Mam tylko 18 pytań i odpowiedzi 1. Jakie kraje przystąpiły do Unii Europejskiej od utworzenia EBC w 1998 r.? Czechy, Estonia, Cypr, Łotwa, Litwa, Węgry, Malta, Polska, Słowenia i Słowacja są członkami UE od 1 maja 2004 r. Dwa kolejne kraje, Bułgaria i Rumunia, weszły do UE z dniem 1 stycznia 2007 r. Chorwacja, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii i Turcja są krajami kandydującymi do UE. powrót na górę strony 2. Czy nowe państwa członkowskie automatycznie przyjmą euro po przystąpieniu do UE? Nie, chociaż oczekuje się od nich przyjęcia euro po spełnieniu tzw. kryteriów konwergencji z Maastricht (zob. pytanie 4). W przeciwieństwie do Danii i Wielkiej Brytanii, nowym państwom członkowskim UE nie przysługuje prawo do odmowy przyjęcia wspólnej waluty. powrót na górę strony 3. Kiedy nowe państwa członkowskie wprowadzą euro? Słowenia przyjęła euro jako swoją walutę w dniu 1 stycznia 2007 r., jako pierwsze z nowych państw członkowskich UE. 1 stycznia 2008 r. uczyniły to Cypr i Malta. Nie ma ustalonego harmonogramu wprowadzania euro, jak potwierdza Stanowisko w sprawie polityki Rady Prezesów Europejskiego Banku Centralnego dotyczącej zagadnień kursowych w krajach przystępujących, opublikowane 18 grudnia 2003 r. Zanim nowe kraje członkowskie będą mogły przyjąć euro, muszą osiągnąć wysoki stopień trwałej konwergencji gospodarczej. Stopień konwergencji jest oceniany przez Radę Unii Europejskiej na podstawie sprawozdań z postępów w wypełnianiu przez te kraje tzw. kryteriów konwergencji z Maastricht. Raporty o konwergencji sporządzają Komisja i EBC, co najmniej raz na dwa lata lub na wniosek państwa członkowskiego dążącego do przyjęcia euro. powrót na górę strony 4. Co to są kryteria konwergencji? Warunkiem przyjęcia euro jest osiągnięcie przez państwa członkowskie wysokiego stopnia trwałej konwergencji (zbieżności) gospodarczej. Zbieżność gospodarczą ocenia się na podstawie tzw. kryteriów konwergencji z Maastricht wymienionych w art. 121 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską i opisanych szczegółowo w protokole załączonym do Traktatu. Kryteria te obejmują: „osiągnięcie wysokiego stopnia stabilności cen”. Kryterium to oznacza, że „państwo członkowskie ma trwały poziom stabilności cen, a średnia stopa inflacji, odnotowana w tym państwie w ciągu jednego roku poprzedzającego badanie, nie przekracza o więcej niż 1½ punktu procentowego inflacji trzech państw członkowskich o najbardziej stabilnych cenach”; „stabilną sytuację finansów publicznych”. Kryterium to oznacza, że w trakcie oceny państwo członkowskie nie może mieć nadmiernego deficytu budżetowego, którego istnienie Rada stwierdza na podstawie następujących kryteriów: stosunek planowanego lub faktycznego deficytu do PKB wyrażonego w cenach rynkowych nie może przekraczać 3%; relacja długu publicznego do PKB wyrażonego w cenach rynkowych nie może przekraczać 60%. Przy badaniu przestrzegania dyscypliny budżetowej uwzględnia się dodatkowo takie czynniki jak dotychczasowe postępy w zmniejszaniu nierównowagi budżetowej lub występowanie wyjątkowych i tymczasowych czynników przyczyniających się do takiej nierównowagi. Niemniej jednak państwa członkowskie, w których relacja długu publicznego do PKB przekracza 60%, powinny zredukować ją do wartości referencyjnej w zadowalającym tempie. „poszanowanie zwykłych marginesów wahań kursów przewidzianych mechanizmem wymiany walut europejskiego systemu walutowego przez co najmniej dwa lata, bez dewaluacji w stosunku do waluty innego państwa