Rozwój emocjonalny

Rozwój emocjonalny
Emocja- to reakcje na cos, co ma dla nas znaczenie
Emocje-procesy psychologiczne, które wyrażają nasze ustosunkowanie do świata i siebie samego.
Cechy emocji : intensywność, siła emocji, natężenie emocji, strach: zagrożenie realne, lek: zagrożenie wyobrażone, przerażenie: najbardziej intensywna emocja negatywna, znak: emocje maja znak dodatni lub ujemny, emocje mogą być pozytywne lub negatywne, treść emocji: emocje różnią się treścią , bodźcami, które wywołują i różnią się skutkami w zachowaniu, do których te emocje prowadza. te emocje
Emocje towarzyszą zmiany fizjologiczne np. czerwienienie się, pocenie. Emocje maja komponent subiektywny.
Ekspresja emocjonalna: mimika, pantomimika(gestykulacja, ruchy ciała), wokalizacja: zmiany w głosie, okrzyki emocjonalne
Na ekspresję ma wpływ:
Czynnik biologiczny- typ układu nerwowego
Czynnik psychiczno- społeczny- naśladownictwo osób znaczących
Emocje mają różny czas trwania
Rozwój emocjonalny- to takie zmiany dotyczące emocji, które powodują , że przystosowanie wewnętrzne i przystosowanie społeczne osiągają wyższy poziom.
Przystosowanie wewnętrzne- człowiek jest dobrze przystosowany wewnętrznie jeżeli czuje się dobrze z samym sobą
Przystosowanie społeczne- człowiek jest dobrze przystosowany społecznie jeżeli innym ludziom jest z nim dobrze
Warunki pomyślnego rozwoju emocjonalnego- zaspokajanie podstawowych potrzeb( potrzeba kontaktu emocjonalnego np., miłości).Właściwości rodziny – pełna rodzina, atmosfera względem siebie, prawidłowe wzory emocjonalnego reagowania, przekazywanie dziecku wzmocnień dla poczucia wartości
Wskaźniki rozwoju emocjonalnego -
Różnicowanie się emocji: emocji przybywa z wiekiem,
wzrastająca zdolność rozpoznawania własnych emocji umiejętność ich nazywania
wzrastająca umiejętność rozpoznawania emocji innych ludzi , ekspresja emocji- zachowanie werbalne i motoryczne, podobieństwo sytuacyjne, analizowanie sytuacji na podstawie zdobytej wiedzy,
różnicowanie się ekspresji emocjonalnych,
poddawanie kontroli własnych emocji , zdolność do odraczania gratyfikacji- pojawia się w wieku przedszkolnym, jest to umiejętność radzenia sobie z napięciem, które towarzyszy czekaniu na cos miłego( na. prezent na gwiazdkę)Rozwój społeczny to proces nabywania kompetencji społecznych trwających przez całe życie
Kompetencje społeczne : wiedza i umiejętności potrzebne do udizału w życiu społecznym.
Adekwatne spostrzeganie( innych ludzi)
Społeczne- odpowiedzi na pytanie „jaki on jest”- tworzenie psychologicznego portretu drugiego człowieka
odróżnianie ludzi od rzeczy, odróżnianie ludzi znanych od obcych, połączenie tonu głosu z wyrazem twarzy , świadomość tego, że inni ludzie mogą pragnąć czegoś innego niż ono ( 18 miesięcy ), rozpoznawanie płci ( ubierania i fryzura), określanie wieku drugiej osoby(dzieci dzielą ludzi na dorosłych i dzieci), przypisywanie ról społecznych np. babcia)
Etap egocentrycznego spostrzegania innych ludzi- wiek przedszkolny
Dziecko charakteryzuje innych ludzi z punktu widzenia wartości jakie ma dla niego.
Portrety drugiego człowieka są jednowymiarowe( czarne lub białe)
Dziecko szybko tworzy obraz innego człowieka, jest przy tym łatwowierne. Spostrzeżenia dzieci są powierzchowne i mało obiektywne.
Przy ocenianiu innych dziecko bierze pod uwagę tylko swoje relacje z osobą
Etap wczesnoszkolny- etap zróżniocowanego spostrzegania innych ludzi (7-12)
Dziecko bierze pod uwagę perspektywę innych ludzi, potrafi połączyć zalety z wadami. Dziecko charakteryzując innego człowieka bierze pod uwagę motywy działania intencje okoliczności. Dziecko dobiera kolegów i przyjaciół pod katem tego, czy do niego pasują.
Etap zintegrowanego spostrzegania innych ludzi- okres dorastania
Dziecko posiada umiejętność abstrakcyjnego myślenia, integrowanie zebranej wiedzy, by stworzyć obraz innej osoby.
Aby pomóc dziecku w rozwijaniu umiejętności spostrzegania innych ludzi należy:
Rozmawiać z dzieckiem o innych ludziach,
Umożliwić dziecku kontakty z innymi ludźmi,
Aranżowanie scenek- wymyślanie zabawy z dzieckiem na podstawie, których będzie mogło zrozumieć innych ludzi.
Rozumienie sytuacji społecznej zależy od doświadczenia, poziomu wiedzy
Aby dowiedzieć się jak dziecko rozumie dane sytuacje społeczne można:
Przeprowadzić eksperyment- rozumieć sytuacje tzn. nadać jej sęs, rozumienie podstawowe- wiek przedszkolny, rozumienie ponadpodstawowe- wiek szkolny
Zwracać mu uwagę na konsekwencje wobec innych.
Podejmowanie zachowań prospołecznych czyli czynione dla dobra drugiego człowieka.
Poziom prospołecznosci zależy od: przykładu jaki dają rodzice, cech indywidualnych. doświadczeń
Komunikowanie się:
Kompetencja językowa- bogaty słownik, stosowanie zasad językowych, duża wiedza.
Kompetencja komunikacyjna- wysyłanie komunikatów dostosowanych do odbiorcy
Sposoby niewerbalne niemowlaka- płacz, ekspresja, wskazywanie czegoś palcem


