Pedagogika - podstawowe wiadomości

Pedagogika- nauka o wychowaniu człowieka Jako nauka tworzy metodyczne, teoretyczne podstawy planowej działalności wychowawczej mającej na celu wyposażenie społeczeństwa w wiedzę ogólną i zawodową w system wartości i przekonań niezbędnych dla funkcjonowania.
PEDAGOGIKA- Kunowski ? nauka której przedmiot stanowi sprawa praktycznej pedagogiki wszelkiego rodzaju , czyli wychowawczego prowadzenia dzieci , młodzieży oraz oddziaływanie na rozwój ludzi dorosłych.

NAUKA wg. Godlewskiego- dziedzina społecznej aktywności człowieka, która zmierza do obiektywnego i aktywnego poznania otaczającej nas rzeczywistości przyrodniczej i społecznej.
Funkcje nauki:
diagnostyczna (gromadzenie wiedzy co jest i było rzeczywistością)
humanistyczna (kształtowanie naukowe)
prognostyczna (przewidywanie przyszłych zmian)
instrumentalno ? techniczna (informowanie o sposobach, ośrodkach metod nauczania)
CHARAKTER NAUKOWY PEDAGOGIKI
4 działy:
praktyczna lub empiryczna (zbieranie doświadczeń rodziców, nauczycieli, wychowawców)
opisowa lub eksperymentalna
teoretyczna czyli ogólna
normatywna
ŻRÓDŁA ZAINTERESOWAŃ PEDAGOGIKI
? wszelkiego rodzaju praktyka wychowawcza z dzieć? mi, młodzieżą i dorosłymi, wykonywana w domach rodzinnych , zakładach opiekuńczych , szkołach itd.
? Bierne doświadczenie empiryczne , związane z przeżywaniem i refleksją, obserwacją, badaniem zjawisk wychowawczych
? W dziedzinie normatywnej pedag. wspoł. wykorzystuje swe 3 źródło materiałów. Ideologie wszelkiego rodzaju odnoszące się do wychowania w postaci filozofii wartości, światopoglądów, idei społeczno ?politycznych, czy idei kultury i malarstwa
? Teoria rozwoju człowieka, korzysta z ideologii wychowawczej oraz z teorii dotyczących istoty natury i istnienia człowieka jako teorie biologiczne , psychologiczne, socjologiczne, filozoficzne czy teologiczne.
PRZEDMIOT PEDAGOGIKI
Materialny- przedmiotem jest wszechstronny rozwój człowieka w ciągu całego życia
Formalny- przedmiotem jest dobro rozwojowe człowieka nie aktualnie pojęte, lecz realizujące się w przyszłości postawione ku przyszłości dzięki czemu człowiek może się doskonalić i osiągnąć kres procesu rozwoju.
ZADANIA PEDAGOGIKI
Są trzy ujęcia zadań:
gromadzenie wiedzy o rzeczywistości wychowawczej i rzetelny opis wyników tej obserwacji oraz stwierdzenie jak przebiegają procesy wychowawcze , wyrażane w formie zdań sprawozdawczych
uogólnienie zebranych wyników obserwacji, wykrywanie związków i zależności między zjawiskami wychowawczymi i formułowanie wniosków
dostarczanie wiedzy potrzebnej do przekształcenia rzeczywistości wychowawczej , przedstawionej w formie zdań wartościujących i normatywnych.
WYCHOWANIE- świadomie organizowana działalność społeczna oparta na stosunku wychowawczym między wychowankiem a wychowawcą, której celem jest wywołanie zamierzonych zmian w osobowości wychowanka. Zmiany te obejmują stronę poznawczo-instrumentalną jak i stronę emocjonalno ?motywacyjną.
3 rodzaje wychowania:
naturalne (życie rodzinne)
celowo zamierzone (przygotowanie do pracy)
organizowane programowo (szkoła, seminarium)
PODZIAŁ DEF. NA 4 GRUPY:
prokseologiczną (oddziaływanie wychowawców na wychowanków
ewolucja (proces samorzutnego rozwoju jednostki w zakresie różnych doświadczeń )
sytuacyjna (zwraca uwagę na warunki i bodźce przyczyniające się do rozwoju wychowanka)
adaptacyjna (dotyczy skutków i wytworów wychowania )
PODSTAWOWE SKAŁDNIKI WYCHOWANIA
a) społeczne działania wychowawcze
b) naturalny rozwój wychowanka
c) wychowawcze zbliżenie wychowanka do ideału nowego człowieka
d) ukształtowanie postawy wobec przyszłego jeszcze nieznanego życia.
RÓŻNE KONCEPCJE LOSU ? ABSOLUTU
Fatalistyczne ? nieubłagany los, który jest nam przeznaczony i wobec którego nie mamy wpływu
Deterministyczne ? gdy los zależy od przyczynowego porządku świata. Człowiek ma wpływ na swój los przez posłuszeństwo prawom natury.
Indeterministyczne ? gdy los pojmujemy jako działalność czystego przypadku, a nie konieczności ?człowiek skazany na wolność? musi wybierać sposób dzialania.
3 ZASADNICZE MOZLIWOŚCI ROZWOJU WYCHOWAWCZEGO
a) Rozwój wzwyż do ideału nowego człowieka św. Tomasz z Akwinu nazywa to ?ekstazą w górę?
b) Rozwój utrzymujący się na pewnym osiągniętym poziomie swych zadatków
c) Rozwój w dół , czyli proces wykolejenia , prowadzący do alienacji rozwojowej , a więc do wynaturzenia człowieka i do jego bestialstwa
KIERUNKI ROZWOJU
Progresja ? postęp rozwój. Progresja wychowawcza jest normalnym rozwojem człowieka i stanowi przedmiot ogólnej pedagogiki praktycznej jako nauki stosowanej.
Degresja ? zachowanie rozwoju i obniżenie jego poziomu. Degresja wychowawcza stanowi przedmiot badań pedagogiki socjalnej , leczniczej , traktującej o zaburzeniach i nienormalnościach w rozwoju prawidłowym.
Regresja wychowawcza ? zajmuje się trudnościami wychowawczymi.
CZYNNIKI ROZWOJOWE CZŁOWIEKA
Są to mechanizmy wewnętrzne u człowieka , które uruchamiają tak ilościowy , jak i jakościowy proces rozwoju , a także mają wpływ na jego ukierunkowanie w górę , w dół lub poziomi.
CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE ROZWÓJ CZŁOWIEKA
Physis ? naturę ludzką jako organizm biologiczny
Ethos ? obyczaj, przyzwyczajenie pod wpływem życia społecznego
Logos ? rozum , umysł człowieka , który może działać wbrew ludzkim przyzwyczajeniom i ich naturze.

