Pedagogika

• Pedagogika-nauka o wychowaniu-jej przedmiotem jest dzialalnosc wychowawcza majaca na celu wyposazenie calego spoleczenstwa a przedewszystkim mlodego pokolenia w wiedze, sprawnosci ogolne, zawodowe, systemy wartosci,podstawy i przekoanania oraz przysposobienie do odzialywania na wlasny rozwoj
Pedagogika w systemie nauk społecznych-pedagogika ogolna-dyscypilna naukowa zajmujaca się podstawami wychowania,jego struktura i celami oraz metodologia badan i filozoficznymi podstawami – edukacji jak również analiza doktryn pedagogicznych.
Pedagogika należy do nauk społecznych, rozwinęła się w wiele odrębnych nauk pedagogicznych do których zalicza się m.in. ped. Ogolna, pracy, specjalna, spoleczna, szkoly wyższej, systemow oświatowych, porownawcza, historia wychowania i oswaity.
• Nauki współpracujące z pedagogika- antropologia, biol, socjol, hist, kultura, psych, teologia, fil. Dzialy pedagogiki to: estetyka, demografia,etyka, higiena,cybernetyka,logika,ekonomia.
• Problemy tożsamości pedagogiki-edukacja-ogol oddziaływań służących formowanu się zdolności życiowych człowieka.ogol oddziaływań oznacza-instytucjonalne , indywidualne, swiadome i nieswiadome.odzialywania te mogą być systematyczne, niesystematyczne, przygodne, zaplanowane.systematyczne i zaplanowane np. w szkole.zmienianie może zachodzic w jakims konkretnym kierunku przyjętym wg kryterium zew wobec jednostki lub uprzednio obranego celu..zdolnosci życiowe człowieka mogą dotyczyc wielu obszarow jego funkcjonowania intelektualnego, emocjonalnego, interpersonalnego, fizycznego.ksztalcenie-system działań zmierzających do tego aby uczącej się jednostce umożliwić poznanie swiata i ukształtowania wlasnej osobowości.uczenie się-proces nabywania względnie stalych zmian w szeroko rozumianym zachowaniu w toku bezpośredniego i pośredniego poznawania rzeczywistości.wychowanie-swiadome i celowe dzialanie pedagogiczne zmierzające do osiagnieca względnie stalych skutkow w osobowości wychowanka.nauczanie-proces kierowania uczenie się ucznoiw w toku planowej pracy nauczyciela.
• Proces nauczania-charakterystyczne elementy.nauczanie-proces uczenie się uczniow w toku planowanej pracy nauczyciela.elementy-cele nauczania, tresci, zasady, metody, formy organizowania nauczania, srodki nauczania, proramy szkolne, jednostka metodyczna
• Klasyfikacja metod nauczania- metoda podajaca- uczenie się przez przyswajanie, met.problemowa-nauczanie się przez odkrywanie .pkt wyjscia badan ped jest powstanie syt. Problemowej- sformułowanie problemu-hipotez badawczych-wykonanie ich weryfikacji.problem-zadanie wymagające jakiejs trudności o charakterze praktycznym i teoretycznym przy udziale aktywności badawczej.metoda waloryzujaca-ucznie się przez przezywanie,metoda praktyczna-uczenie się przez dzialanie.metoda nauczania-systematyczny stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami umożliwiający osiagniecie celow kształcenia – jest to wyprobowany układ czynności nauczycieli i uczniow realizowanych świadomie w celu spowodowania złożonych zmian w ososbowosci ucznia.
• Klasyfikacja na slowie- dyskusja- w dydaktyce jest to metoda nauczania gdy uczniowie prezentuja znaczy poziom samodzielności w formulownaiu zagadnien w jasnym przdstawieniu wlasnych poglądów i argumentow.pogadanka-metoda nauczania bedaca swoistym rodzjame rozmowy nauczyciela z uczniami.jej celem może być:wytworzenie u uczniow gotowości do pracy, stworzenie sytuacji problemowej, podanie nowych wiadomości.wyklad-metoda nauczania w szkolach wyższych zawodowych ogólnokształcących. Polega na ustnym przekazaniu wiadomości przez nauczyciela oraz ich pecepcji uczących się.moze być konwencjonalny i problemowy.
