Rynek pracy jest pojęciem ekonomicznym i jest definiowany jako rodzaj rynku, na którym przedmiotem wymiany pomiędzy kupującym a sprzedającym jest praca. Rynek pracy kształtowany jest przez dwa czynniki: podaż pracy oraz popyt na pracę. Podaż pracy oznacza zasób siły roboczej, czyli ogół osób już pracujących bądź poszukujących zatrudnienia za określoną płacę(czyli wszyscy którzy pracują lub są zarejestrowani w urzędach pracy jako chcący i mogący podjąć pracę). Popyt na pracę to zgłaszane przez pracodawców zapotrzebowanie na pracę, czyli liczba osób, którą pracodawcy gotowi są zatrudnić, oferując określone wynagrodzenie. Brak równowagi na rynku pracy - sytuacja gdy jest przewaga popytu nad podażą lub odwrotnie. Deficyt siły roboczej - sytuacja, kiedy popyt na pracę przewyższa podaż pracy. Bezrobocie -sytuacja gdy jest przewaga podaży nad popytem co oznacza, ze część zdolnych do podjęcia pracy i poszukujących zatrudnienia osób nie znajduje jej pomimo akceptowania oferowanych na rynku pracy wynagrodzeń. Bezrobotny - to osoba wchodząca w skład zasobów siły roboczej, ale niepracująca (czyli osoba niepracująca zarejestrowana w urzędzie). Stopa bezrobocia jest to wielkość statystyczna obrazująca wielkość bezrobocia w danym kraju. Wskaźnik może być liczony na dwa sposoby: stosunek liczby osób zarejestrowanych jako poszukujące pracy (bezrobotnych) do zasobu siły roboczej( czyli wszystkich tych którzy pracują lub są zarejestrowani w urzędach pracy jako chcący i mogący podjąć pracę). stosunek liczby osób zarejestrowanych jako poszukujące pracy do liczby ludności w wieku produkcyjnym, tj. do liczby osób w granicach wiekowych określających w danym kraju wiek produkcyjny (w Polsce 16-60 lat dla kobiet i 16-65 lat dla mężczyzn) Stopa bezrobocia obliczona drugim sposobem jest zawsze niższa, bo liczebność ludności w wieku produkcyjnym jest zawsze większa od liczebności zasobu siły roboczej.
Badania Marketnigowe krok po kroku (materiały od wykładowcy)
BADANIA MARKETINGOWE
ROLA BADAŃ MARKETINGOWYCH W ZARZADZANIU I PROJEKTOWANIE BADAŃ MARKETINGOWYCH
Badania marketingowe – systematyczni i obiektywny proces gromadzenia, przetwarzania oraz prezentacji informacji na potrzeby pode...
Metody badań socjologicznych
Metody badań socjologicznych
Temat 1: Badania naukowe: rodzaje badań, historia badań społecznych, funkcje badań społecznych.
WIEDZA POTOCZNA
WIEDZA NAUKOWA
(socjalizacja itd.) ? wiedza zindywidualizowana, subiektywna, różna...
Badania społeczne
WYKŁAD 1. (04-10-04)
Rodzaje badań:
- badania poznawcze - (np. bad. socjometryczne), celem bad. jest poznanie, diagnoza jakiegoś zjawiska;
- badania stosowane - ich wyniki stosujmy w praktyce, aby osiągnąć jakiś cel;
- badania...
Badanie marketingowe.
1. Problem badawczy:
Analiza przyczyn spadku sprzedaży zmiękczających kremów do pięt firmy ?KAS-TO-MOVON?
2. Cel badania:
Celem badanie będzie określenie przyczyn spadku sprzedaży kremów do pięt ?KAS-TO-MOVON?, aby je z...