Architekturę XX wieku można podzielić na tworzoną do II wojny światowej architekturę nowoczesną (czyli modernistyczną), mającą swój nurt funkcjonalistyczny i ekspresjonistyczny, oraz powstającą po II wojnie światowej architekturę współczesną. Zamknięcie w 1933 r. Bauhausu i emigracja znacznej części architektów modernistycznych do USA spowodowała, że architektoniczny modernizm przeżył rozkwit za oceanem - przede wszystkim w wyniku działalności Miesa van der Rohe. W powojennej Europie modernizm odcisnął piętno przede wszystkim na urbanistyce i architekturze mieszkaniowej, rozwijając idee sformułowane podczas kongresów CIAM w 1933 i 1937 r. i opublikowane w 1943 r. przez Le Corbusiera jako tzw. Karta Ateńska. Wpływ idei modernistycznych wzmacniał autorytet, jakim cieszył się główny ideolog ruchu - Le Corbusier. Jest to postać kluczowa, ponieważ był on niewątpliwie architektem wybitnym i nawet jego kontrowersyjne projekty budynków mieszkaniowych są świadectwem wielkiego talentu, jednak w tej dziedzinie promował on koncepcje utopijne, całkowicie oderwane od rzeczywistości społecznej (plan Voisin) i w znacznej mierze przestarzałe (projekt Ville Radieuse powstał w 1924 r.) Powojenny zwrot od architektury funkcjonalistycznej ku mistycznej architekturze symbolicznej jest również dziełem Le Corbusiera, a jego symbolem jest kaplica w Ronchamp z 1950 r., uznana przez Nikolausa Pevsnera za "manifest nowego irracjonalizmu". Ideologiczne, polityczne i estetyczne przesłanki zwrotu w architekturze Le Corbusiera są dość skomplikowane. Kaplica w Ronchamp uznana została zarówno przez przeciwników jak i stronników architekta za zdradę modernistycznych ideałów, faktem jednak pozostaje, że dzieło to było kamykiem rozpoczynającym lawinę zmian. Miało ono przede wszystkim znaczenie psychologiczne, ponieważ osłabiło siłę wszechobecnego "modernistycznego terroru". Opierał się ona znanym zjawisku stadnej poprawności, powstrzymującej mniej samodzielnych twórców przed wyłamaniem się z jednolitego frontu doktrynalnej nowoczesności. Przełom, którego symbolem stało się Ronchamp, umożliwił ujawnienie i uznanie za pełnowartościowe narastających od pewnego czasu tendencji, mających w bliskiej przyszłości doprowadzić do powstania wielu odrębnych nurtów traktowanych (w zależności od kryteriów) jako zaprzeczenie, albo kontynuację architektury modernistycznej (brutalizm, krytyczny regionalizm, architektura organiczna, strukturalizm), a w końcu do powstania architektury postmodernistycznej i dekonstruktywistycznej.
Szkolnictwo w Anglii w XVIII i XIX wieku.
Działalność Józefa Lancastra
W drugiej połowie wieku XVIII Anglia przechodziła bardzo głębokie zmiany w życiu ekonomicznym i społecznym. Wprowadzenie do przemysłu maszyn spowodowało z jednej strony szybkie bogacenie się przemys...
Wpływ Antyku na kulturę Renesansu.
Renesans czyli odrodzenie to epoka powstała we Włoszech pod koniec Xiv. A rozwinęła się w wieku XV. i XVI. Ten nawrót do starożytności, czyli odrodzenie ideałów, zainteresowań i myśli filozoficznej starożytnych Greków i Rzymian dał te...
Rozwój nauki, techniki, literatury i sztuki w Niemczech w 2 połowie XIX wieku
W pracy tej pragnę przedstawić rozwój nauki, techniki, literatury i sztuki, jaki nastąpił w Niemczech w drugiej połowie XIX wieku. Wcześniej jednak chciałabym zaprezentować stosunki między państwami w omawianym przeze mnie okresie.
D...
Kultura polskiego średniowiecza. Przedstaw wydarzenia, zjawiska i procesy, które doprowadziły do ukształtowania się i rozwoju kultury średniowiecza w Polsce. Oceń jej osiągnięcia od X do XV wieku
Początek średniowiecza wiąże się z 476 r. n.e., tj. upadkiem Cesarstwa zachodniorzymskiego, schyłek zaś z wydarzeniami historycznymi XV w. (z 1453 r., tj. upadkiem Cesarstwa Bizantyjskiego oraz 1492 r. - odkryciem Ameryki). O ile w Europie ep...
Barok - informacja dotyczące malarstwa, rzeźby i architektury.
Ogólne spojrzenie na sztukę baroku:
Barok narodził się pod koniec XVI wieku w Rzymie. Nadał nowe oblicze miastu, a następnie przyjął się w innych państwach, a nawet na innych kontynentach. Przetrwał do końca XVIII stulecia, cho...