członkowskiego”. Przy ocenie spełnienia tego kryterium kładzie się nacisk na to, aby kurs walutowy był zbliżony do kursu centralnego wobec euro, uwzględniając ponadto dodatkowe czynniki, które mogły doprowadzić do wzrostu kursu walutowego. Wynika to z faktu, że w sierpniu 1993 roku rozszerzono dopuszczalne pasmo wahań w ramach systemu ERM z ±2,25 do ±15%, co zaciemniło znaczenie zwrotu „zwykłe marginesy wahań w ramach systemu ERM”. Ponadto w dniu 1 stycznia 1999 roku mechanizm kursowy Europejskiego Systemu Walutowego został zastąpiony przez nowy mechanizm kursowy w ramach trzeciego etapu Unii Gospodarczej i Walutowej, który przewiduje, że waluty wchodzące do mechanizmu mają dwustronne kursy centralne wobec euro, wokół których określa się standardowe pasma wahań w przedziale ±15%. Brane są również pod uwagę ewentualne „poważne napięcia”. „trwały charakter konwergencji […] co odzwierciedla się w poziomach długoterminowych stóp procentowych”. Oznacza to, że „w ciągu jednego roku przed badaniem Państwo Członkowskie posiadało średnią nominalną długoterminową stopę procentową nie przekraczającą więcej niż o dwa punkty procentowe stopy procentowej trzech państw członkowskich o najbardziej stabilnych cenach. Stopy procentowe oblicza się na podstawie długoterminowych obligacji państwowych lub porównywalnych papierów wartościowych, z uwzględnieniem różnic w definicjach krajowych”. Na koniec przy ocenie brane są pod uwagę takie czynniki jak wyniki integracji rynków, kształtowanie się salda na rachunku obrotów bieżących oraz ocena kształtowania się jednostkowych kosztów pracy i innych wskaźników cen. powrót na górę strony 5. Kiedy nowe państwa członkowskie przystąpią do mechanizmu kursów walutowych (ERM II) i jakie warunki muszą wcześniej spełnić? Zgodnie z rezolucją w sprawie ERM II, uczestnictwo państw członkowskich spoza strefy euro w mechanizmie kursowym jest dobrowolne. Od państw członkowskich objętych derogacją oczekuje się jednak przystąpienia do mechanizmu. Państwo członkowskie nie uczestniczące od początku w mechanizmie kursów walutowych może włączyć się do niego w późniejszym terminie. Jedynym warunkiem koniecznym jest wielostronne uzgodnienie kursu centralnego i pasma wahań (zob. pytanie 14). Jak już wspomniano powyżej (zob. pytanie 4), uczestnictwo w ERM II przez okres co najmniej dwóch lat przed oceną konwergencji jest jednocześnie jednym z wymogów, które należy spełnić, aby móc przyjąć euro (zob. również „Stanowisko w sprawie polityki Rady Prezesów Europejskiego Banku Centralnego dotyczącej zagadnień kursowych w krajach przystępujących” opublikowane 18 grudnia 2003 r. ). powrót na górę strony 6. Jaka będzie rola EBC po ustaleniu w ramach ERM II parytetów kursów centralnych walut nowych państw członkowskich wobec euro? Zgodnie z rezolucją Rady Europejskiej przyjętą 16 czerwca 1997 roku w Amsterdamie, decyzje dotyczące kursów centralnych w ramach ERM II są podejmowane w drodze wielostronnego uzgodnienia przez ministrów finansów krajów strefy euro, EBC oraz ministrów finansów i prezesów banków centralnych tych krajów spoza strefy euro, które uczestniczą w nowym mechanizmie, po procedurze uzgodnieniowej z udziałem Komisji Europejskiej oraz po konsultacjach z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym. Ministrowie finansów oraz prezesi banków centralnych państw członkowskich nie uczestniczących w ERM II biorą udział w tej procedurze, nie mają jednak prawa głosu. Wszystkim stronom wielostronnego porozumienia, w tym EBC, przysługuje prawo