współpraca gospodarki dla polski

współpraca gospodarki dla polski
Odpowiedź

Kraje Europy Środkowo-Wschodniej to naturalny partner handlowy Polski. Proces odzyskania rynków wschodnich to szczególne wyzwanie dla rodzimych przedsiębiorstw. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej zawsze były bardzo ważnym partnerem handlowym Polski. Do roku 1989 współpraca gospodarcza państw bloku socjalistycznego odbywała się w ramach RWPG. Każde z państw specjalizowało się w wytwarzaniu produktów określonych branż, po czym następowała wymiana. Rozpad ZSRR, powstanie Wspólnoty Niepodległych Państw oraz odzyskanie niepodległości przez Litwę, Łotwę i Estonię sprawiły, że dotychczasowe powiązania gospodarcze nabrały zupełnie innego charakteru. Od tej pory współpraca opierała się na zasadach rynkowych, bowiem każde z państw stopniowo zaczęło otwierać swój rynek na zagraniczną konkurencję. W I połowie lat 90. nastąpiła liberalizacja polskiej wymiany handlowej. Zniesienie ograniczeń w eksporcie zachęciło polskich przedsiębiorców do podjęcia ekspansji, na niedostępne do tej pory rynki Europy Zachodniej. Jednocześnie znacznie osłabła współpraca gospodarcza z krajami Europy Środkowo-Wschodniej. Sytuacja zmieniła się dopiero w latach 1994-97, gdy nastąpił ponad 3,5-krotny wzrost eksportu do Rosji. Udział rynku rosyjskiego w polskim eksporcie ogółem wzrósł z 4,6% w 1994 roku do 8,4% w 1997. Kryzys finansowy 1998 roku z ponad 400% dewaluacją rubla ponownie, znacznie osłabił wymianę handlową między Polską a Rosją. Eksport polskich towarów w 1998 roku spadł o 26%, a w 1999 o dalsze 55%. Kryzys finansowy wymusił na rządzie Federacji Rosyjskiej podjęcie długo oczekiwanych reform systemu gospodarczego. Znacznie uporządkowano wiele sfer działalności polityczno-ekonomicznej, a zwłaszcza sektor finansowo-bankowy. Złagodzenie obciążeń podatkowych i celnych oraz znaczne uproszczenie procedur administracyjnych wywołało ożywienie gospodarcze. Wysoki poziom cen ropy naftowej, silne powiązania handlowe i finansowe państw b. ZSRR z Rosją oraz stabilizująca się sytuacja makroekonomiczna sprawiły, że w 2001 roku średnie tempo wzrostu gospodarczego 15 państw wyniosło 6,2% PKB. Zrodziła się szansa na ożywienie popytu importowego, w tym także na polskie towary. Nasi przedsiębiorcy próbują wykorzystać okazję i konsekwentnie odbudowują swoją dawną pozycję na Wschodzie. Obecnie kraje b. ZSRR są drugim, po krajach Unii Europejskiej, partnerem handlowym Polski. W 2001 roku eksport do krajów b. ZSRR o wartości 3,6 mld USD stanowił 10% eksportu ogółem, a import o wartości 5,6 mld USD - 11% importu. Obroty te przyniosły deficyt w wysokości bliskiej 2 mld USD. Obroty handlowe z Rosją, trzecim partnerem handlowym Polski po Niemczech i Włoszech, stanowiły 71% obrotów z całym ugrupowaniem WNP. W ostatnich latach nastąpiły istotne zmiany w strukturze przedmiotowej polskiego eksportu do krajów b. ZSRR. Zmniejszyła się całkowita wartość wywożonych na rynki Wschodnie: artykułów rolno-spożywczych, mebli, wyrobów przemysłu chemicznego. Zwiększył się natomiast eksport: wyrobów przemysłu elektromaszynowego, przemysłu drzewno-papierniczego i ceramicznego. W 2001 roku w strukturze towarowej polskiego eksportu do krajów b. ZSRR decydujące znaczenie miały następujące grupy towarowe: - wyroby przemysłu chemicznego - 21,8% - wyroby przemysłu elektromaszynowego - 20,8% - artykuły rolno-spożywcze - 16,9% - wyroby przemysłu drzewno-papierniczego - 11,3%. Struktura towarowa polskiego importu nie zmieniła się, w dalszym ciągu główną pozycję były produkty zaopatrzeniowo-surowcowe: ropa naftowa i gaz ziemny, stanowiące w 2001 roku 76% polskiego importu. Zwiększył się przy tym import: wyrobów metalurgicznych i przemysłu chemicznego. Największą redukcję importu odnotowano natomiast w przywozie do Polski wyrobów przemysłu lekkiego. W 2001 roku w strukturze towarowej polskiego importu z krajów b. ZSRR decydujące znaczenie miały poniższe grupy towarowe: - produkty mineralne 79,4% - wyroby przemysłu chemicznego 6,3% - wyroby przemysłu metalurgicznego 5% - wyroby przemysłu drzewno-papierniczego 2,5%. Współpraca inwestycyjno-kapitałowa pomiędzy Polską a krajami b. ZSRR rozwinęła się w niewielkim stopniu. Główną przeszkodą dla polskich inwestorów było odmienne od standardów międzynarodowych, niestabilne prawo gospodarcze, trudny i skomplikowany system rejestracji firm z kapitałem zagranicznym, biurokratyczne utrudnienia oraz znaczne ryzyko, z jakim wiązało się podjęcie inwestycji na Wschodzie. Narzekano także na wysoki poziom taryfy celnej i częste jej zmiany, bariery techniczno-organizacyjne odpraw celnych, a także zbyt powolną liberalizację i ujednolicanie przepisów celnych, w tym nieuregulowaną kwestię uznawania certyfikatów jakości. Warto zauważyć, że zmienia się forma współpracy polskich przedsiębiorstw z partnerami ze Wschodu. Coraz więcej firm zainteresowanych jest uruchomieniem wspólnych przedsięwzięć joint-ventures, dających możliwość obniżenia kosztów produkcji i sprzedaży oraz dotarcie do ogromnego rynku bez obciążenia cłami. Proces odzyskania rynków wschodnich i dynamizowania wymiany handlowej z państwami WNP stanowi szczególne wyzwanie dla rządu Polski. 4.02.2003r. Rada Ministrów przyjęła Program Odzyskania Rynków Wschodnich. Zawiera on założenia polityki handlowej na lata 2003-2004. Szczególne szanse polski rząd upatruje w rynkach Rosji i Ukrainy. Kraje te bowiem dynamicznie zwiększają swój potencjał importowy, a także najszybciej reformują swoje gospodarki, co wynika z perspektywy przystąpienia do Światowej Organizacji Handlu. Strategia rządu zakłada: realizację proeksportowych projektów inwestycyjnych, związanych z infrastrukturą i budownictwem przemysłowym, promocję eksportu towarów konsumpcyjnych trwałego użytku, materiałów do wyposażenia wnętrz, kosmetyków i środków czystości, wyrobów przemysłu lekkiego, promocję eksportu maszyn i urządzeń, a także artykułów rolno-spożywczych. Zgodnie z programem ma także zwiększyć się ilość usług budowlano-montażowych i transportowych, świadczonych przez polskich przedsiębiorców na rynkach WNP. Działania promocyjne obejmą głównie Obwód Kaliningradzki i inne regiony przygraniczne. Przyjęta przez polski rząd strategia wymaga większej współpracy i aktywności polskich firm, ich stowarzyszeń i izb gospodarczych. Musi być rzetelnie i konsekwentnie realizowana. Tylko wtedy polskie przedsiębiorstwa będą miały szanse na zdobycie rynków Wschodnich.     Troche tego jest ale bedzie dobrze..

