OGÓLNIE: wszystkie kraje afrykańskie cechuje dosyć niski poziom rozwoju transportu. Trzeba jednak zaznaczyć, że poziom rozwoju dróg, kolei czy lotnictwa jest wyższy niż np. w Afryce Wschodniej (Somalia, Sudan, Kenia) czy to z powodu ubóstwa tych krajów, czy to z powodu wojen, a także z powodu specyfiki klimatu. W Afryce Zachodniej sieć dróg jest słabo rozwinięta, ale w miarę adekwatna do ilości i wielkości miast, jakie tam się znajdują. Kraje Sahelu np. mają słaby poziom rozwoju dróg, znowu kraje nad Zatoką Gwinejską mają więcej dróg, ale te często są niszczone przez gwałtowne ulewy tropikalne i osunięcia ziemi. Z PODZIAŁEM: -transport niezmechanizow: w afryce północnej wykorzysywnanymi zwierzętami są najczęsciej wielbłądy, w afryce środkowej natomiast część ładunków przenoszona jest przez tragarzy pieszych - samochodowy: mała ilosc i słaba jakośc dróg sprawia że porówując państwa afrykańskie z innymi wyadają źle. transport samochodowy na większości terytorium Afryki odgrywa kluczową rolę. Jednakże drogi o nawierzchni twardej (ulepszonej) stanowią zaledwie ok. 20% dróg - kolejowy: dominują tu krótkie odcinki kolei wąskotorowej które biegną z rejonów wydobycia surowców mineralnych lub zbioru płowdów rolnych do portów porskich; jest to pozostałośc po okresie kolonializmu - żegługa śródlądowa: najistotniejszą role odgrywa kongo; żeglugę na nilu ograniczają liczne katarakty (progi skalne) na nigrze zaś częste niskie stan wód - morski: linia brzegowa jest słabo rozwinięta dodatkowo brzegi zazwyczaj są krawędziami wyżyn co powoduje trudności w budowie portów morskich. duża ilosc zarejestrowanych statków pod banderą np liberii nie wynika z dobrze prosperującego transportu morskiego ale mnijeszych wymagań technicznych oraz mniejszych opłat (Zjawisko to spowodowało iż już w latach 60. liberiamiała większą flotę niż usa. W 1975 flota pod banderą Liberii była już największa na świecie) -samolotowy: transport lotniczy mimo dużej liczby lotnisk jest słabo rozwinięty. Większość afrykańskich lotnisk to lotniska małe. Miejscowi przewoźnicy są przeważnie biedni, co powoduje, że dysponują małą liczbą wyeksploatowanych już maszyn dlatego ruch lotniczy między kontynentalny jest obsługiwany zazwyczaj przez przewoźników europejskich
Zmiany w żegludze morskiej w drugiej połowie XX wieku – przyczyny i konsekwencje.
Zmiany w żegludze morskiej w drugiej połowie XX wieku – przyczyny i konsekwencje.
XXX OLIMPIADA GEOGRAFICZNA
SPIS T REŚCI
I. Wstęp
II. Ogólna charakterystyka transportu morskiego
III. Wskaźniki rozwoju �...
Matura ustna z Geografii - pytania i odpowiedzi, powtórzenie wiadomości
Geografia jako nauka, podział nauk geograficznych.
Geografia to nauka, która bada powłokę Ziemi, jej przestrzenne zróżnicowanie pod względem przyrodniczym i społeczno-geograficznym oraz związki, jakie zachodzą między środowisk...
Geografia ekonomiczna
Co to jest system?
FAKTOGRAFIA – konkretne, jednostkowe dane statystyczne, zjawiska gospodarcze przeniesione na liczby.
PRAWIDŁOWOŚĆ ROZWOJU GOSPODARCZEGO – w przestrzeni analiza przyczyn ich terytorialnego rozmieszczenia, u...
Historia polityki Państwa
Wykład 1
NAUKA- (Uwzględniając przedmiot, metody badań) dzielimy na : *nauki teoretyczne, nauki podstawowe, pojęcie abstrakcyjne, twierdzenia analityczne, * nauki stosowane, nauki praktyczne, problemy pragmatyczne, umiejętności, praktycz...
Historia administracji.
Wykład 1
NAUKA- (Uwzględniając przedmiot, metody badań) dzielimy na : *nauki teoretyczne, nauki podstawowe, pojęcie abstrakcyjne, twierdzenia analityczne, * nauki stosowane, nauki praktyczne, problemy pragmatyczne, umiejętności, praktycz...