Poeta współczesny jako Orfeusz.

Orfeusz stanowi bardzo znaną postać, zarówno dla świata starożytnego jak i współczesnego, przedstawiany jako geniusz, sztuki lirycznej mityczny poeta działał pod patronatem muz i samego Apollina, według podań swoją poezją potrafił obłaskawić nawet dzikie bestie. Obecnie, imię Orfeusz stało się pojęciem zamiennym dla słowa poeta, liryk.

Porównując współczesnego poetę do Orfeusza najważniejszym jest pamiętać, że Orfeusz był poetą mitycznym, w dosłownym tego słowa znaczeniu, a więc podania na jego temat również mają charakter mityczny, co oczywiście nie znaczy iż są one kłamliwe, jednak różnica pomiedzy prawdą mityczną a prawdą rzeczywistą polega na różnicy wartości, które postrzegane są jako ważne i którym owa prawda pozostaje wierna, w prawdzie mitycznej chodzi o wierność ideałom, nie faktom. Samo to powinno nam uzmysłowic, ze porównywanie poety czasów obecnych do Orfeusza jest wręcz niemożliwością, bo jak porównać zwykłego śmiertelnika, do nieugasłego antycznego ideału poetyckiego wspieranego dodatkowo całym panteonem bóstw sztuki?

Powstało wiele utworów poświęconych mitycznemu poecie, zarówno w starożytności jak i teraz, czytając je możemy dopatrzyć się wielu różnych, a wręcz skrajnych interpretacji osoby Orfeusza. Przykładowo Zbigniew Herbert w swoim utworze H.E.O przedstawia Go jako zwykłego człowieka, ukazuje nieco karykaturalną postać umęczonego ciągłym śpiewem dziecinnego i żyjącego we własnym świecie poety. Sprowadzając mityczne bóstwo poezji do rangi mazgajowatego mężczyzny, Herbert przybliża nam tą postać, pozwalając zapomniec o wiekowej otoczce chwały i ideałów, która wokół niej narosła

Opierając się na utworze Herberta, można powiedzieć, że poeta współczesny być może bardzo rózni się od Orfeusza jeśli chodzi o samą rozpoznawalność, czy rangę, nawiązując po raz kolejny do mitycznego charakteru poety, jednak biorąc pod wzgląd intencję i cel tworzenia a przez to i sam sposób bycia różnica jest niewielka. Zarówno współczesny poeta jak i mityczny Orfeusz jest całkowicie poświęcony swojemu dziełu, w poezji odzwierciedla swoje życie, utrwala chwile i uczucia, które uważa za ważne, za pomocą starannie dobranych słów przekazuje nam swoje spostrzeżenia na temat świata i uwrażliwia nas na piękno, którego nie dostrzegamy w pośpiechu życia codziennego.

Kolejnym utworem rozpatrującym problem Orfeusza jest „Orfeusz w piekle XX wieku” Józefa Wittlina, który stanowi niemały kontrast do interpretacji osoby mitycznego poety Zbigniewa Herberta. Wittlin opisuje Orfeusza, stawiając Go w świetle mitów, jako genialnego twórcę, twierdząc iż żaden z współczesnych poetów nie może Się z nim równać.

Ja przychylam się bardziej do odbioru Józefa Wittlina i uważam, ze Orfeusz będąc mityczną postacią taką powinien pozostać, a odniesienie do współczesności ma tylko jedno:

Nadal stanowi ideał i kwintesencję pojęcia poeta.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Poeta współczesny jako Orfeusz / wersja 1

Początkowo należałoby zastanowić się nad definicją określenia „współczesnego Orfeusza”, można go, bowiem odnieść zarówno do Jednego wybrańca, który tak jak Orfeusz byłby genialnym poetą i bożyszczem literackim wspominanym przez...

Język polski

Analiza interpretacyjna poematu Czesława Miłosza pt. „Orfeusz i Eurydyka”

Czesław Miłosz żył i tworzył w XX wieku oraz w pierwszych latach wieku XXI. Sytuacja polityczna w Polsce zmusiła go do emigracji, starając się o azyl polityczny zamieszkał w Stanach Zjednoczonych, gdzie zajął się pracą naukową. Laureat...

Język polski

Postacie biblijne i mitologiczne jako wartości uniwersalne.Przedstaw na wybranych przykładach.

Znamy wiele postaci biblijnych, a także mitologicznych, które przekazują nam jakieś archetypy, czyli wzorce. W naszej kulturze jest wiele wartości uniwersalnych, czyli ponadczasowych, ukazujących się w Biblii i Mitologii. Były one jednym z n...

Język polski

Materiały do starej matury. Język Polski. Część 2

6. cierpienie
Cierpienie uszlachetnia- głoszą niektórzy, ale cierpienie łamie człowieka i upokarza, jak twierdzą inni. Jest ono nieodłącznym składnikiem naszej egzystencji.
Być może dzięki cierpieniu zdobywamy nowe doświadcze...

Język polski

Definicje i rodzaje dramatów

Dramat, z greckiego drma – („działanie, akcja”), jeden z trzech głównych (obok liryki i epiki) rodzajów literackich, trakto-wany często jako gatunek sztuki syntetycznej, wielotworzywowej – zarówno literackiej, jak i teatralnej.
Wyk...