Szlachta wraz z królem rządzi swoim państwem

 Rzeczpospolita Obojga Narodów to państwo polsko-litewskie połączone uniom lubelską w 1569 r.
 Społeczeństwo Rzeczpospolitej składało się ze stanów – grup ludności o różnych prawach.
 Szlachta posiadała liczne przywileje, których nie mieli mieszczanie i chłopi.
 Szlachta sprawowała rządy w państwie, uczestnicząc w obradach sejmu walnego i wyborze króla (wolna elekcja).
 Odpowiedzi na pewne pojęcia :
a) Magnat – Wielki posiadacz ziemski.
b) Przywilej – Specjalne uprawnienia nadane grupie ludzi, np : szlachcie.
c) Sejm walny – Organ władzy państwowej stanowiący prawa.
d) Wolna elekcja – Wybór króla, w którym miał prawo uczestniczyć każdy szlachcic.
e) Poseł – Przedstawiciel szlachty na sejmie.
W czasach pobożności i przepychu
 Burzliwe wydarzenia XVII stulecia (wojny, towarzyszące im głód i epidemie) wpłynęły na rozwój uczuć religijnych.
 Okazałe, bogato zdobione barokowe kościoły miały przyczynić się do wzmocnienie uczuć religijnych, natomiast budowle świeckie podkreślały potęgę i zamożność ich właścicieli.
 Zarówno sztuka, jak i życie codzienne obfitowały w liczne kontrasty – obok przepychu istniała prostota i umiar.
 W XVII stuleciu niektórzy myśliciele głosili, że ludzie w życiu powinni kierować się rozumem i doświadczeniem.
 Odpowiedzi na pewne pojęcia :
a) Giovanni Beranni – Architekt, rzeźbiarz (twórca kolumnady)
b) Peter Paul Rubens i Jan Vermeer van Delfit – Znani malarze (Barok)
c) Jan Sebastian Bach i Georg Friedrich Haendel – Znani muzycy (Barok)
d) Galileusz – Potwierdził teorie „Kopernika”
e) Isaac Newton – Odkrył prawo powszechnego ciążenia (Grawitacji)
W czasach wojen i wielkich wodzów
 Rzeczpospolita pod koniec XVI i przez cały XVII w. toczyła wiele wojen z Rosją, Szwecją i Turcją (Imperium Osmańskim).
 Wybitni wodzowie z czasów wojen to: Stefan Batory, Stefan Czarniecki, Jan III Sobieski.
 Ciężkozbrojna jazda – husaria – stanowiła siłę polskiego oręża w XVII w.
W kręgu dworków, pałaców i kościołów
 Szlachta podkreślała swoją wyższość, głosząc, że wywodzi się od Sarmatów, po których odziedziczyła szczególne cechy.
 Szlachecki strój, składający się z kontusza, żupana, paca oraz szabli, uważany jest za polski strój narodowy.
 Szczególnie popularne w okresie baroku były pielgrzymki do sanktuariów, m.in. Kalwarii.
Państwo w służbie obywateli
 Pod wpływem poglądów myślicieli oświecenia w Stanach Zjednoczonych Ameryki i we Francji w drugiej połowie XVIII w. ustanowiono rządy republikańskie oparte na konstytucjach.
 Współczesne życie społeczno-polityczne czerpie wiele z dorobku myśli oświecenia: ustrój republikański, trójpodział władzy ( ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza ), prawa obywatelskie zawarte w konstytucji.
 Odpowiedzi na pewne pojęcia :
a) Monteskiusz – Filozof francuski
b) Rok 1789 – Francja buntuje się przeciwko całkowitej władzy króla.
c) Rewolucja – Gwałtowne przemiany
Rzeczpospolita w czasach ostatniego króla
 Rzeczpospolita w XVIII w. była państwem słabym, w stanie nieładu, wymagającym reform.
 Zwolennicy postępowych zmian, a wśród nich król Stanisław August Poniatowski, dążyli do wychowania światłych obywateli. Dlatego też na obiadach czwartkowych wielką uwagę zwracali na reformę szkolnictwa.
 W Rzeczpospolitej w XVIII w. rozwinęła się kultura i nauka czerpiące wzorce z europejskiego oświecenia.
 Dzięki inicjatywie i wsparciu Stanisława Augusta Poniatowskiego kultura polska wzbogaciła się o tak cenne zabytki, jak np. Łazienki.
 Odpowiedzi na pewne pojęcia :
a) Liberum veto – łac. nie pozwalam, protestuje
b) Komisja Edukacji Narodowej – Pierwsze na świecie ministerstwo oświaty.
c) Ignacy Krasicki – Znany polski biskup

Polacy próbują ratować swoje państwo
 Druga połowa XVIII w. to w dziejach Rzecz pospolitej okres, w którym podejmowano wysiłki polityczne i zbrojne w celu ratowania państwa.
 Konstytucja 3 maja 1791 r. Miała na celu reformę, czyli naprawę państwa. Rocznice jej uchwalenia obchodzimy każdego roku jako święto państwowe.
 Powstanie pod wodzą Tadeusza Kościuszki zakończyło się klęską.
 Rzeczpospolita przestała istnieć wskutek rozbiorów dokonywanych przez Rosję, Austrię i Prusy. Słabość wewnętrzna naszego państwa ułatwiała zaborcom dokonanie rozbiorów.
 Odpowiedzi na pewne pojęcia :
a) Rok 1772 – Pierwszy rozbiór polski.
b) Rok 1793 – Drugi rozbiór polski.
c) Rok 1795 – Trzeci rozbiór polski
d) Wojciech Bartos – Ugasił lonty w armatach (Racławice)

Dodaj swoją odpowiedź
Język angielski

Jakie pojęcie bardziej pasuje do tematu szlachta wraz z królem rządzi swoim państwem ? unia personalna czy unia realna ?

Jakie pojęcie bardziej pasuje do tematu szlachta wraz z królem rządzi swoim państwem ? unia personalna czy unia realna ?...

Historia

Królowie Polscy od piastów do wolnej elekcji

Każdy kto interesuje się historią swojego kraju, chciałby wiedzieć, kto był pierwszym władcą, jak się nazywał, jak wyglądał, co robił? Historycy szukają odpowiedzi na te pytania. Ale nie jest to łatwe. Skąd wziąć takie wiadomości?...

Prawo

Doktryny polityczne i prawne

PAŃSTWO

1. PAŃSTWO EUROPEJSKIE. DEFINICJA I ZASIĘG. PERIODYZACJA
Teoria współczesnego państwa ukształtował się dopiero miedzy XVIII a XIX wiekiem. Dziś państwo jest polityczną organizacją społeczeństwa wyposażona w suwer...

Język polski

Powtórka z lektur maturzystów

1) Sofokles – Antygona - Antyk
Historia opowiedziana przez Sofoklesa to literacka realizacja jednego z mitów tebańskich. Istotą tego dramatu, jak każdej tragedii antycznej, jest konflikt tragiczny – polega on na tym, że bohater musi wyb...

Historia

Stosunki Polsko - Krzyżackie

Kontakty między Polską a Krzyżakami zaczęły się kiedy to w 1225 roku Konrad Mazowiecki zwrócił się do Krzyżaków proponując im, by w zamian za nadanie im ziemi chełmińskiej podjęli się obrony pogranicza mazowieckiego od strony Prus. P...