesu, zależności i prawidłowości nauczania – uczenia s...

Pedagogika

Wykłady - dr Zajac

Temat 1 : RZECZYWISTOŚĆ SPOŁECZNA I PROCES JEJ POZNANIA

1.Czym jest rzeczywistość

Rzeczywistość ? jest to, to wszystko co rzeczywiście istnieje, wszystko to co jest obiektywne, obiektywnie istnieje, prawdziwe. To co przeci...

Dydaktyka

Dydaktyka od a-z

Dydaktyka
1. Dydaktyka jako nauka.
1. Geneza i znaczenie nazwy dydaktyka.
Nazwa dydaktyka pochodzi z języka greckiego, w którym didaktikós znaczy pouczający, a didasko uczę.
Dydaktykę traktuje się obecnie jako naukę o naucz...