W. A. Mozart jako artysta i muzyk często wydaje się istotą „nie z tego świata”. Ale dzięki pełnych życia, najprawdziwszych listów, jakie kiedykolwiek napisał muzyk, poznajemy Mozarta jako człowieka. Mówi się, że Mozart był tylko gościem na tej ziemi: zarówno w najwyższym duchowym znaczeniu, jak i w zwykłym ludzkim sensie. Tak naprawdę nigdzie nie czuł się „u siebie”: ani w Salzburgu, gdzie się urodził, ani w Wiedniu, gdzie zmarł. W życiu wielkich mistrzów muzyka nie jest tylko „książkowym” odzwierciedleniem przeżyć, lecz nijako królestwem rządzącym się własnymi prawami. Jego duchowy i muzyczny rozwój dokonał się więc niezależnie od jego osobistych losów. Mozart był człowiekiem genialnym. Jego słuch muzyczny, pamięć oraz inteligencja nie mieściły się w kategoriach przeciętnych norm. Pod kierunkiem ojca, już jako dziecko, w pełni opanował rzemiosło muzyczne. Pisał nuty bardzo szybko, muzykę na papier przelewał od razu w wersji skończonej, doskonałej, bez poprawek i skreśleń. Gdyby dziś ktokolwiek zechciał zaledwie przepisać (a nie stworzyć) ręcznie wszystkie jego utwory, to oceniono, ze zabrakłoby mu tych niespełna 36 lat, które przeżył Mozart, aby to uczynić. W swojej twórczości osiągnął zdumiewającą wszechstronność i swobodę muzyczną. Umiał odnaleźć się we wszystkich gatunkach muzyki, które znacznie rozwinął. Szczególne miejsce w jego twórczości zajmuje teatr muzyczny. Mozart stworzył własną estetykę operową, wznosząc się ponad schematyczny podział: seria i buffa. Twórczość instrumentalna Mozarta obejmuje przede wszystkim formy cykliczne: symfonie, koncerty i sonaty, oparte na klasycznym schemacie formy sonatowej. Bogaty zbiór stanowi również muzyka kameralna. Związany przez dłuższy czas z dworem biskupim, Mozart pozostawił także utwory religijne. Ukoronowaniem jego twórczości jest słynne Requiem – ostatnie zamówienie, dokończone już po jego śmierci przez jego ucznia Sűsmay`a. Jest to dzieło doskonałe pod względem muzycznym, ale także głęboko religijne, bardzo osobiste, o wstrząsającej sile wyrazu. Twórczość Mozarta jest szczytem osiągnięć muzycznych jego epoki. Bez jego muzyki każde kolejne pokolenie byłoby nieskończenie uboższe. Oczywiście nie jest to z netu, tylko są to moje refleksje na temat Mozarta jako ganialnego muzyka. Mam nadzieję, że pomogą przybliżyć jego sylwetkę. Pozdrawiam.
Zabawy jako metoda diagnozy terapii dziecka
Spis treści
Wstęp.........................................................................................................................................3
Prezentacja treści..............................................................
Muzykoterapia
„ Musica animae levamen”- muzyka jest lekarstwem dla duszy
„Istnieje wiele rzeczy dobrych, które mogą jednocześnie –w nadmiarze- oddziaływać na nas niekorzystnie. Sytuacja taka zachodzi w przypadku nadmiaru jedzenia, leków, pr...
Gospodarka turystyczna Austrii
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA AUSTRII.
Austria ze stolicą w Wiedniu leży w południowej części Europy Środkowej i w dwóch trzecich jest obszarem górzystym. Powierzchnia wynosi 83 855 tys. km2. Kraj ten zamieszkiwany jest przez blisko ...
Salzburg
Zwiedzanie
Salzburg, leży po obu stronach rzeki Salzach, w bardzo dogodnym miejscu osłoniętym górami Mnchsberg i Kapuzinerberg. Salzburg słusznie uważany za „perłę Austrii”, jest miejscem niepowtarzalnej urody, czystym, schludny...
Muzykoteterapia i teatroterapia
?MUZYKOTERAPIA I TEATROTERAPIA - ŚRODKI, METODY I ZNACZENIE TERAPEUTYCZNE?
Muzyka zajmuje istotne miejsce w życiu człowieka. Może wywołać najgłębiej ukryte wspomnienia i skojarzenia, stymulować pracę mózgu, przyśpieszać proces...