"Pan Tadeusz" obraz kraju z dziecięcych lat Mickiewicza.

Wizerunek kraju lat dziecinnych w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza. Interpretując podane fragmenty, rozważ związek doświadczeń emigracyjnych z obrazem utraconej ojczyzny. Wnioski z analizy odnieś do całej epopei.

W Epilogu „Pana Tadeusza” są zawarte treści pisane przez samego autora epopei, Adama Mickiewicza, o jego latach dziecinnych, które to porównuje do czasów kiedy przebywał w Paryżu. Epilog staje się pewnego rodzaju komentarzem między Mickiewiczowską młodością, a istniałymi wówczas historyczno-politycznymi wydarzeniami.

Szczególną rolę odgrywają lata dziecinne Adama Mickiewicza. Przywołuje wspomnienia, porównując je do czasów w których się znalazł, czas dzieciństwa jest wytchnieniem, krainą „W której jest trochę szczęścia dla Polaka (...)”. Autor, jako patriota żałuje, że w czasie swojej młodości opuścił Polskę. Na początku Epilogu przedstawia swój błąd – „Biada nam zbiegi, żeśmy w czas morowy lękliwe nieśli za granicę głowy.” Mickiewicz wyjaśnia ten fragment tym, że chciał „Pominąć strefy ulewy i grzmotu i szukać tylko cienia i pogody.” Gdzie ‘strefa ulewy i grzmotu’ to szara teraźniejszość, a ‘cień i pogoda’ to przeszłość, te lata dziecinne, za którymi to Adam Mickiewicz tak tęsknił. Czasy młodości pisarza są określane jako łąka z kwiatami miłymi i pięknymi lub jako kraj święty i czysty, gdzie własne było każde drzewo, kamień i znane było każde miejsce. Epilog uświadamia nam zamiar pisarza, którym jest ucieczka od nieprzyjaznej teraźniejszości do kraju jego wspomnień. W Epilogu można także zauważyć komentarz, a raczej usprawiedliwienie nieopisania wydarzenia, które miało miejsce w Polsce, takie jak klęska Powstania Listopadowego – „(...)O Matko Polsko! Ty tak świeżo w grobie złożona – nie ma sił mówić o Tobie!(...)”.

W „Panu Tadeuszu” szczególną uwagę zwróciłem na Inwokację, gdzie Adam Mickiewicz pisze: „Litwo! Ojczyzno moja! Ty jesteś jak zdrowie; Ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie, Kto cię stracił. Dziś piękność twą w całej ozdobie widzę i opisuję, bo tęsknię po tobie.” Pisarz w Inwokacji przedstawia własne uczucia, kogoś kto stracił swoją Ojczyznę i opisuje ją tak jak ją zapamiętał.

Moim zdaniem, Adam Mickiewicz będąc emigrantem, uważał utraconą Ojczyznę jako największą swoją wartość, wartość patrioty, który próbował powrócić do kraju jaki zapamiętał ze swego dzieciństwa.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

"Pan Tadeusz" obraz kraju lat dziecięcych Mickiewicza.

Wizerunek kraju lat dziecinnych w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza. Interpretując podane fragmenty, rozważ związek doświadczeń emigracyjnych z obrazem utraconej ojczyzny. Wnioski z analizy odnieś do całej epopei.

Epopeja, lub in...

Język polski

"Pan Tadeusz" - obraz utraconej ojczyzny w Epilogu.

Obraz utraconej ojczyzny we fragmencie Epilogu Pana Tadeusza. Co z tego obrazu odnajdujesz w całym poemacie Mickiewicza?

OJCZYZNA - słowo to nadaje dziełom polskich romantyków szczególny wymiar. Wielcy poeci tej epoki, jak Mickiewicz,...

Język polski

"Pan Tadeusz" arcydzieło czy kicz.

Wielki poemat Adama Mickiewicza, pisany na emigracji, przez wiele lat był i nadal jest ikoną w polskiej literaturze. Jest wciąż cytowany, często można znaleźć do niego odwołania, wrósł w polską kulturę. Mimo, że tłumaczony na dziesią...

Język polski

Pan Tadeusz - streszczenie

Geneza „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza:
Pomysł napisania utworu powstał podczas pobytu Mickiewicza w Wielkopolsce, gdzie przebywał, chcąc wziąć udział w powstaniu listopadowym, niestety powstanie upadło. Poeta spotkał się ...

Język polski

Obraz utraconej ojczyzny we fragmencie Epilogu "Pana Tadeusza".

Co z tego obrazu odnajdujesz w całym poemacie Adama Mickiewicza?

Fragment Epilogu "Pana Tadeusza" :
(...)Chciałem pominąć, ptak małego lotu,
Pominąć strefy ulewy i grzmotu
I szykać tylko cienia i pogody, Wieki...