do zainicjowania poufnej procedury rewizji kursów centralnych (zob. również „Stanowisko w sprawie polityki Rady Prezesów Europejskiego Banku Centralnego dotyczącej zagadnień kursowych w krajach przystępujących” opublikowane 18 grudnia 2003 r. ). powrót na górę strony 7. Jak duże są gospodarki 12 najnowszych państw członkowskich w porównaniu z gospodarką strefy euro? W 2005 roku nominalny PKB najnowszych państw członkowskich (po korekcie uwzględniającej Bułgarię i Rumunię) wyniósł 654 mld euro, czyli około 8% PKB strefy euro wynoszącego 7.974 mld euro. W tym samym okresie łączna liczba ludności w tej grupie krajów wynosiła 104 mln, czyli około jednej trzeciej liczby ludności strefy euro, której populacja sięga 313 mln. powrót na górę strony 8. Jakie korzyści gospodarcze przyniesie rozszerzenie strefy euro? Euro jest dobrem publicznym, przynoszącym liczne korzyści krajom, które je przyjęły. Eliminuje ryzyko kursowe w relacjach pomiędzy krajami mającymi wspólną walutę, wpływając w ten sposób na obniżenie stóp procentowych, oraz umożliwia tym krajom korzystanie ze stabilności cenowej, której utrzymywanie jest głównym celem EBC. Euro umożliwia również utworzenie głębokiego, płynnego i zintegrowanego rynku kapitałowego, wspólnego dla krajów, które przyjęły euro. Rozszerzenie strefy euro pozwala czerpać te korzyści większemu gronu państw członkowskich UE. Co więcej, niektóre z dobroczynnych efektów gospodarczych unii monetarnej (jak na przykład eliminacja niepewności związanej z kursami walutowymi) potęgują się w miarę powiększania się strefy euro. Podróżując po krajach strefy euro, nie trzeba już wymieniać walut (ani ponosić kosztów transakcyjnych takiej wymiany). Aby jednak móc w pełni czerpać korzyści z unii monetarnej, dany kraj musi być gotowy do przyjęcia euro. Stopień gotowości oceniany jest w oparciu o tzw. kryteria konwergencji z Maastricht (zob. pytanie 4). powrót na górę strony 9. Czy EBC ma wpływ na decyzje w sprawie procesu rozszerzania Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW)? Podobnie jak Komisja Europejska, EBC sporządza raporty o konwergencji – raz na dwa lata lub na wniosek państwa członkowskiego objętego derogacją. W oparciu o te raporty Rada Unii Europejskiej decyduje, czy dane państwo członkowskie spełnia warunki konieczne do przyjęcia euro. Raporty EBC w sprawie konwergencji udostępniane są w serwisie internetowym www.ecb.europa.eu. Oprócz zadań związanych z oceną stopnia konwergencji, rola EBC obejmuje również współpracę z krajowymi bankami centralnymi nowych państw członkowskich UE w celu ułatwienia im bezproblemowej integracji ze strukturami operacyjnymi Eurosystemu. powrót na górę strony 10. W jakich organach EBC reprezentowane są krajowe banki centralne nowych państw członkowskich UE? Do jakich organów wejdą po przyjęciu euro przez te kraje? Banki centralne nowych państw członkowskich UE są pełnoprawnymi członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), a ich prezesi uczestniczą jako pełnoprawni członkowie w posiedzeniach Rady Ogólnej. Eksperci banków centralnych zasiadający w komitetach ESBC mają status pełnoprawnych członków podczas obrad komitetów w pełnym składzie ESBC, tj. z udziałem krajowych banków centralnych (KBC) całej UE, a nie tylko strefy euro. Po przyjęciu euro przez nowe państwa członkowskie prezesi banków centralnych tych państw wejdą w skład Rady Prezesów, a eksperci tych banków – do komitetów ESBC podczas obrad w składzie Eurosystemu (tj. wszystkich krajowych banków centralnych strefy