Natywiści ? rozwój cech psychicznych ludzi jest wrodzony i niezmienny.
Empiryści ? w rozwoju decyduje dośw. własne , które kształtuje i zmienia cechy człowieka.

ASPEKTY AKSJOLOGICZNE
1) Źródła moralności
- własne dośw. konkretnych ludzi
- religia, Bóg, Przykazania
- wytwory życia społecznego
- kultura społeczeństwa, społeczeństwo, życie
2) Co się składa na źródła moralności
- wzory moralne
- oceny moralne
- sankcje moralne

Wychowanie Moralne- ma ukształtować w nas postawę moralną
Postawa moralna ? odzwierciedlenie rzeczywistości , zespół elementów poznawczych, emocjonalnych.
Rodzaje postaw moralnych:
Pozytywne
Negatywne
3 RODZAJE KULTURY:
1. perfiguratywne ? czyli sankcje , normy, zachowanie , wiedzę młodzież czerpała od dorosłych
2. kofiguratywna ? na równi dorośli i dzieci uczyły się od siebie
3. postfiguratywne ? dorośli uczą się od dzieci i młodzież

Sceptycyzm ? odrzucenie wszystkich postaw
Egoizm
Altruizm
Konformizm

Los ? wpływ na rozwój i wychowanie każdego człowieka

METODY BADAWCZE W PEDAGOGICE
Eksperyment pedagogiczny ? naukowe badanie określonego wycinka rzeczywistości , polegające na wywoływaniu lub tylko zmianie przebiegu badanego procesu, przez wprowadzanie do nich jakiegoś czynnika i obserwacji zmian pod jego wpływem zachodzących.
Monografia pedagogiczna ? wg. Kamińskiego to taka metoda postępowania która prowadzi do opisu instrukcji wychowawczych .
Metoda indywidualnych przypadków ? jest sposobem badań polegającym na analizie jednostkowych testów ludzkich uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze, lub na analizie konkretnych zjawisk natury wychowawczej poprzez pryzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastawieniem na opracowanie diagnozy przypadku lub zjawiska w celu podjęcia działań terapeutycznych.
Metoda sondażu diagnostycznego ? jest sposobem gromadzenia wiedzy o atrybutach strukturalnych i funkcjonalnych oraz zjawisk społecznych , opiniach i poglądach wybranych zbiorowości.
METODY BADAŃ wg. KUNOWSKIEGO:
1)HUMANISTYCZNE [INDYWIDUALNE]
EKSPLIKACYJNE
PORÓWNAWCZE
2)PRZYRODNICZE-odnosi się do zjawisk mających charakter powtarzalny
OBSERWACYJNE-dotyczą działań wychowanków albo zamian rozwojowych wychowanków
EKSPERYMENTALNE
STATYSTYCZNE-zmieniają do ujęcia strony ilościowej zjawisk.