• Nauki światopoglądowe w ped.- nauki majace szczególne znaczenie dla budowy prawdziwego pogladu na swiat. Naleza do nich:humanistyczne,filozoficzne,ekologiczne.nauki humanistyczne- o zyciu i czynach czlwieka, sluza pomoca w kształtowaniu światopoglądu młodzieży i dorosłych ale nie rozstrzygaja normatywnie, które z tych postaw powinny być zrealizowane w wych.nauki filozoficzne- logika,etyka,estetyka. Nauki na podstawie fil i ogolnej metafizyki, ustalaja normatywne kryteria tego co jest prawdziwe, dobre,moralne,piekne,i godne rozumnego człowieka.nauki teologiczne- o bogu żywym i stosunku człowieka do boga, konkretyzujaca ideal człowieka.wszystkie wiec wymienione nauki przyczyniaja się swoim skaldem do rozbudowy prawdziwego wiatopogladu.
• Jezyk naukowy pedagogiki-obserwacja-metoda badanie a naukowego,polegajaca na planowaniu i systematycznym spostrzeganiu faktow.kryteria obserwacji:tresc obserwacji, liczba obserwowanych osob, liczba obserwatorow i typ ich ontaktow z osobami obserwowanymi, czas prowadzonej obserwacji, i stopien standaryzacji, zapisu danych obserwacyjnych.wywiad-ukierunkowana rozmowa której celem jest zebranie informacji od dobranych odpowiednio osob. Wywiad jako metoda badawcza aspektuja do subiektywnych doznan , osobistych wypowiedzi osob badanych często poddanych krytyce.typy wywadow:skategoryzowany i nieskategoryzowany,ze wzgeldu na sposób prowadzenia wywiadu: jako jawny, ukryty, jawny nieformalny.wywiad jawny-rozmowa w której badany wie o celach charakterze i przedmiocie badania.wywiady jednostkowe i zbiorowe-daje materialy poznawcze tam gdzie pragniemy poznac podstawy, motywacje, zależności kiedy zalezy nam na poznaniu głębszym środowiska wychowawczego.ankieta-metoda gromadzenia informacji polegajaca na wypelnianiu specjalnych kwestionariuszy na ogol o wysokim stopiniu standaryzacji. Wypelniana w nieobescnosci lub obecności ankieta może być bezimienna, imienna, jednorazowa lub okresowa. Ankieta jest niezastapiona w badaniach pedagogicznych jako narzedzie poznania cech zbiorowości, faktow, opinii o zdarzeniach , danych liczbowych.test-test dydaktyczny(test osiągnięć szkolnych)obejmuje zbior zadan zróżnicowanych ze względu na przedmiot nauczania.test pedagogiczny-sprawdza wpływ zmian w celach, treściach metoach i organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego na wprost tyh osiągnięć.test inteligencji(iq)- winieta-termana,rolena,wechstera.test nauczycielski-test osiągnięć szkolnych wytwarzany przez nauczyciela dla jego potrzeb szkolnych.metoda przypadku-sposób badania którego przedmiotem jest jakis jeden przypadek, przdmiot, osoba grupa, wydarzenia.spsob nauczania oparty na gruntownej analizie wybranego przedmiotu przy aktualnym uczestnictwie ogolu iczniow lub studentow.klasyfikacja metod wychowania-naroda-forma jednostkowej lub zbiorowej aprobaty czy jakiegos zachowania sprawującego osobie nagrodzonej satysfakcje i zadowolenia.w pedagogice nie zaleca się nadużywania nagrody,zwłaszcza niewlasciewe jest nagradzanie materialne uczniow za dobre oceny gdyz dobra ocena jest już nagoda.kara-w pedagogice sprawdza się do wywolania przykrych konsekwencji w związku wykonaniem, niewykonaniem lub zlym wykonaniem przez dana osobe pewnych czynności w pewnych warunkach.
• Klasyfikacja na slowie: lekcja- metoda polega na ustym przekazaniu informacji przez nauczyciela oraz jego recepcji przez uczących się.dyskusja-metoda która uczy głębszego rozumienia problemow zajmowania stanowiska, operownia argumentami a jednoczesnie liczenia się ze zdaniem innych i uznania ich argumentow jeżeli wydaja się trafne, lepszego rozumienie innych oraz stabilizowaniu wlasnych pzekonan i wlasnego pogladu na swiat.
