Gdzie i jak szukać pracowników?

Istnieje wiele miejsc, w których pracodawcy mogą szukać pracowników. Najlepszych kandydatów można znaleźć zarówno w Internecie, prasie, biurach karier czy na targach pracy można także przeprowadzić rekrutację wewnątrz lub na zewnątrz firmy. Szczegóły na temat metod i ich skuteczności, temat znajdziecie poniżej.

Sposób rekrutacji

Pracodawca ma do wyboru rekrutację wewnętrzną lub zewnętrzną. Źródło zależy tylko i wyłącznie od dostępności właściwych ludzi i charakteru oferowanych stanowisk, które chcemy obsadzić. Rynek wewnętrzny rekrutacji stanowi sama firma i osoby, które funkcjonują w jej strukturze i posiadają odpowiednie kwalifikacje. Warto więc zastanowić się nad rekrutacją wewnętrzną, ponieważ pozwoli to na zmniejszenie ryzyka złego wyboru. Decydując się na sprawdzonego pracownika, wybieramy kogoś, kto zna naszą organizację, a dodatkowo zaoszczędzimy czas i pieniądze, które musielibyśmy wydać na poszukiwania kandydata na rynku zewnętrznym. Pamiętajmy jednak, że przejście pracownika z jednego wakatu na drugi wewnątrz organizacji związane będzie z tym że pozostanie wolna posada, na stanowisku, które pracownik opuści.
Jeśli jednak brak jest w firmie odpowiednich do wykonywania danej pracy osób, organizacja jest nowa lub zależy nam na nowym człowieku, który wniesie do przedsiębiorstwa odmienne spojrzenie i świeże pomysły, a także będzie posiadał specjalistyczną wiedzę, wówczas pozostają zewnętrzne źródła rekrutacji, na które warto się zdecydować. Osoba rekrutowana w ten sposób, dzięki posiadanemu doświadczeniu, może wiele wnieść do przedsiębiorstwa.

Rekrutacja zewnętrzna

Firmy mniejsze i większe podczas obsadzania stanowisk specjalistycznych i menedżerskich, bardzo często korzystają z zewnętrznych źródeł rekrutacji. Pracodawcy decydują się na czerpanie kandydatów z zewnętrznego rynku pracy i korzystają z różnych źródeł, takich jak: rekomendacje osób pracujących w firmie, polecenia z zewnątrz, ogłoszenia w prasie codziennej, ogłoszenia w czasopismach specjalistycznych, ogłoszenia w Internecie, internetowe bazy kandydatów, rekrutacje w szkołach wyższych i na uniwersytetach, biura karier, targi pracy, urzędy pracy, biura pośrednictwa pracy, agencje pracy tymczasowej oraz agencje doradztwa personalnego i rekrutacyjne.

Zalety rekrutacji zewnętrznej

Zaletami rekrutacji zewnętrznej jest przede wszystkim duży wybór kandydatów. Są to często osoby dobrze wykwalifikowane do pracy w danym zawodzie, posiadające wysokie kompetencje adekwatne do pożądanych na danym stanowisku. Co ważne, są to profesjonaliści, którzy mogą wnieść nowe, ciekawe pomysły do dotychczasowego sposobu pracy.

Firmy doradztwa personalnego

Firmy rekrutacyjne mają duże doświadczenie w poszukiwaniu doświadczonych kandydatów na pracowników. Dobre rezultaty daje więc korzystanie z ich usług tego typu agencji, ponieważ są one świetnie zorientowane na rynku pracy. Zaletą firm z dziedziny doradztwa, zajmujących się wyszukiwaniem specjalistów, jest posiadana przez nie, rozbudowana baza danych specjalistów z wysokimi kwalifikacjami oraz odpowiednim doświadczeniem zawodowym. Korzystanie z usług tego typu instytucji pozwala pracodawcom zaoszczędzić swój cenny czas oraz gwarantuje dobór odpowiednich kandydatów poprzez zastosowanie specjalistycznych metod i narzędzi sprawdzania ich kwalifikacji, wiedzy i umiejętności. Do selekcja kandydatów stosuje się pogłębione wywiady, sprawdzanie referencji, specjalistyczne testy psychologiczne i merytoryczne, a także w zależności od potrzeby metodę Assessment Center.