TECHNIKI BADAŃ PEDAGOGICZNYCH
a) Obserwacja ? to gromadzenie danych drogą spostrzeżeń.
b) Wywiad ? jest rozmową badającego z respondentem wg. opracowanych wcześniej dyspozycji lub w oparciu o specjalny kwestionariusz
c) Ankieta ? jest techniką gromadzenia informacji polegająca na wypełnianiu najczęściej samodzielnie przez badanego specjalnych kwestionariuszy na ogół o wysokim stopniu standaryzacji w obecności lub częściej bez obecności ankietera.
d) Badanie dokumentów i materiałów ? jest techniką , służącą do gromadzenia wstępnych , spisanych , także ilościowych informacji o badanej instytucji czy zjawisku wychowawczym
e) Analiza treści ? technika służąca do obiektywnego, systematycznego i ilościowego opisu jawnej treści projektów informacyjnych.
f) Techniki projekcyjne ? polega na przedstawieniu badanemu sytuacji badanej nie mającej dlań znaczenia ustalonego przez eksperymentatora
NARZĘDZIA BADAWCZE:
Kwestionariusz wywiadu (silnie skategoryzowany , przeważają pytania zamknięte)
Kwestionariusz ankiety ( pyt zamknięte lub otwarte, wielka różnorodność pytań)
Narzędzia socjometrii ( bada strukturę, rodzaje i natężenie związków emocjonalnych zachodzących w małej grupie nieformalnej)
Narzędzia obserwacji (dzienniki obserwacji, karty )
Skale (szereg zadań ułożonych wg. określonego porządku , wyczerpujących się możliwości określenia badawczego zjawiska cechy lub układu.

SZKOŁA- instytucja oświatowa -wychowawcza zajmująca się kształceniem i wychowywaniem dzieci , młodzieży i dorosłych.
FUNKCJE SZKOŁY
reprodukcja porządku społecznego, w tym stosunku władzy, zapewnienie dominacji pewnej kultury , przygotowanie do ustalonych ról związanych z płcią.
utrzymanie tożsamości społecznej lub zawodowej, a więc poczucie wspólnoty wewnętrznej grupy i poczucia odrębności wobec innych grup.
przekazanie wspólnych wszystkim obywatelom elementów kultury.
selekcja i rozmieszczenie kadr.
przekazanie wiedzy naukowej
uspołecznienie wychowanków
koordynowanie wpływów wychowawców wewnątrz szkoły i spoza szkoły.
ZADANIA SZKOŁY
szkoła ma być instytucją określającą uniwersalne wartości.
szkoła zajmuje się kształceniem i wychowaniem dzieci, młodzieży i dorosłych.
kształcenie kadry nauczycielskiej.
szkoła realizuje zadania : opiekuńcze, wychowawcze, dydaktyczne uwzględniające poziom rozwoju psychofizycznego ucznia i jego sytuacja rodzinna. Funkcja edukacyjna, dydaktyczna, opiekuńczo ? wychowawcza.
szkoła obejmuje przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie. Funkcja integracyjna , społeczna, adaptacyjna.
szkoła powinna kształtować umiejętność rzetelnej pracy i współdziałania w grupie, uczyć samodzielności i zachęcać do rozwijania zainteresowań , a także umożliwić szanse uczniów i prowadzić profilaktykę społeczną. Funkcja rozwojowa.
funkcja poznawcza
RODZAJE SZKOŁY
I. szkoła Państwowa (nauka bezpłatna, )
II. szkoła Publiczna ( szkoła państwowa, ramowy plan nauczania)
III. szkoła Niepaństwowa (finansowana przez rodziców, szkoły publiczne, prywatne,komunalne)
IV. szkoły Alternatywne
V. szkoła Życia
VI. szkoła Wirtualna
Błędy i problemy szkoły
- tworzenie klas z uczniów tego samego rocznika i przetrzymywanie ich przez długie lata od prawdziwego życia.
- Wydłużanie czasu nauki szkolnej poza granice wyznaczone przez potrzeby społeczno ? gospodarcze i kulturowe naszych czasów i indywidualne potrzeby uczniów.
- Błędy wychowawcze
- Mrożenie przedmiotów nauczania
- Błędy metodyczne
UKRYTY PRGOGRAM
Twórcą jest Philip Jackson który pierwszy raz użył go w pracy na temat klasy szkolnej.
?Ukryty program? Jackson rozumiał , to co szkoła czyni młodym ludziom do niej uczęszczających, mimo że to ?coś? wcale nie zostało zaplanowane.
?Ukryty program? oznacza poza dydaktyczne lecz wychowawczo ważne konsekwencje uczęszczania do szkoły , które pojawiają się systematycznie, ale nie są zawarte w żadnym zestawie celów i uzasadnień działań oświatowych.

