Martyrologia narodu polskiego w "Dziadach".

Obraz cierpień narodu uciemżonego przez carat przedstawia scena I , która rozgrywa się w Wilnie , w wigilię Bożego Narodzenia - w celi więziennej . Jej bohaterami są przedstawiciele związku filomatów i filaretów (rozbitego przez Nowosilcowa w 1823 r.) : Tomasz Zan , Jan Sobolewski , Żegota , Konrad i inni. Więźniowie rozmawiają ze sobą i podtrzymują się na duchu . Bajka opowiadana przez Żegotę ma charakter alegoryczny . Ukazuje trwałość walki o wolność i wiarę w zwycięstwo . Żegota jest optymistą . Wierzy , że odzyska wolność , a kraj będzie niepodległy .

Jan Sobolewski opowiada , że widział więźniów wywożonych na Sybir . Mówi o straszliwych warunkach , w jakich odbywała się wywózka i o wygłodniałych i nędznie odzianych młodych więźniach . Obraz dziesięcioletniego chłopca , który nie był w stanie dźwigać swojego łańcucha , a także heroiczna postać Janczewskiego - zostają w pamięci . Więźniowie występujący w tej scenie to młodzi patrioci uwięzieni przez carat . Wierzą w słuszność swych idei i pragną odzyskania niepodległości . Wyeksponowana tu została sfera duchowa bohaterów . Nie ma tu bowiem jakiejś żywej , dramatycznej akcji , lecz ukazana jest zmienność uczuć i nastrojów , jaka następuje po wpływem napływających z zewnątrz informacji .

Martyrologię Polaków ukazuje też scena VII , w której jeden z więźniów opowiada tragiczne losy Cichowskiego . Aresztowany spędził wiele lat w więzieniu , rodzinie mówiono , że się utopił , tymczasem torturowano go tak , że kiedy powrócił do domu , nie był już sobą , lecz strzępem człowieka , chorym fizycznie i psychicznie .

Wymienione sceny mówią o martyrologi w sposób pośredni (opowiadania bohaterów) . W sposób bezpośredni problem ten ukazuje scena VII , kiedy do Nowosilcowa przychodzi ociemniała matka młodego więźnia - Rollisonowa . Prosi ona senatora o uwolnienie chłopca , który jest jedynym dzieckiem i żywicielem . Senator obiecuje zrozpaczonej kobiecie , że zajmie się sprawą . Doskonale wie jednak , że dzieciak nie żyje - został zamęczony podczas śledztwa . Scena ta pełna jest tragizmu , jest wstrząsającym obrazem despotyzmu i samowoli carskich urzędników , a Senator ukazany tu został jako bezwzględny , żądny władzy i podstępny człowiek .

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Martyrologia narodu polskiego w "Dziadach" część III.

Adam Mickiewicz to wieszcz narodowy. W swoich utworach podejmował zawsze problematykę narodu polskiego. Tak było i w ‘Dziadów” cz. III. Napisał je pod wpływem upadku powstania listopadowego oraz procesu filomatów. Ten historyczny dramat p...

Język polski

Martyrologia narodu polskiego w "Dziadach" cz. III.

Obraz martyrologii w III części ?Dziadów?

Jan Sobolewski był nauczycielem ze Żmudzi, który został wtrącony do więzienia w związku z procesem filomanów i filaretów, w czasie którego skazano wielu uczniów na zesłanie wgłąb Ro...

Język polski

Martyrologia ukazana w "Dziadach".

Martyrologia to obraz ukazujący cierpienie człowieka i tragizm sytuacji, w której się znalazł.

Martyrologia III części „Dziadów” polega na beznadziejności sytuacji w jakiej znalazł się naród polski. Z jednej strony terror i ...

Język polski

Martyrologia w "Dziadach" cz. III scena I

Wieść o wybuchu powstania listopadowego zastała Adama Mickiewicza w Rzymie. Był to grudzień 1830, ale dopiero w kwietniu następnego roku wyjechał do Paryża, a następnie przybył do Wielkopolski. Niestety, nie udało mu się przekroczyć gra...

Język polski

"Dziady cz. III" opracowanie.

Dramat romantyczny napisany przez Mickiewicza w 1832 r. z myślą o upadku powstania listopadowego. Dramat ten powstał w Dreźnie - stąd nazwa: "Dziady" drezdeńskie.

Wieść o wybuchu powstania zastała Adama Mickiewicza w Rzym...