Metoda Assessment Center

Metoda Assessment center, inaczej AC, ocena zintegrowana lub centrum oceny to jedna z metod selekcji pracowników wykorzystywana przez agencje rekrutacyjne i agencje doradztwa personalnego. Jest ona coraz bardziej popularna, gdyż na tle innych metod wyróżnia ją najwyższa skuteczność. Istotę AC stanowią zadania, o których rozwiązanie prosi się uczestników, a które pozwalają na kompleksową ocenę każdego z nich pod kątem określonych kompetencji. AC pozwala zobaczyć kandydata w konkretnych sytuacjach i ocenić go z wielu perspektyw.
W wyniku tych połączonych działań rekrutacyjnych uzyskuje się obiektywny obraz kandydatów starających się o pracę. Agencje doradztwa po dokładnym i starannym sprawdzeniu rezultatów rozmów, wybierają najlepszych kandydatów, zmotywowanych do objęcia nowego stanowiska pracy i przedstawiają ich przyszłemu pracodawcy. Osoba szukająca pracownika otrzymuje także raport z działań agencji wraz z przebiegiem całego procesu rekrutacji.

Metoda direct serach

Dużym powodzeniem przy obsadzaniu stanowisk specjalistycznych i menedżerskich cieszy się także inna metoda, często stosowana przez agencje rekrutacyjne. Jest to metoda direct search, która polega na bezpośrednim poszukiwaniu kandydatów o umiejętnościach rzadko spotykanych na rynku pracy. Researcherzy poszukują takich kandydatów na wysokich szczeblach w konkurencyjnych firmach o podobnej strukturze i profilu działalności, a następnie motywują ich do zmiany pracodawcy i przejścia do innego miejsca pracy. Agencje w ten sposób same docierają do pracowników, którzy nie wysyłają aplikacji, lecz ze względu na ich profesjonalizm, wysoką pozycję w branży i wyniki jakie osiągają, sami stają się celem poszukiwań pracodawców. Metoda ta jest kosztowna, ale charakteryzuje się bardzo dużą skutecznością i pozwala wyłonić najlepszych w danej dziedzinie specjalistów.

Podsumowanie

Pracodawca wybiera źródła rekrutacji w zależności od wielu czynników, m.in. wielkości firmy, posiadanych zasobów ludzkich, możliwości systemowych organizacji, sytuacji na rynku pracy, etapu rozwoju przedsiębiorstwa, modelu zarządzania zasobami ludzkimi i rodzaju stanowiska, jakie chce obsadzić.

Przed przystąpieniem do procesu rekrutacji, precyzyjnie opisz stanowisko pracy, zakres obowiązków i odpowiedzialności, a także określ jego miejsce w schemacie organizacyjnym. Następnie szczegółowo określ profil kandydata i zespół oczekiwań, które powinien spełnić: preferowane wykształcenie, doświadczenie, wiedza i umiejętności, niezbędne do pracy na danym stanowisku.

Pamiętaj, że aby rozejrzeć się wśród swoich pracowników. Być może dostrzeżesz ten potencjał do wykonywania obowiązków na danym stanowisku. Taka rekrutacja wewnętrzna może być dobrym sposobem na jego obsadę, której zaletami to zaoszczędzenie czasu i pieniędzy oraz pozyskanie osoby znającej firmę.

Dodaj swoją odpowiedź
Zarządzanie

Wizerunek współczesnego menadżera- czyli jak powinien wyglądać menadżer jutra

BIBLIOGRAFIA :

1. Józef Penc Menedżer w uczącej się organizacji , Wydawnictwo : Menadżer , Łódź 2002, ISBN 83-912624-2-1

2. Leszek Kozioł Motywacja w pracy. Determinanty ekonomiczno-organizacyjne , Wydawnictwo Naukowe PWN ...

Edukacja europejska

Jak szukać pracy na unijnym rynku?

Pracę w krajach "piętnastki" można podjąć już dziś, na podstawie pozwolenia na pracę lub też otwierając w jednym z krajów Unii Europejskiej własną firmę. Jak to zrobić? O pracę możesz starać się sam lub skorzystać z pomocy urzęd...

Zarządzanie

Jak szybko i skurecznie zdemotywować pracownika?

Jak szybko i skutecznie zdemotywować pracownika?

Pracując od 39-ciu bez mała lat, spotykałem się na co dzień z problemem motywacji pracowników.
Pojawiał się on w moich obserwacjach na przestrzeni tych lat nie tylko starającyc...

Socjologia

Skuteczne sposoby na znalezienie wymarzonej pracy. cz.2

Gdzie i jak szukać wymarzonej pracy? Prezentacje, szkolenia, konferencje, szkolenia, seminaria na uczelniach wyższych. Popularną metodą pozyskiwania pracowników stosowaną przez firmy jest organizowanie spotkań, konferencji oraz szkoleń na uc...

Zarządzanie

Wizerunek współczesnego menadżera - czyli jak powinien wyglądać menedżer jutra.

Wstęp.
Menedżer. Określenie to, choć ma w naszym słowniku krótką historię, na trwałe weszło do powszechnego zastosowania. Na każdym kroku natrafiamy na przeróżnych managerów: sales manager, brand manager, marketing manager, office...