• Zasady wychowania-z pkt widzenia pedagogiki ogolnej zasady wychowania to normy postepownaia pedagogicznego które umożliwiają realizacje celow ksztaklcenia.zasady te to-systematycznosc,poglądowość, samodzilelnosc, związki teorii z praktyka, efektywność, stopniowanie trudności, związki socjalizacji z indywidualnością.sposoby wychowania-dzial pedagogiki ogólnej zajmujący się organizacja procesu dydaktycznego przez optymalizacje czynności nauczycieli i ucznoiw oraz szerokie korzystanie ze środków dydaktycznych jak rozniez z środków pedagogicznych jak i skaldnikow środowiska pedagogicznego.
• Wychownie fizyczne-podtawowe zadania badania fizycznego to wszechstronny rozwoj fizyczny wychowankow także przyzwyczajenie ich do uprawiania gimnastyi i sportu przez cale zycie.tresci wychowania fizycznego-gimnastyka-jedna z podst. form wych.fiz. polegajaca na cw ruchowych.rozroznia się gimnastyke-podstawowa,pomocnic,sportowa,atystyczna.sport szkolny- wazny dzial wych. fiz. polegający na zaprawie sportowej oraz na uprawianiu takich sportow jak:lekkoatletyka,plywanie,narty,łyżwy,hokej,gry portowe.wychowanie fizyczne z psychologicznego pkt widzenia jest tym bardziej wrtosciowe im w większym stopniu podejmuje wychowania oraz tym mniej wartościowe gdy ogranicza się do realizacji wlasnego programu i akceptuje swa specyfike.
• Wychowanie estetyczne-jeden ze skaldnikow wychowania,którego celem jest pogłębienie zycia uczuciowego, rozwoju aktywności twórczej i samoakceptacji wychowanka oraz umożliwiania mu kontaktu z roznymi dziedzinami sztuki.z pedagogicznego pkt widzenia wychowaniem estetycznym jest realizacja różnorodnych form działalności muzycznej ich wykonaniu i wlasnej twórczości muzycznej.
• Wychowanie moralno-spoleczne –to ogol swiadomych odzialywan i działań wlasnych wychowanka, których celem jest ukształtowanie pozycji psychicznych warunkujących zachowanie moralne i jednostki jako członka zbiorowości ludzkiej.nouka o moralności jest etyka.podmiotem etyki teoria dobra-co dobre a co zle?etka dzieli się na aksjologie-teoria dobra moralnego,dentologia-nauka o powinnscaich.
• Metoda wychowania-systematycznie sposób postepowania wychowawcy zmierzający do wywolania u wychowankow takiej działalności wlasnej jaka jest w stanie doprowadzic do pozadanych zmian ich osoowosci.dobor sposobow zalezy wiec od idealu wychowawczego i celow wychowania i sytuacji w których dokonuje się procesow wychowawcy.cztery grupy def wychowania-prakseologia-odzialywan wychowawcow, edukacyjna-procesu rozwojowego jednostki, sytuacyjna-bodzcow srosowiska wychowawczego, adaptacyjna- dot stosunkow i wytworow wychownia.
• Określenie wychowania-wprowadzenie wychowankow do aktualnego zycia-okreslenie wychowania-prakseologiczna-oddzialywan wychowankow,ewolucyjna- procesu rozwojowego jednostki,sytuacyjna- bodźców środowiska wychowawczego , adaptacyjna- dotyczy skutkow wychowania.wprowadzenie wychowankow do aktualnego zycia-socjalizacja wychowankow- wprowadzenie wychowankow do swiata kultury narodowej i ogólnoludzkiej przez kształcenie ogolne., wynikiem czego nastepuje dyscyplina kulturowa wychowanka, do wspólnoty społecznej i upodoanie się psychiczne.wprowadzenie do aktualnego zcyia społecznego przez kształcenie grupowe wg plci lub ksztalenie zawodowe-> przygotowanie do zycia praktycznego i produkcyjnego oraz zroznciowanie się społeczne zaleznie od wybranego zawodu.
• Osobowość nauczyciela – wychowawcy a wspolczesna rzeczywistość szkolna.- każdy nauczyciel wychowuje i uczy młodzież. Nauczyciel jest zobowiązany : realizowac program nauczania i wychowania, poznac wszechstronie uczniow i studentow, stwarazac warunki do rozwijania samodzielności myslenia,kształtować aktywny stosunek ucznoiw do kultury i sztuki.wspolpracowac ze środowiskiem społecznym, dbac o godność i przygodna postawe moralna wychowawcy młodego pokolenia.zdolnosci pedagogiczne-komunikacja,empatia,dynamizm,humanizm pracy,emocja, twórczość pedagogiczna.
