Dlaczego młodzież nie lubi poezji?

Dlaczego młodzież nie lubi poezji? To pytanie zadają sobie nie tylko poloniści, ale także rodzice większości dzieci wieku szkolnego, którzy oczekują od swoich pociech zainteresowania twórczością literacką. Zamiast doszukiwać się ułomności w zainteresowaniach "nowego pokolenia", warto zagłębić się w przyczynę tego zjawiska.
We współczesnym świecie przeciętny człowiek patrzy na świat oczyma realisty. Teraźniejsze poglądy zostały zdominowane przez jasne, klarowne zasady, sztywne wzorce. Jednym z czynników który doprowadził do takiego stanu, jest niewątpliwie burzliwy rozwój techniki, który wyróżnia nas na tle wcześniejszych epok. Książki, które przez stulecia były głównym źródłem wiedzy, powoli odchodzą w niepamięć, zastąpione innymi środkami masowego przekazu. W naturze każdego człowieka tkwi chęć zdobywania wiedzy w celu rozszerzania własnych zainteresowań. Dawniej ten "głód" wiedzy zaspokajany
był często poprzez lekturę znanych dzieł literackich, publikowanych przez znanych nam wszystkim poetów. Dzisiaj przeciętny uczeń doszukuje się zagadnień które go interesują głownie w Internecie, czy telewizji. Konieczność czytania lektur szkolnych wywołała niechęć do książek, które łatwo zastąpić wyżej wspomnianymi. Rozwój techniki spowodował polepszenie warunków bytowych, ale także konieczność "twardego stąpania po ziemi", przez co zmuszeni jesteśmy patrzeć na świat w "realny" sposób, bez użycia wyobraźni. Z tego powodu nie jesteśmy zainteresowani treścią, która mogłaby ją pobudzać, a niewątpliwie właśnie taką jest poezja. Bo nie liczą się już dla nas wartości pozamaterialne: piękno, miłość; lecz: edukacja, praca, rachunki, i chleb. I gdzie miejsce na poezję? Trudno dziwić się, że młodzież wcale się nią nie interesuje. W takim świecie zanika popularność poetów, pozostają jedynie dzieła przodków, które, ze względu na odległość minionych czasów, często nie oddają przesłania współczesnej problematyce, przez co tracą na popularności. Młodzież zatem nie interesuje się nimi, bo coraz częściej nie zawierają one zagadnień które odpowiadałyby jej zainteresowaniom.
Zainteresowanie poezją u młodych ludzi spada wraz ze spadkiem znaczenia odwiecznych, pozamaterialnych wartości, który da się zaobserwować na przestrzeni zeszłego wieku. Teraźniejsze realia doprowadziły do zaniku twórczości poetyckiej, a dzieła z wcześniejszych epok coraz częściej nie trafiają do współczesnego czytelnika. Ciężko spodziewać się rozwoju poezji w binarnym świecie komputerów, telefonów komórkowych, telewizji, elektroniki, i innych wynalazków końca XXw. A właśnie w takim świecie żyje współczesna młodzież. Dziś, zamiast czytać wiersze czy powieści, dużo łatwiej szybciej, a przede wszystkim przyjemniej jest przeczytać interesujący artykuł w Internecie, jednocześnie komentując go wśród znajomych, w trakcie słuchania muzyki czy oglądania filmu.
Reasumując, we współczesnych realiach coraz mniej miejsca na poezję, trudno się zatem dziwić zachowaniu nowego pokolenia. W jego zapatrywaniach nie ma niczego niewłaściwego. Teraźniejszy światopogląd wymusza nieczułość młodego człowieka, który patrzy na sztukę oczyma realisty. Nie dziwne więc, że nie doszuka się w niej ukrytego przesłania, piękna. A to chyba najważniejsze w poezji. Zatem warto szukać winy w mentalności współczesnego społeczeństwa i w jej przyczynach.
Mam nadzieję, że swoimi argumentami zachęciłam potencjalnego czytelnika do dalszych rozmyślań

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Czy warto czytać poezję(książki, wiersze)?

,,Czy warto czytać poezję?' Żeby odpowiedzieć na to pytanie odniosę się do moich własnych przekonań i zdania innych ludzi.

Dzisiejsza młodzież bardzo żadko sięga po ksiązkę. Uważają to za stratę czasu, że jest to bez sens...

Język polski

Dlaczego warto wracać do tych samych książek?

"... wtedy przychodzą krytycy i filozofowie, aby przesłanie artysty wytłumaczyć. Największym wrogiem sztuki jest opinia zbiorowa, w każdym ze swych licznych przejawów.
Herbert Read, Sztuka i człowiek"


Panuje opini...

Język polski

"Jak zachwyca, kiedy nie zachwyca"- odwieczny dylemat ucznia w zmaganiach z lekturą szkolną.

"... wtedy przychodzą krytycy i filozofowie, aby przesłanie artysty wytłumaczyć. Największym wrogiem sztuki jest opinia zbiorowa, w każdym ze swych licznych przejawów.
Herbert Read, Sztuka i człowiek"


Panuje opini...

Język polski

"Dziady" część III.

Dziady są typowym dziełem dla kierunku romantycznego. Tłem tego dramatu poetyckiego jest białoruski obrzęd ludowy na cześć zmarłych pochodzący jeszcze z czasów pogańskich. Lud dniu zaduszny lud zbierał się na cmentarzu znosząc jadło i...

Język polski

Człowiek wobec Boga, życia i śmierci w literaturze średniowiecza, renesansu i baroku.

Bohater literacki posiada zawsze pewne cechy człowieka epoki, w której autor powołał go do is- tnienia. Posiada je także wtedy, gdy twórca dzieła uczynił go człowiekiem czasów dawnych lub gdy utoż- samił go ze znaną postacią historyczn...