Kobieta w sztuce

BIBLIA
*Męszczyzna nie miał wpływu na stworzenie kobiety, lecz gdy ta już powstała, był w pełni sczęścia, iż ma dopełnienie samego siebie.


EGIPT
*Już w starożytności widziano kobietę jako przejaw piękna. Niestety tylko na miano piękna zasługiwały boginie oraz kobiety z wyższych warstw społecznych.
*Najczęściej przedstawiano twarz kobiety lub jej popiersie.
*ideał kobiety egipskiej: długi nos, mocno podkreślone oczy . tu widzimy trzy postaci kobiet. Jest to popiersie Nefretete, piękno egipskie.
Niżej widzimy wizerunek Izydy a obok jako królową Hapszetsut, która jako jedna z niewielu kobiet zasiadała na tronie, gdyż jak wiemy kobieta w Egipcie rządów sprawować nie mogła.
*w Egipcie kobieta po części pełniła role rozrywki., była przedmiotem w posiadaniu meszczyzny.


GRECJA
*W Grecji kobietę przedstawiano głównie w roli bogiń ( zresztą tak jak w Egipcie). Jednakże kobiety niższej warstwy społecznej traktowano źle i widziano je jak coś gorszego.
*Najczęściej w obrazach umieszczano właśnie kobiety. Uważano je za coś pięknego co warto było uwiecznić. Także muzy które są patronkami w różnych dziedzinach są kobietami.
*niestety w życiu codziennym kobieta była traktowana jako osoba gorsza od męszczyzny nie miała takich przywilejów jak oni.
*głównym zadaniem kobiet było rodzenie zdrowych dzieci


RZYM
*Ideał kobiety rzymskiej, opiera się on na podstawie bogini miłości Wenus z Milo, , którą widzimy tu po lewej stronie, czyli : małe piersi , szerokie biodra, szerokie ramiona.
*W tym okresie kobiety również były pozbawione wszelkich uprawnień.


ŚREDNIOWIECZE
* inspiracją malarza były kobiety o skromnym spojrzeniu, oczywiście blondynka, o jasnej cerze, szczupła, wiotka, o bardzo wysokim czole. I to nie natura je obdarzała takim czołem-lecz zgodnie z modą wyskubywały sobie włosy znad czoła.
*Oczy miała jasne, nos prosty, żywa jasna twarz. Tu po prawej stronie widzimy właśnie wygląd takiej kobiety. Na lewo widzimy rzeźbę takiej kobiety, Wenus Medycejska.
*W średniowieczu pierwszą kobietą, która miała znaczący wpływ na historię Europy była Klotylda.
*Pojawia się nowy typ kobiety- zakonnica.
*Ubiór kobiety Sreniowiecznej był prosty, a zarazem dobrze przystosowany do kształtów ciała, widzimy tu na zdjęciu.
*W tym też okresie męszczyzna zabiega o względy kobiety
*Jednakże znany filozof Arystoteles , uważał kobiety za coś gorszego.
*Rola kobiety już nigdy nie była tak znacząca jak w średniowieczu
*W tym też okresie kobieta była kochaną i uwielbianą za swoją kobiecość, kokieterię.Często sprawowała władzę i stała na równi z męszczyznami, doceniano ją właśnie za to że była inna.
*Kobieta była skromna, zazwyczaj pobożna z reguły lepiej wykształcona od męszczyzn.
*stanowiły one westchnienia i natchnienia wielu artystów




RENESANS
*Ideał kobiet tego okresu stanowi np. Mona Liza , Leonarda da Vinci. Florencka dama wzbudzała wiele zachwytu, choć dziś raczej nie miałby szans znaleźć się na okładce kobiecych pism, jednakże w renesansie uchodziła za niebywałą piękność.
*Ideał kobiety : o dużych migdałowych oczach, które mają blask i wilgotność żywych, delikatne brwi, niewielkie subtelne usta, zaokrąglone kształty podobały się ludziom renesansu.
Taki typ kobiety inspirował wiele artystów
*także w tym okresie wzorzec kobiecej urody stworzył Boticielli, choć sam nie zachwycał się kobietami i na myśl o ożenku dostawał gorączki.
*Stworzył on niezwykle poetycki portret kobiety, ucieleśniony w wizerunkach mitycznych bogiń, nimf, aniołów o lekko przechylonych głowach, spadzistych wątłych ramionach i pięknych dłoniach. Można by tu przedstawić portret pt. „Stworzenie Wenus’ . Ideał kobiety przedstawiony na muszli symbolizującej kobiecość, płodność, zmysłowość.Kobieta miała zgrabny nos, szczupłe policzki, ładne usta, przepiękne złociste włosy. Wenus mimo swej nagości jest skromna i niewinna- symbolizuje miłość duchową, najwyższą harmonię piękna i cnoty.
*Kobieta w renesansie przedstawiana była najczęściej na pierwszych planach obrazu.
*w przedstawionym obrazie obok pt; woność wiodąca lud na barykady” właśnie się to potwierdza.
Kobieta dominuje nad całością kompozycji, dominuje alegoryczna figura wolności, wyrażona jao kobieta. Obnażona do piersi kroczy naprzód poprzez martwe ciała powstańców.