• Nauki wychowawcze w pedagogice-nauki historyczne-zadaniem tych nauk jest badanie początków czyli genezy jak tez rozwoj zagadnien praktycznych i teoretycznych wychowania od czasow najdawniej=szych do współczesnych.wszytskie nauki historyczne w pedagogice sprowadzaja się do dwóch dziedzin:historii szkolnictwa i wychowania,oraz historii mysli i doktryn pedagogicznych.nauki empiryczne-wychowawczy rozwoj człowieka wiaze się zyciemjego organizmu z zyciem wewnętrznym psychiki oraz społecznym w środowisku ludzkim.wymienione zjawiska życiowe uwikłane w wychowanie SA opisane i badane glownie w sposób empiryczny , obserwacyjny, eksperymentalny przez trzy nauki pedagogiczne:-biologie wychowania, psychologie wych., socjologie wych.biologia wychowania-mowi o biologicznych podstawach zycia organizmu, przekazywanie zycia i rozrodu oraz zaznajamia z organicznymi procesami wzrostu ciala,rozwoju miesni.psychologia wychowania-obejmuj ona szereg dyscyplin pokrewnych i graniczących ze soba jak: psychologia rozwojowa o rozwoju psychicznym u dzieci młodzieży dorosłych.psychologia wychowawcza-o uwarunkowaniach psychiki dziecka w rodzinie jako ucznia w szkole, widza w kinie, czytelnika książek.itp.socjologia wychowania-zajmuje się badaniem zależności wychowania i jego wynikow od środków społecznych w którym rozwoj człowieka się odbywa.
• Klasyfikacja działalności wychowawczej- wych. Umysłowe- kształtowanie pozytywnej motywaci i postaw wobec nauki jako wytworu umysłu ludzkiego. Wychowanie umysłowe opiera się na odzialywaniu na strone poznawcza , emocjonalnam i na aktywność praktyczna.wychowanie moralno społeczne-ogol swiadomych oddziaływań i działań wlasnych wychowanka,których celem jest uksztaltownie pozycji psychicznych warunkujących zachowaie moralne i jednostki jako członka zbiorowości ludzkiej. Wychownie fizyczne-podtawowe zadania badania fizycznego to wszechstronny rozwoj fizyczny wychowankow także przyzwyczajenie ich do uprawiania gimnastyi i sportu przez cale zycie.tresci wychowania fizycznego-gimnastyka-jedna z podst. form wych.fiz. polegajaca na cw ruchowych.rozroznia się gimnastyke-podstawowa,pomocnic,sportowa,atystyczna.sport szkolny- wazny dzial wych. fiz. polegający na zaprawie sportowej oraz na uprawianiu takich sportow jak:lekkoatletyka,plywanie,narty,łyżwy,hokej,gry portowe.wychowanie fizyczne z psychologicznego pkt widzenia jest tym bardziej wrtosciowe im w większym stopniu podejmuje wychowania oraz tym mniej wartościowe gdy ogranicza się do realizacji wlasnego programu i akceptuje swa specyfike. Wychowanie estetyczne-jeden ze skaldnikow wychowania,którego celem jest pogłębienie zycia uczuciowego, rozwoju aktywności twórczej i samoakceptacji wychowanka oraz umożliwiania mu kontaktu z roznymi dziedzinami sztuki.z pedagogicznego pkt widzenia wychowaniem estetycznym jest realizacja różnorodnych form działalności muzycznej ich wykonaniu i wlasnej twórczości muzycznej.
• Wychownie umysłowe->operacja umyslowa->typy umysłu->światopogląd-operacja umyslowa-z pedagogicznego pkt widzenia jest to analiza-myslowe lub fizyczne rozladowniae całości na jednostki-na czesci skaldowe w celach poznawczych.synteza-odwrotnosc analizy,porównanie hierarchiczne- przedstawienie układów i struktur.typy opresji umysłowej- abstrakcja-myslowe wyodrębnienie jakiejs właściwości konkretnego przedmiotu poznania od tych przedmiotow.algorytm,logika,dedukcja,indukcja,dialektyka.Światopogląd-poglad na swiat-we współczesnej pol. Pedagogice poglad na swiat pojmuje się najczesniecej jako system przkonan określających poznawczy i uczuciwy stosunek człowieka do swiata jako pewnej całości wypierającej wpływ na jego zachowanie,postepowanie.indukcja- wychodząc od obserwacji jednostkowych faktow dochodzimy do stwierdzen ogolnych o tych faktach.dedukcja-wychodzac od twierdzen ogolnych do faktow jednostkowych.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Pedagogika ogólna

