post 11/03/2006, 20:25 Quote Post Po upadku cesarstwa zachodniorzymskiego istniały w zasadzie dwa kręgi kulturowe w Europie wywodzące się z dawnego podziału Cesarstwa na wschodnie i zachodnie. Pierwszy z nich krąg wschodni skupiał się wokół Konstantynopola, który od IV w. stanowił stolicę cesarstwa bizantyjskiego. Mimo że językiem panującym był tu grecki, świadomość kontynuacji starożytnego Cesarstwa Rzymskiego, władzy uniwersalnej i w założeniu także zwierzchniej nad światem odgrywała tutaj ważną rolę. Bardzo świadomie nawiązywano przy tym nie do starożytnej kultury helleńskiej – pogańskiej, ale do cesarstwa już w pełni chrześcijańskiego, jakie wykształciło się u schyłku starożytności. Drugim ośrodkiem krystalizującym, szczególnie ważnym dla kręgu zachodnio – europejskiego był Rzym z całym swym prestiżem starożytnego cesarstwa oraz siedziby papieży, biskupów miasta i następców świętego Piotra, którego sam Chrystus wyznaczył kiedyś zwierzchnikiem Kościoła. Językiem ludzi wykształconych i językiem liturgii Kościoła na zachodzie pozostaje przez cały czas łacina, troskliwie zachowywana i coraz bardziej twórczo użytkowana w mowie i piśmie przede wszystkim w klasztorach. Do tego dochodzi krąg kultury arabskiej rozwijający się w basenie Morza Śródziemnego w wyniku podbojów arabskich w VII-VIII w. mający znaczny wpływ w następnych wiekach na kulturę europejską. Czwarty krąg kulturowy tworzą powstające w Zachodniej Europie królestwa germańskie, z najważniejszym państwem Franków. To właśnie z współpracy rosnącego stopniowo w siłę papiestwa z najsilniejszym państwem zachodnim – Franków, wyrosła idea odnowienia cesarstwa, zrealizowana w 800 r. przez koronacje Karola Wielkiego na cesarza Zachodu. Ponadto jeśli licząc wczesne średniowiecze do końca X w. to ja bym jeszcze dodał piąty krąg kulturowy bizantyjsko-słowiański rozwijający się w Europie Środkowo-Wschodniej tzn. w tych państwach sławiańskich, które przyjęły chrzest z Bizancjum. Twórcami tego kręgu kulturowego byli dwaj wybitni Grecy, Konstantyn (Cyryl) i Metody. Ich praca misyjna doprowadziła nie tyle może do umocnienia chrześcijaństwa w jednym z pierwszych dużych państw utworzonych przez Słowian, właśnie na Morawach, ile przez stworzenie podstaw alfabetu i liturgii słowiańskiej położyła solidny fundament pod rozwój własnej kultury słowiańsko-chrześcijańskiej.
Schyłek Średniowiecza.
Zmierzch Średniowiecza to formuła prosta ,ale najpierw należy się zastanowić nad paroma sprawami. Czy chodzi po prostu o takie stwierdzenie, że każda epoka kiedyś zaczyna się, przezywa okres wzrostu, stabilności i później wkracza w pewny...
Schyłek średniwiecza
Schyłek średniowiecza
Zmierzch Średniowiecza to formuła prosta ,ale najpierw należy się zastanowić nad paroma sprawami. Czy chodzi po prostu o takie stwierdzenie, że każda epoka kiedyś zaczyna się, przezywa okres wzrostu, stabilności...
Starożytność
Starożytność
Nazwa
Funkcjonują dwa określenia epoki poprzedzającej w dziejach kultury średniowiecze. Są to terminy: antyk (od łac. słowa antiquus – dawny) i starożytność. W dawniejszej literaturze przedmiotu zwykło ...
Średniowiecze - pełny opis epoki
ŚREDNIOWIECZE
Średniowieczem nazywamy epokę historii i kultury europejskiej miedzy czasami starożytnymi a nowożytnymi. Nazwy tej używano już w XVI w. Początek średniowiecza wiąże się najczęściej z 476 r. n.e. tj. z upadkiem cesarst...
Krzyż i miecz symbolami epoki średniowiecza
W wyniku podziału Cesarstwa Rzymskiego na Zachodniorzymskie i Wschodniorzymskie u schyłku starożytności (395 rok p.n.e.) Europa rozpadła się na dwa odrębne kręgi kulturowe: zachodni - na podłożu łacińskim, i wschodni - na greckim. Średn...