euro). powrót na górę strony 11. Czy nowe państwa członkowskie mogą zacząć stosować euro jako walutę równoległą (tzw. euroizacja), zanim ich banki centralne staną się członkami Eurosystemu? Euroizacja jest niezgodna z koncepcją ekonomiczną leżącą u podstaw UGW, która zakłada, że ostateczne przyjęcie euro będzie zwieńczeniem etapowego procesu konwergencji przebiegającego w ramach wielostronnego systemu. Jednostronna euroizacja nie może więc stanowić sposobu na obejście przewidzianych w Traktacie etapów pośrednich prowadzących do przyjęcia euro. powrót na górę strony 12. Czy państwo członkowskie UE może zachować swoją izbę walutową po przystąpieniu do mechanizmu kursów walutowych ERM II? ERM II to wielostronne porozumienie, na mocy którego waluty państw członkowskich spoza strefy euro zostają powiązane z euro i które przewiduje podejmowanie decyzji w drodze wzajemnych uzgodnień pomiędzy zainteresowanymi stronami. Państwo członkowskie może zachować opartą o euro izbę walutową jako jednostronne zobowiązanie w ramach ERM II pod warunkiem, że zostało osiągnięte porozumienie dotyczące sztywnego kursu walutowego ustalonego w ramach tej izby walutowej, który to kurs służy wówczas za kurs centralny tej waluty dla potrzeb ERM II. Izby walutowe oparte na walutach innych niż euro nie mogą funkcjonować w ramach ERM II. Generalnie Rada Prezesów EBC nie zachęca do ustanowienia izby walutowej, ale też tego nie odradza. W każdym razie tego typu rozwiązania nie mogą stanowić alternatywy dla wymogu dwuletniego uczestnictwa w mechanizmie ERM II (zob. pytanie 4 oraz „Stanowisko w sprawie polityki Rady Prezesów Europejskiego Banku Centralnego dotyczącej zagadnień kursowych w krajach przystępujących” opublikowane 18 grudnia 2003 r., o którym mowa powyżej). powrót na górę strony 13. Jaki wpływ na strukturę organów decyzyjnych EBC będzie miało rozszerzenie UE? Prezesi krajowych banków centralnych wszystkich państw członkowskich UE są pełnoprawnymi członkami Rady Ogólnej EBC, w której zasiadają również prezes i wiceprezes EBC. Po przyjęciu euro przez nowe państwa członkowskie prezesi ich banków centralnych staną się członkami Rady Prezesów EBC. Liczba głosów w Radzie Prezesów zostanie jednak ograniczona do 21 – sześć stałych głosów będzie przysługiwać członkom Zarządu EBC, a pozostałych 15 (przydzielanych rotacyjnie) będą mieli prezesi krajowych banków centralnych. Każdemu z uprawnionych do głosowania członków będzie przysługiwać jeden głos, zgodnie z obowiązującą w Radzie Prezesów zasadą, że jedna osoba dysponuje jednym głosem. Wszyscy członkowie będą mieli prawo uczestnictwa w posiedzeniach i zabierania głosu. powrót na górę strony 14. Czy banki centralne nowych państw członkowskich, które staną się częścią ESBC, będą dokonywać wpłat na poczet kapitału EBC? Tak. Zgodnie ze Statutem ESBC wszystkie krajowe banki centralne będące członkami ESBC wnoszą wpłaty na poczet kapitału EBC według klucza subskrypcji uwzględniającego udział danego kraju w liczbie ludności oraz w PKB Unii Europejskiej. Krajowe banki centralne krajów, które nie przyjęły jeszcze euro, są zobowiązane do opłacenia jedynie 7% pełnej kwoty subskrybowanego kapitału. powrót na górę strony 15. Czy EBC zatrudnia pracowników z nowych państw członkowskich UE? Tak. EBC zatrudnia obywateli Czech, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji od momentu podpisania przez te kraje Traktatu Akcesyjnego, tj. od kwietnia 2003 r. Od kwietnia 2005 r., kiedy to Traktat Akcesyjny podpisały Bułgaria i Rumunia, również