Pedagogika ogólna opracowanie zagadnień

1. Pedagogika ogólna jako subdyscyplina pedagogiczna

Według M. Nowaka pedagogika ogólna stanowi kręgosłup, punkt centralny, koordynujący i chroniący nauki pedagogiczne przed niebezp...

Pedagogika

Streszczenie rozdziału "Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna" z książki Zygmunta Wiatrowskiego

Streszczenie rozdziału I z książki
Zygmunta Wiatrowskiego, Pedagogika pracy w zarysie, Warszawa 1985, s. 5- 32.

PLAN PRACY
1.Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna 2
1.1.Rodowód pedagogiki pracy 2
1.2. Przedmiot,...

Pedagogika

Pedagogika specjalna

WPROWADZENIE

1. Rys historyczny pedagogiki specjalnej:
a) okres do połowy XIX w., rozpoczyna się działalność pedagogiczna na rzecz osób niepełnosprawnych
b) okres od połowy XIX w., rozwój teorii ogólnej pedagogiki specjaln...

Pedagogika

Pedagogika społeczna - zagadnienia na egzamin

1,Z jakiego języka pochodzi i co oznacza pedagogika.
Pedagogika – nazwa została utworzona z wyrazu greckiego paidagogos (pais – chłopiec, ago – prowadzę) – pierwotnie termin ten obejmował wszystkie czynności związane z opieką, na...

Pedagogika

Pedagogika I rok

1) CHARAKTERYSTYKA POJĘCIA NAUKI:

Nauka potocznie to ludzka wiedza o przyrodzie, człowieku, społeczeństwie, społeczeństwie zjawiskach i prawidłowościach rozwoju rzeczywistości, o sposobach badania i przekształcania otaczającego n...

Pedagogika

Pedagogika jako nauka i wychowanie

PEDAGOGIKA
JAKO NAUKA I WYCHOWANIE
Pedagogika jest nauką o wychowaniu, która formuje teoretyczne i metodyczne podstawy planowej działalności wychowawczej. Początkowo zakres pedagogiki ograniczał się do problemów związanych przygotow...