Człowiek istota przedsiębiorcza
OSOBOWOŚĆ-zespół cech psychicznych charakterystycznych dla każdego człowieka. Są one dziedziczone i rozwijają się pod wpływem otoczenia. Jedną z głównych cech osobowości jest temperament TEMPERAMENT-zespół względnie stałych właściwości psychologicznych człowieka PODZIAŁ TEMPERAMENTU WG HIPOKRATESA I GALLENA: 1)SAGWINIK-dynamiczny, optymista, wesoły(krew) 2)MELANCHOLIK-smutny, depresyjny(czarna żółć) 3)CHOLERYK-porywczy, impulsywny, konfliktowy, słomiany zapał(żółta żółć) 4)FLEGMATYK-zrównoważony, powolny, mało ambitny(flegma) PODZIAŁ TEMPERAMENTU WG KRETSCHMERA: 1)ASTENIK-nieśmiały, drażliwy, zamknięty w sobie(wątły wysoki) 2)PYKNIK-towarzyski, o zmiennych nastrojach(niski, krępy, otyły) 3)ATLETYK-stabilny emocjonalnie, opanowany, nieufny(muskularny, wysoki) PODZIAŁ TEMPERAMENTU WG JUNGA: 1)INTROWERTYK-nieśmiały, zamknięty w sobie 2)EKSTRAWERTYK-otwarty, towarzyski CECHY INSTRUMENTALNE OSOBOWOŚCI-umiejętności umysłowe i praktyczne(czytanie, pisanie, liczenie, obsługa komputera, znajomość języków obcych) CECHY KIERUNKOWE OSOBOWOŚCI-zainteresowania POTRZEBA-stan spowodowany brakiem tego co człowiek w danym momencie uważa za niezbędne do życia i rozwoju. Potrzebom towarzyszy pewien stan napięcia emocjonalnego, aż do momentu likwidacji potrzeby zwanej zaspokojeniem. Zaspokojenie nie wywołuje trwałej satysfakcji, lecz rodzi nowe potrzeby marzenia i inspiruje do dalszego działania. PIRAMIDA POTRZEB(OD DOŁU): potrzeby fizjologiczne; potrzeby bezpieczeństwa; potrzeby społeczne; potrzeby uznania, szacunku; potrzeby samorealizacji PODZIAŁ UCZUĆ: 1)PRZYJEMNE-zadowolenie, radość, miłość 2)NIEPRZYJEMNE-smutek, strach, rozpacz, wstręt 3)CZYNNE- entuzjazm, uniesienie, podniecenie 4)BIERNE-rezygnacja, apatia, zniechęcenie, przygnębienie 5)ZE WZGLĘDU NA TREŚĆ- a)związane z przyrodą-stosunek emocjonalny człowieka do zwierząt, krajobrazu b)społeczne-miłość rodzicielska, koleżeństwo, przyjaźń, patriotyzm c)moralne-poczucie krzywdy, sprawiedliwości, winy d)estetyczne-podziw i zachwyt w kontakcie ze sztuką lub przyrodą e)intelektualne-ulga, satysfakcja albo rozczarowanie wyniakające z poznania otaczającej rzeczywistości lub próby rozwiązania zadania FRUSTRACJA-przykry stan emocjonalny wywołany pojawieniem się przeszkody w dążeniu do zaspokojenia jakiejś potrzeby lub osiągnięcia określonego celu STRES-jest stanem ogólnej mobilizacji sił fizycznych(podwyższony poziom adrenaliny, przyspieszone tętno i oddech) i psychicznych(natężenie uwagi) jako reakcji na bodziec(stresor) ASERTYWNOŚĆ-umiejętność pełnego wyrażania siebie w kontakcie z drugą osobą. To postawa będąca kompromisem między uległością a agresją PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ-jest cechą charakteru i zachowania. To zdolność do kreowania i zaspakajania swoich i cudzych potrzeb ale także umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, podejmowanie inicjatyw, realizowanie pomysłów. Jest to również sposób myślenia i działania skierowany na sukces. Cechy charakteryzujące przedsiębiorczość to ekspansywność i innowacyjność EKSPANSYWNOŚĆ-dążenie do najlepszych, najsilniejszych, wyznaczanie sobie ambitnych celów i zadań INNOWACYJNOŚĆ-twórcze ulepszanie, usprawnianie lub całkowita zmiana w organizacji i technologii PRZEDSIĘBIORCA-osoba planująca, organizująca działalność gospodarczą, oraz podejmująca ryzyko związane z tą działalnością CECHY PRZEDSIĘBIORCY- asertywność; zdolność do samoakceptacji; wiara we własne możliwości; umiejętność podejmowania ryzyka; upór, MENAGER-posiada cechy osobowości przedsiębiorcy, najczęściej nie jest właścicielem firmy a swoje umiejętności zarządzania firmą i pracownikami traktuje jako towar FAZY ROZWOJU GRUPY: 1)FORMOWANIE-zapoznanie się i określenie swoich ról w grupie. Atmosfera jest związana z emocjami: podekscytowanie, entuzjazm i troska oraz członkowie odnoszą do siebie z rezerwą 2)KONFRONTACJA-tej fazie