Tragedia antyczna, a dramat szekspirowski.

Chodzi głównie o zasady działania fatum, z czego wypływa, niż o samą budowę

Tragedia antyczna:

-FATUM, czyli bohaterowie tragedii są uwikłani w konflikt miedzy własnymi racjami a siłami wyższymi: losem, prawami historii, interesem społecznym, normami moralnymi, itp. O ich losie decyduje przeznaczenie

-KONFLIKT TRAGICZNY- konflikt racji (miłość i posłuszeństwo prawom boskim kolidują z racją stanu). Konflikt tragiczny polega na istnieniu przeciwstawnych, równorzędnych racji

-IRONIĘ TRAGICZNĄ - losy bohatera układają się tak, że popełnia on nieszczęśliwe zbłądzenie (Arystoteles). Bohater nie wie, że popełnia zbrodnię, lub czyn niegodny. Takie przeciwieństwo między samoświadomością bohatera a jego rzeczywistą sytuacją nazywamy właśnie ironię tragiczną.

-TRAGIZM - kategoria estetyczna. Wywołuje tę jakość szczególny sposób konstrukcji losów bohaterów, usytuowanych w konflikcie tragicznym. Bohater niezależnie od siły charakteru, szlachetnych intencji, sprowadza na siebie zgubę, śmierć lub klęskę swoich idei.

-BUDOWANIE TRWOGI -poprzez konflikt tragiczny i ironię tragiczną. Trwogę bowiem budzi tylko nieszczęście człowieka, który jest do nas podobny.

-POSTACIE są symbolami pewnych postaw, idei. Kreon to racja stanu, Antygona to religia i miłość do brata Starcie uczucia , rozumu i siły wyższej z wolnością człowieka (Antygona). Każda postać tragedii antycznej cierpi Kreon Antygona Hajmon - syn Kreona i narzeczony Antygony).

(na podstawie tekstu :"Rozwój tragedii antycznej. Jej cechy i funkcje", niestety nie znam nazwiska autora.)

Dramat szekspirowski:

-Jego twórczość odchodzi od klasycznych założeń dramatu
-brak jedności akcji, miejsca i czasu
-wielowątkowość
-BRAK FATUM - ludzkie namiętności, człowiek decyduje sam o sobie, jest targany sprzecznymi myślami i uczuciami
-silna psychologizacja postaci
-zachwianie decorum (dopasowania odpowiedniego języka do odpowiedniej treści)
-indywidualizacja języka
-elementy ludowe i fantastyczne
-wiele punktów kulminacyjnych (w Antyku był tylko jeden wieńczący cały dramat)
-stopniowanie napięcia
-wprowadzenie rozbudowanej scenografii (w Antyku były dopiero zaczątki)
-didaskalia (teksty poboczne - nowość)
-podział na akty i sceny
-ograniczenie roli chóru
-pojawienie się (!) kobiet jako aktorek (w końcu :) )
-grano bez masek i koturnów, wprowadził także NISKICH aktorów
-przemieszane kategorie estetyczne, np. tragizm z liryzmem
-bohaterów cechował swoisty apsychologizm (zmienność i łatwość poddawania się skrajnie emocjonalnym stanom - od miłości do nienawiści, od wierności do zdrady)
-współbieżność losów ludzkich i historii.
-wprowadzenie zjawisk atmosferycznych (burze, chmury, wiatry i błyskawice)
-konstrukcja jego sztuk jest utrzymana w stylu tzw. dramatu elżbietańskiego

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Tragedia antyczna na podstawie "Antygony" dramat antyczny, a dramat szekspirowski.

Początek tragedii greckiej sięga misteriów dionizyjskich (Wielkie Dionizje), podczas których ich uczestnicy, ubrani w koźle skóry, śpiewali pieśni obrzędowe ku czci Dionizosa (boga wina i plonów). Nazwa „tragedia” pochodzi od dwóch s�...

Język polski

Dramat i tragedia antyczna

Jest jednym z trzech rodzajów literackich, który charakteryzuje:
• dialogowość,
• wielopodmiotowość (wypowiedzi wielu postaci)
• fabularność
• przeznaczenie do wykonania na scenie
• podmiot liryczny ogranicz...

Język polski

Dramat Szekspirowski a tragedia antyczna- napisz różnice i podobieństwa na podstawie ' Romea i Julii ' i ' Antygony '.

Dramat Szekspirowski a tragedia antyczna- napisz różnice i podobieństwa na podstawie ' Romea i Julii ' i ' Antygony '....

Język polski

Starożytność - konspekt

1. Problematyka moralna „Antygony”

Jedną z zasad antycznej estetyki zakładającej oddziaływanie sztuki na odbiorcę, wprowadzonej przez Arystotelesa w szóstym rozdzia-le jego poetyki, była zasada tzw. katharsis - oczyszczenia. Poj...

Język polski

Starożytność

1. Problematyka moralna „Antygony”

Jedną z zasad antycznej estetyki zakładającej oddziaływanie sztuki na odbiorcę, wprowadzonej przez Arystotelesa w szóstym rozdzia-le jego poetyki, była zasada tzw. katharsis - oczyszczenia. Poj�...