BAROK
Temat kobiet w literaturze zawsze był powszechny. Również w baroku poeci ukazywali różne portrety białogłów.
*Po prawej stronie widzimy słynne kobiety Rubensowskie- niby grubaśne ale jednak mają w sobie cos magnetycznego.
*Ważne w historii baroku były utwory o kobietach . Wielu twórców opiewa ich walory zewnętrzne i wewnętrzne, choć jest i takie grono które było nieprzychylne płci pięknej.
*Moda barokowa musiała być potwornie niewygodna, jak tu widzimy po lewej stronie na ukazanym portrecie, efektowna owszem.


Wiek OSIEMNASTY
Ideał kobiety o pięknym profilu, spokojnej osoby pogrążonej w lekturze.widzimy tu na lewej stronie na zdjęciu.
*takie właśnie kobiety często były ukazywane na obrazach wielu artystów.
*Ukazywano także kobietę gdy pracoeała, w polu i to bardzo ciężko.


Wiek DZIEWIĘTNASTY
W kobiecie 19 w jest uduchowienie romantyzmu, ulotność impresjonizmu.
*w tym czasie Mickiewicz opiewał niewieści ideał jako Zosię ze szlacheckiego Soplicowa, której wdzięk polegał na tym, że nic nie mówiła, a pytana o własne uczucia potrafił oblać się tylko rumieńcem
*Po lewj stronie widzimy niewieści ideał, do którego wzdychało wiele męszczyzn, który nadawał tchnienie artystom .
*po prawej widzimy portret damy z parasolką claude maneta. Kobieta wrażliwa subtelna , delikatna.








Wiek DWUDZIESTY
Dama współczesna dużo się nie zmieniła przez wieki. Dziewczyny nadal zakładają spódniczki, noszą któtkie fryzury, ale nadal wyglądają kobieco.
*współczesność tak jak każda z epok wykreowała pewne charakterystyczne dla siebie wzorce osobowe . W ostatnich latach wykreowana została postawa bisnesswomen. Kobiety wyzwolonej dążącej do kariery i łaknącej sukcesów, często nie mającej czasu dla rodziny.
*drugim typem współczesnej kobiety lecz w mniejszym stopniu są feministki, kobiety walczące o swoje prawa ,żądając równości i partnerstwa.
*W wielu kulturach do dziś panują zasady mówiące o tym, iż kobieta jest kimś mniej znaczącym całkowicie podporządkowana męszczyźnie, który jest jej panem i W odpowiedzi władcą.
Szczególnie w krajach rabskich i afrykańskich, zasada ta jest na porządku dziennym tak samo jak tysiąc, czy dwa tysiące lat temu.
*Jak widać ścisłe określenie jaka jest kobieta współczesna jest niemożliwe, w każdym miejscu na ziemi żyją kobiety, które w zależności od sytuacji w jakiej się znajdują są inne, bardzo różnią się od sibie.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Wrażliwość kobiety w literaturze i sztuce- na wybranych przykładach

Tematem mojej pracy jest wrażliwość kobiety w literaturze i sztuce. Dziś celem mojej prezentacji jest ukazanie kobiecej wrażliwości w malarstwie i poezji dwóch sąsiadujących ze sobą epok, a mianowicie renesansu i baroku.
Kobiety nie za...

Język polski

Portret kobiety w literaturze i sztuce Młodej Polski.

TEMAT: Portret kobiety w literaturze i sztuce Młodej Polski.
Młoda Polska to epoka literacka , której początek wyznacza się na rok 1890 , a koniec na 1918. Był to okres wielu nowości w literaturze i dziedzinie sztuk pięknych. Okres mod...

Język polski

Femme fatale w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.

Femme fatale – z francuskiego kobieta fatalna. Jest to motyw artystyczny zdefiniowany i najbardziej rozwinięty w Młodej Polsce. Femme fatale lub też wamp to kobieta piękna, atrakcyjna, tajemnicza, żądna władzy. Jest uwodzicielką, swoim zac...

Język polski

Sposoby ukazywania kobiety w literaturze i sztuce na wybranych przykładach

Temat: Sposoby ukazywania kobiety w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.


Kobiety były w różny sposób ukazywane i w literaturze i sztuce. Literaci często podejmowali temat kobiet. Ukazywali je jako tajemnicze po...

Język polski

Kicz. Określ funkcje i istote kiczu w literaturze sztuce i kulturze.

„ Funkcja i znaczenie kiczu w literaturze, sztuce i kulturze”

Określanie czegoś kiczem mówi nam o brzydocie i lichości danego przedmiotu. Kicz definiuje się jako przedmiot wykonany z przepychem, ale zupełnie pozbawiony gustu. Kic...