"Bitwa pod Grunwaldem"-Jan Matejko-opis obrazu.

Moje zadanie polega na opisaniu obrazu Jana Matejki przedstawiającego wydarzenia z 15 lipca 1410 roku.
Polski malarz ukazuje w nim moment starcia wojsk polsko-litewskich z wojskami krzyżackimi.
Pejzaż ten charakteryzuje się wyeksponowaniem najznamienitszych postaci tego okresu, na przykład - wielkiego mistrza Prus Królewskich - Ulricha von Jungingena, który zamiast relikwiarza,(jak w rzeczywistości) ma naszyte godło swego państwa. Dowódca Zakonu jest atakowany przez dwóch chłopów, co może symbolizować fakt, iż plebs w ten sposób walczył o swoje prawa do lepszego traktowania. Jednym z wieśniaków jest Żmudzin, półnagi poganin, atakujący mistrza włócznią św. Maurycego, którą Otton III przekazał w ręce Bolesława Chrobrego, na znak przyjaźni i pojednania. Drugi wojownik trzyma w swej dłoni topór, i ubrany jest w sposób typowy dla kata (na czerwono).
W centrum obrazu widzimy sylwetkę księcia Witolda, który na pejzażu jest przedstawiony jako dowódca wojsk sprzymierzonych, co poznajemy po kolczym kołnierzu oraz karacenowych nagolennikach. W jego oczach widzimy pewną desperacje, którą można pojmować jako ostateczną deklaracje sojuszu z Polską. Obok Litwina widnieje chorąży krakowski- Marcin z Wrocimowic herbu Półkowy. Jego strój składa się z pełnej zbroi husarskiej i chorągwi zakończonej nietypowym zwieńczeniem.
Po lewej stronie pejzażu można dojrzeć scenę pojmania księcia szczecińskiego- Kazimierza - przez Jakuba Skarbka i jego szlachetnego giermka. Na hełmie sojusznika krzyżackiego zauważamy gryfa, który zapewne jest identyfikacją jego osoby. Jakub natomiast uzbrojony jest całkowicie na modłę orientalną.
Na dolnej centralnej części obrazu Matejko przedstawił Konrada VII Białego, trzymającego jedno z trzech istniejących do dziś bereł rektorskich uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest to wyraźna aluzja do wiarołomstwa księcia na Oleśnicy, ponieważ, choć ten wychował się na dworze Anny Danuty, to i tak stanął po stronie Krzyżaków.
Po prawej stronie widać Zawiszę Czarnego , sławnego rycerza pochodzącego z Garbowa, który uderzeniem kopii zrzuca z konia komtura gniewskiego-Jana Grabiego von Wendet. Polski wojownik wchodził w skład gruby dziewięciu rycerzy przedchorągiewnych, stanowiących bezpośrednią ochronę znaku królestwa.
W prawej górnej części malowidła zauważamy samego króla- Władysława Jagiełłę. Stojący obok przywódcy polskiego Zbigniew Oleśnicki wskazuje kopią na niebo, gdzie widać św. Stanisława.
Całe dzieło wieńczą także odłamki broni szybujące w tle oraz chorągwie polskie i krzyżackie.
Bez wątpienia można tu mówić o arcydziele batalistycznym jakie stworzył Matejko.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Bitwa pod Grunwaldem Jana Matejki - opis obrazu

?Bitwa pod Grunwaldem? to obraz batalistyczny. Autorem tego arcydzieła jest Jan Matejko. Przygotowania do tego dzieła zaczął już w swej młodości. Pierwszy, próbny szkic wykonał w 1872r. Ostatecznie do pracy zabrał się w 1875 r. Studiował...

Plastyka

Opis obrazu Bitwa pod Grunwaldem- Jan Matejko

W roku 1878, Jan Matejko- najznamienitszy polski twórca obrazów historycznych oraz batalistycznych, ukończył jedno ze swych najbardziej rozpoznawalnych współcześnie obrazów; Bitwę pod Grunwaldem. Olbrzymi obraz olejny, ukazujący serce walk...

Język polski

Bitwa pod Grunwaldem - obraz Jana Matejki

"Przy natarciu bowiem na siebie oddziałów łamiące się włócznie i uderzające nawzajem o siebie zbroje wydawały taki wielki łoskot i huk,tak donośny był szczęk mieczy,jakby się zwaliła jakaś ogromna skała,tak że słyszeli go nawet ci...

Język polski

Opis obrazu J. Matejki pt Bitwa Pod Grunwaldem

Bitwa pod Grunwaldem
Początki prac nad obrazem datują się na rok 1872. Wtedy to powstał szkic olejny. Bardziej zaawansowane prace rozpoczęły się w roku 1875, a zakończyły we wrześniu 1878. Ze względu na rozmiary obrazu Matejko nie mó...

Historia

Opis obrazu "Bitwa pod Grunwaldem".

MATEJKO JAN (1838–1893), malarz; najwybitniejszy przedstawiciel pol. malarstwa hist. XIX w.; 1852–58 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (u W.K. Stattlera i W. Łuszczkiewicza), 1858 — w Monachium (u H. Anschtza); od 1864 czł. Tow....