SAMORZĄD I SAMORZĄDNOŚĆ UCZNIOWSKA
Samorządność uczniowska ? Okoń
Zrzeszenie uczniów danej szkoły powoływane w celu rozwiązania zadań dotyczących życia szkolnego uczniów. Ogólnokształcący s.u. dzieli się zazwyczaj na s.klasowe. podlegają mu również pewne agendy:koła zainteresowań, szkolna kasa oszczędności, itp.
Samorządność ? jest to zasada według której kształtują się reguły współżycia jednostek w grupie uczniów, nauczycieli polegające na posiadaniu i wykorzystywaniu uprawnień do podejmowania decyzji wewnątrzgrupowych , wewnątrzklasowych nie skrępowanych możliwościach organizowania się , solidarnego występowania w obronie interesów grupowych.
Samorządność wg. Kamińskiego ? jest odmianą zasady postulującej doprowadzenie wychowanka do samodzielnego i świadomego kierowania swoim postępowaniem , czyli do autodyscypliny jako formy wyższej od zasady karności zewnętrznej wychowującej w postawie posłuchu i uległości.
Samorządność powoduje u wychowanków pewien zakres swobody w podejmowaniu i realizowaniu decyzji , swobody życzliwie udzielonej przez wychowawcę.

Karta wolności ? regulującej stosunki wiedzy wychowawcami a młodzieżą przez wydzielenie określonego obszaru i terenu władzy koleżeńskiej , działającej w oparciu o system dyżurów ustawionych , obsadzonych i kontrolowanych przez samą młodzież , organizującej zespół różnorodnych komisji, selekcji i samej młodzieży.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Pedagogika jako nauka i wychowanie

PEDAGOGIKA
JAKO NAUKA I WYCHOWANIE
Pedagogika jest nauką o wychowaniu, która formuje teoretyczne i metodyczne podstawy planowej działalności wychowawczej. Początkowo zakres pedagogiki ograniczał się do problemów związanych przygotow...

Pedagogika

Pedagogika Pracy

PEDAGOGIKA PRACY

*Edukacja zawodowa:
W kształceniu zawodowym wyróżnia się kształcenie podstawowe i specjalistyczne bądź teoretyczne i praktyczne.

Kierunki kształcenia zawodowego:
-budowlany
-chemiczny
-górn...

Pedagogika

Podstawowe zagadnienia z pedagogiki ogólnej

CHARAKTERYSTYKA POJĘCIA NAUKI:
Nauka potocznie to ludzka wiedza o przyrodzie, człowieku, społeczeństwie, społeczeństwie zjawiskach i prawidłowościach rozwoju rzeczywistości, o sposobach badania i przekształcania otaczającego nas świa...

Pedagogika

Pedagogika społeczna jako dyscyplina pedagogiki ogólnej.

Pedagogika społeczna obejmuje tę gałąź teorii wychowawczej, która koncentruje się na problematyce środków wychowawczych jako zespołu czynników działających na wychowanka, warunkujących jego rozwój i w dużym stopniu rezultaty planowej...

Pedagogika

Pedagogika pracy - wykłady.

Temat: Aktualne i antycypowane problemy pedagogiki pracy.

Pedagogika pracy to jedna z subdyscyplin pedagogicznych. Wyodrębnianie subdyscyplin jest częste. Pedagogika pracy wyodrębniła się w 1972 r. podczas pierwszego posiedzenia Rady N...