towarzyszą konflikty i spięcia przez planowanie zadań, ustalanie priorytetów i podział zadań 3)STABILIZACJA-w tym etapie kończą się konflikty, gdyż członkowie wypracowali metody współdziałania i jest większa koncentracja na pracy 4)WSPÓŁDZIAŁANIE-jest to ostatnia faza w której zespół nauczył się ze sobą współpracować. Członkowie zgłaszają nowe pomysły i osiągają najlepszą efektywność pracy CECHY LIDERA: umiejętność komunikowania się; wyrazistość; umiejętność pracy w zespole; odpowiedzialność; koncentracja; wiara w siebie; wiarygodność; odwaga; spostrzegawczość; zaangażowanie; kreatywność ZALETY PRACY ZESPOŁOWEJ: podniesienie jakości pracy jednostki; uzupełnianie się pojedynczych umiejętności i zdolności członków grupy; unikanie przypadkowych błędów; zwielokrotniona liczba pomysłów na realizację zamierzonych zadań; zachęcanie uczestników do podnoszenia efektywności pracy KORZYŚCI PRACY ZESPOŁOWEJ- efekt synergiczny 2+2=5. jest to połączenie dwóch lub więcej elementów których końcowy efekt będzie większy niż efekt każdego elementu oddzielnie. Aby można było osiągnąć efekt synergiczny musimy prawidłowo zorganizować pracę, najlepiej wg cyklu organizacyjnego FAZT CYKLU ORGANIZACYJNEGO: 1)faza preparacji a)uświadomienie celów b)zbadanie warunków pracy i dostępnych środków c)obmyślenie sposobów i środków działania d)przygotowanie ludzi, warunków i środków do wykonania pracy 2)faza realizacji planu 3)kontrola wyników KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA-proces porozumiewania się jednostek, grup lub instytucji którego celem jest wymiana myśli, dzielenie się wiedzą informacjami i ideami PROCES KOMUNIKACJI ODBYWA SIĘ POPRZEZ KANAŁY KOMUNIKACJI: 1)KOMUNIKACJA PIONOWA W DÓŁ-przełożony przekazuje informacje swoim podwładnym 2)KOMUNIKACJA PIONOWA W GÓRĘ-podwładny składa relacje swojemu przełożonemu 3)KOMUNIKACJA POZIOMA-kierownik 1 działu przekazuje informacje kierownikowi 2 działu FORMY KOMUNIKACJI: a)WERBALNA-ustna, pisemna b)NIEWERBALNA-mimika twarzy, gestykulacja, dźwięki nieartykułowany PRZYCZYNY SZUMU INFORMACYJNEGO: zła organizacja przekazu informacji; źle przekazana informacja; uszkodzone urządzenie przekazujące informację; hałas; różnego rodzaju bariery OPINIĘ O NAS ROZMÓWCA WYRABIA SOBIE W CIĄGU PIERWSZYCH MINUT ROZMOWY NA PDST: tego co mówimy(7%); brzmienia naszego głosu(38%); mimiki i gestów(55%) NEGOCJACJE-proces rozwiązywania problemu, w którym dwie lub więcej osób dyskutuje na temat dzielących je różnic i próbuje podjąć wspólną decyzję. Są to rozmowy podjęte dobrowolnie FAZY NEGOCJACJI: 1)FAZA WSTĘPNA-poznanie się partnerów, określenie reguł postępowania i zdefiniowanie celów 2)FAZA ŚRODKOWA-partnerzy przekonują się nawzajem do zaakceptowania własnych propozycji 3)FAZA KOŃCOWA-zaakceptowanie rozwiązań osiągniętych podczas negocjacji i zawarcie porozumienia RODZAJE NEGOCJACJI: 1)TWARDE-dążenie do uzyskania przewagi, do osiągnięcia jak największych korzyści, nieustępliwość, posługiwanie się formami nacisku 2)MIĘKKIE-uczestnicy ufają sobie, dążą do porozumienia, unikają walki, aprobują niewielkie zmiany(straty) w imię dogadania się STYLE NEGOCJACJI: 1)DĄŻENIE DO DOMINACJI-osiąganie korzyści za wszelką cenę, nieufność, podejrzenie o nieuczciwość, wywieranie silnej presji 2)DOPASOWANIE-przyjazna atmosfera, gotowość do ustępstw, strony nie wykorzystują swojej przewagi 3)UNIKANIE-oczekiwanie aż konflikt sam wygaśnie, strony nie podejmują żadnych działań 4)ZGODA NA KOMPROMIS-strony godzą się na rozwiązanie, które przynosi im korzyści oraz pewne straty 5)ROZWIĄZANIE INTEGRACYJNE-wybór optymalnego rozwiązania dla obu stron, strony wypracowują sobie nowy korzystny dla nich wariant MEDIACJE-próba rozwiązania konfliktu przez osobę trzecią(mediatora), która podejmuje się pośredniczenia między stronami konfliktu. ARBITRAŻ-zwrócenie się przez obie strony konfliktu do osoby lub instytucji niezależnej z prośbą o rozwiązanie konfliktu