Struktura administracji publicznej

W Polsce współcześnie system administracji publicznej dzielimy na 2 równorzędne piony:
1. Struktura administracji rządowej
2. Struktura administracji samorządowej

Oba te piony mają wspólny cel. Tym celem jest wykonywanie administracji publicznej. Istnieje jednak szereg elementów różniących te 2 systemy administracyjne. Różnią się pod względem struktury, organizacji i kompetencji. Z uwagi na terytorialny zasięg działania organy administracji rządowej dzieli się na grupę organów naczelnych i centralnych oraz grupę organów terenowych. Organy naczelne i centralne decydują o podstawowych sprawach określonej gałęzi administracji oraz kierują działalnością organów określonego pionu administracji.
Charakterystyczne cechy naczelnych organów administracji:
1. są one powoływane przez Prezydenta bezpośrednio lub po uprzednim wyborze przez Sejm
2. są to organy zwierzchnie wobec pozostałych organów w strukturze administracji rządowej
3. właściwość terytorialna tych organów obejmuje obszar całego kraju
4. organy te ponoszą odpowiedzialność polityczną przed sejmem, i konstytucyjną przed Trybunałem Konstytucyjnym

Przykłady naczelnych organów: Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów, Ministrowie

Centralnymi organami administracji rządowej są organy utworzone w trybie ustawowym, których właściwość miejscowa również rozciąga się na terytorium całego kraju, ale kierownicy tych organów nie wchodzą w skład Rady Ministrów.
Przykłady centralnych organów: Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych

Administrację rządową na obszarze województwa wykonuje wojewoda, który jest przedstawicielem Rady Ministrów w terenie. Wojewoda sprawuje władzę ogólną w województwie, pod jego zwierzchnictwem nastąpiło zespolenie kilkunastu terenowych organów administracji specjalnej np. Inspekcja Handlowa, Służba Ochrony Zabytków, Inspekcja Sanitarna, Inspekcja Ochrony Środowiska, Państwowa Straż Pożarna itd. Zespolenie pojawia się w kilkunastu płaszczyznach:
1. płaszczyzna organizacyjna – regulaminy funkcjonowania działania tych służb są częścią składową ogólnego regulaminu działania Urzędu Wojewódzkiego
2. zespolenie osobowe – Wojewoda, jako zwierzchnik ma prawo powoływać kierowników tych organów (wyjątek: Komendant Policji)
3. płaszczyzna kompetencyjna – Wojewoda jest organem administracji rządowej w województwie, zespolonej, a jego zadania i kompetencje wykonywane są przez wojewódzkich inspektorów, komendantów, którzy działają w jego imieniu z upoważnienia ustawowego

Dodaj swoją odpowiedź
Administracja

Organizacja i zasady działania administracji publicznej we współczesnej Polsce.

SPIS TREŚCI
1. Centralna administracja rządowa
1.1 Zagadnienia ogólne 3
1.2 Organizacja i zasady działania Rady Ministrów 5
1.3 Organizacja i zasady działania aparatu pomocniczego Rady Ministrów i szefa rządu....................

Administracja

Zarządzanie w administracji publicznej

I.Model zarządzania w administracji publicznej. Wykład z 5.10

1.Pojecie i cele współczesnej administracji.
W stosunku do władzy politycznej, do władzy adm. Publicznej jest określenie, jako dzialanosc organizacyjna i wykonawcza z...

Administracja

Tradycje administracji publicznej w Polsce po 1989 roku

Termin ?administracja? w języku potocznym używany jest w sposób zbliżony do jego łacińskiego źródła ?Ministrare? . Nazwa ta jest synonimem służby, pomocy, prowadzenia oraz zarządzania.
Najogólniej można ująć, iż administracja to...

Administracja

Decyzja w systemie działania administracji publicznej. Plan jako szczególny rodzaj decyzji w działaniu administracji publicznej.

Poprzez decyzję rozumiemy formę działania administracji publicznej. Decyzja jest aktem wyboru między różnymi alternatywami. Stanowi istotny instrument sterowania procesami społeczno – gospodarczymi. Można więc decyzję traktować jako akt...

Administracja

Decyzje w systemie działań administracji publicznej

Decyzje w systemie działań administracji publicznej

Decyzja- akt woli organu administracji publicznej, którego celem jest organizowanie społeczeństwa.
Jest to wybór pomiędzy co najmniej dwoma alternatywami, dlatego też decyzja ...