Dodaj swoją odpowiedź
Historia

Jałta i Poczdam. Znaczenie międzynarodowe dla Polski, Europy i Świata

20. Jałta i Poczdam. Znaczenie międzynarodowe dla Polski, Europy i Świata.
Przystąpienie ZSRR do Karty Atlantyckiej we 09.1941 Roku, a następnie podpisanie przez 26 państw (później jeszcze przez 21 państw), w tym przez USA, Wielką Bryt...

Politologia

Międzynarodowa współpraca pomiędzy euroregionami Polski i Niemiec.

Spis treści:

I. Pojęcie współpracy trans-granicznej.
II. Zasady funkcjonowania euroregionów.
III. Euroregiony w Polsce.
IV. Euroregion NYSA
V. Euroregion POMERANIA
VI. Euroregion SPREWA- NYSA- BÓBR
VII. Euro...

Finanse i bankowość

Waluta euro, korzyści i zalety dla Polski

W dniu 1 stycznia 1999 r. na obszarze 11 spośród 15 krajów Unii Europejskiej zaczęła funkcjonować unia walutowa. Jest ona ostatnim etapem integracji gospodarczej w Europie, zapoczątkowanej w 1950 r. przez byłego francuskiego premiera Roberta...

Edukacja europejska

Polityka ochrony konkurencji i konsumentów w UE. Wnioski dla Polski

Polityka konkurencji należy do głównych i najwcześniej uzgodnionych polityk wspólnotowych. Zasadność i konieczność jej prowadzenia wiąże się bezpośrednio z jednym z głównych celów Wspólnot Europejskich, jakim było stworzenie wspól...

Ekonomia

Ewolucja powiązań handlowych Polski w okresie transformacji

ROZDZIAŁ I
DETERMINANTY WYMIANY HANDLOWEJ

1.1. Uwarunkowania regionalne
1.1.1. Położenie i poziom rozwoju
1.1.2. Podobieństwo kulturowe
1.1.3. Organizacje lokalne
1.2. Organizacje ponadnarodowe
1.3. Zmienne ...