obywatele tych dwóch krajów mogą uczestniczyć w rekrutacji. powrót na górę strony 16. Jakie są urzędowe języki UE? Angielski, bułgarski, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, holenderski, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski i włoski. powrót na górę strony 17. Czy nowe kraje UE przyjmą euro i wprowadzą do obiegu banknoty i monety euro w tym samym czasie? Decyzja ta należy do danego kraju. Każde państwo będzie musiało się zdecydować albo na równoczesne wprowadzenie waluty i pieniądza gotówkowego, albo na wprowadzenie okresu przejściowego. EBC i Komisja Europejska będą pełnić funkcje koordynacyjne, zwłaszcza w zakresie produkcji banknotów i monet. powrót na górę strony 18. Czy wymiana pieniądzą na euro nie spowoduje podwyżek cen w nowych państwach członkowskich UE? Wymiana pieniędzy nie powinna prowadzić do powszechnego wzrostu cen. Związek pomiędzy wzrostem cen w strefie euro a wprowadzeniem wspólnej waluty był wprawdzie przedmiotem szerokich dyskusji, ale dowody empiryczne nie wskazują na to, żeby wprowadzenie euro – w uśrednieniu – wywarło silną presję na wzrost cen. Zmiany cen względnych są normalnym zjawiskiem w gospodarkach rynkowych. Kraje mogą zmniejszyć ryzyko ruchów cen dzięki wczesnemu informowaniu konsumentów i producentów, porozumiewaniu się ze sprzedawcami detalicznymi co do konwencji dotyczących zmian cen oraz podawaniu cen w obu walutach w krytycznym okresie pierwszych miesięcy. Nowi członkowie strefy euro będą bez wątpienia bogatsi o doświadczenia zgromadzone podczas wymiany pieniądza w 2002 roku. W dłuższej perspektywie nadmiernemu podnoszeniu cen będzie zapobiegać konkurencja między firmami. powrót na górę strony Back to The European Central Bank Rozszerzenie UE Cross-navigation Menu Organizacja Kryteria konwergencjiSubskrypcja kapitału Publications Convergence Reports ECB Home Home | Site Directory | Glossary | Links | Contact | Disclaimer & Copyright | Search Print RSS feed Languages:BG | CS | DA | DE | EL | EN | ES | ET | FI | FR | HU | IT | LT | LV | MT | NL | Polski | PT | RO | SK | SL | SV
Muszę napisać 10 pytań po angielsku o Europie. Odpowiedzi ABC . ! Prosze ! Pomóżcie ! Będę wdzięczna :D
Muszę napisać 10 pytań po angielsku o Europie. Odpowiedzi ABC . ! Prosze ! Pomóżcie ! Będę wdzięczna :D...
Proszę o przetłumaczenie pytań i odpowiedzi 1.Jak nazywa się dziki australijski pies? 2.Ile jest gatunków nietoperzy w Europie? 3.Jaki polski ssak ma najwięcej zębów? Odpowiedzi 1.Dingo 2.31 3.Kret
Proszę o przetłumaczenie pytań i odpowiedzi 1.Jak nazywa się dziki australijski pies? 2.Ile jest gatunków nietoperzy w Europie? 3.Jaki polski ssak ma najwięcej zębów? Odpowiedzi 1.Dingo 2.31 3.Kret...
Zestaw pytań i odpowiedzi na maturę ustną z polskiego
STAROŻYTNOŚĆ
1.Obecność tradycji antycznej i biblijnej w języku i literaturze.
Epoka Starożytności (Antyk i Biblia) choć skończyła się XV wieków temu (upadek Konstantynopola) wciąż jest żywa i trwa z ludźmi przez te wszystki...
pytani i odpowiedzi do quizu o europie po angielsku minimum 20 pytań. plis pomocy napisz ktore odp sa prawdziwe
pytani i odpowiedzi do quizu o europie po angielsku minimum 20 pytań. plis pomocy napisz ktore odp sa prawdziwe ...
Szukam w literaturze odpowiedzi na swoje najtrudniejsze pytania.
Czym jest literatura? Po co czytamy książki? Co nam one dają? Wydaje mi się, że powodem jest właśnie poszukiwanie odpowiedzi na najtrudniejsze pytania, które stawiamy sobie w życiu. Wartość prawdziwej literatury polega właśnie na tym, �...