Analiza SWOT
Firma powstała w 2010 roku pod nazwą Firma stolarska ,,NOWAK”. Jest to firma jednoosobowa z siedzibą w Bydgoszczy. Oferuje usługi w zakresie: szklenie okien i drzwi, szklenie obiektów przemysłowych, fazowanie oraz szlifowanie szkła i luster, wiercenie otworów różnych rozmiarów, piaskowanie szkła, produkcja gablot, regałów oraz innych projektów, produkcja szyb zespolonych, sklejanie akwariów i terrariów.
1. Mocne strony przedsiębiorstwa:
• profesjonalizm i wieloletnie doświadczenie w dziedzinie,
• efektywne zarządzanie,
• konkurencyjne ceny usług akceptowane przez nabywców,
• przywiązywanie dużej wagi do tego, aby produkt był bezpieczny i spełniał normy jakościowe,
• dobra opinia klientów,
• ustabilizowana pozycja w regionie,
• oferowana najwyższa jakość wyrobów,
• realistyczna postawa
• współpraca z konkurencją
• firma oferuję szeroką gamę usług szklarskich, naprawy usterek, jaki realizację swoich projektów
• odpowiednia lokalizacja w dużym mieście z dobrym dojazdem w każdy zakątek miasta.
2. Słabe strony przedsiębiorstwa:
• firma jest mała i nie posiada dobrej reklamy, a z tym wiążą się trudności w dotarciu do nowych klientów,
• brak środków na inwestycje
• niski przerób (mała ilość pracowników oraz długi czas wytworzenia jednostkowego wyrobu),
• słaba rentowność,
• niski poziom marketingu, brak specjalistycznej kadry.
3. Szanse dla firmy:
• poszukiwanie wciąż nowych rynków
• po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej jest możliwość wejścia na jej rynki; właściciel firmy liczy na rynek angielski, w którym ma już rozeznanie; konkurencyjność wyrobów firmy, przede wszystkim konkurencyjna cena są w stanie zadowolić tamtejszych klientów i tym samym firma może uzyskać dobrą pozycję na tamtejszym rynku, a także ją utrzymać; dodatkowym ułatwieniem będzie zniesienie barier celnych;
• powstawanie nowych segmentów:
• firma jest w stanie poszerzyć asortyment produkcyjny, a nawet stworzyć całkiem nowe wyroby odpowiadające gustom nowych klientów,
• zwiększanie się stopy życiowej społeczeństwa oraz nowe trendy wystroju mieszkań spowodują zwiększenie się stopnia akceptacji wyrobów przez klientów, a tym samym zwiększenie popytu na wyroby;
• firma rozpatruje możliwość połączenia się z innym przedsiębiorstwem z branży szklarskiej; jeśli połączenie takie odbyło by się na korzystnych warunkach to obie strony mogłyby na tym skorzystać;
• zatrudnienie większej ilości pracowników zmniejszy czas wytworzenia jednostkowego wyrobu, zwiększy przerób i jednocześnie poprawi rentowność firmy;
• nowe wyroby ochronią przed nieuczciwą konkurencją.
4. Zagrożenia dla firmy:
• możliwość pojawienia się nowych konkurencji, co może spowodować spadek popytu na wyroby firmy ,,NOWAK”, a umacnianie się pozycji silniejszych firm także będzie niekorzystnie wpływało na popyt;
• zmieniające się zapotrzebowania i upodobania klientów:
• zmieniające się trendy mogą spowodować spadek zapotrzebowania na niektóre wyroby szklarskie na rzecz innego tworzywa,
• niekorzystne zmiany na rynku pracy (bezrobocie):
• spadek stopy życiowej społeczeństwa spowoduje zmniejszenie popytu na dobra trwałe (towary luksusowe);
5. Cele marketingowe dla firmy „NOWAK”:
• dążenie do zwiększenia pozycji na rynku,
• dążenie do rozszerzenia działalności w kraju i za granicą,
• wzmocnienie dobrych stron firmy, ciągły rozwój,
• osłabienie mocnych stron konkurencji,
• dążenie do maksymalizacji zysków,
• bardziej efektywne zarządzanie,
• lepsza reklama.
Magdalena Śmigielska
kier. Technik Organizacji Reklamy sem. III