Dodaj swoją odpowiedź
Informatyka

Wpływ gier komputerowych na rozwój emocjonalny

Według mnie gry mają pozytywny wpływ na rozwój emocjonalny, ale nie tylko gry logiczne. Także inne gatunki gier komputerowych jak akcja, przez RPG (RolePlayGame), CPG (CenterPlayGame), FPS (FirstPersonShooter), TPS (ThirdPersonShooter), FPP (Fi...

Język polski

1. Wyjaśnij jaki wpływ na rozwój emocjonalny człowieka, mają wczesne związki uczuciowe z rodzicami.   2. Dlaczego od początku życia dziecko potrzebuje troskliwej opieki i miłości.   Daje Naj.

1. Wyjaśnij jaki wpływ na rozwój emocjonalny człowieka, mają wczesne związki uczuciowe z rodzicami.   2. Dlaczego od początku życia dziecko potrzebuje troskliwej opieki i miłości.   Daje Naj....

Język polski

Co sądzisz o wpływie filmów na rozwój emocjonalny człwoieka? Zapisz swoje reflekcje. minimum 1,5 strony Proszę;] Pozdrawiam;];]

Co sądzisz o wpływie filmów na rozwój emocjonalny człwoieka? Zapisz swoje reflekcje. minimum 1,5 strony Proszę;] Pozdrawiam;];]...

Pedagogika

Rozwój fizyczny, emocjonalny i moralny dziecka na wybranym przykładzie.


W literaturze psychologicznej można spotkać bardzo wiele różnych podziałów życia dziecka na ogólne stadia rozwojowe. „Ogólny rozwój, czy to somatyczny, czy psychiczny, mimo różnic indywidualnych przebiega u wszystkich dzieci podob...

Pedagogika

Przyczyny niepowodzeń szkolnych i ich wpływ na rozwój emocjonalny i zachowanie dziecka

Uczenie się jest procesem, w którym dzieci zdobywają wiedzę, doświadczenie i umiejętności, a zarazem kształtuje ich osobowość. Jest jednym z bardziej skomplikowanych rodzajów ludzkiej działalności, jak również wieloaspektowe są czynn...