Test z gramatyki (części mowy)

1. W ciągu liter ukryły się różne wyrazy. Odszukaj ich jak najwięcej rzeczowników.

PRZESADZAMYŚLENIENATURALNAJLEPIEJEŻELI

2. Z każdej grupy rzeczowników wykreśl wyraz, który nie pasuje do pozostałych. Podpisz każdą grupę rzeczowników odpowiednim wyrazem.

RZECZY, ROŚLINY, ZJAWISKA, ZWIERZĘTA, POJĘCIA, OSOBY,

--- hiena, żuraw, słowik, marzec, węgorz---....................................................................................

--- miłość, fortepian, wrażliwość, chwała, prawda---........................................................................

--- burza, mgła, zorza, huragan, żonkile---.....................................................................................

--- nożyce, szklanka, kura, kożuch, śrubka---................................................................................

--- biurko, reporter, Łucja, góralka, rzezbiarz---.............................................................................

--- hiacynt, brzoza, chrzan, ogórek, księżyc---................................................................................

3. Odmień przez przypadki i liczby rzeczowników GŁAZ.

l.poj. l.mn.
M. .....................................................................................................................................
D. .....................................................................................................................................
C. .....................................................................................................................................
B. .....................................................................................................................................
N. .....................................................................................................................................
MSC. ................................................................................................................................
W. ....................................................................................................................................

4. Określ liczbę każdego z wyróżnionych rzeczowników.

Na półce stoją kolorowe PUDEŁKA. ..................................
Wyskoczył jak diabeł z PUDEŁKA. ..................................
Nie zapasuj mi tylko mojej nowej FRYZURY. ..................................
Denerwują mnie takie FRYZURY. ..................................
W starym borze szumią DRZEWA. ..................................
Zza DRZEWA wygląda szczerbaty wilk. ..................................

5. Podkreśl rzeczowniki, które tworzą związki z wyróżnionymi czasownikami. Wpisz te związki.

Zaraz ROZPOCZNIE SIĘ próba generalna.
............................................................................................................................

Przejęci aktorzy ZAKŁADAJĄ nowe kostiumy.
............................................................................................................................


6. Do każdej grupy rzeczowników dopisz po dwa wyrazy z ramki.

--KŁÓDKA--BAWÓŁ--CHINCZYCY--PSZENICA--

rzeczowniki żywotne: kolejarz, biedronka, Magda..................................................................

rzeczowniki nieżywotne: krzyk, pelargonia, boisko..............................................................

7. Uzupełnij zdania.

Rzeczowniki...................................................są nazwami ludzi i zwierząt.

Rzeczowniki...................................................są nazwami przedmiotów, roślin, zjawisk.


8. Zapisz trzy dowolne rzeczowniki osobowe rodzaju męskiego.
................................. ................................... ..................................


9. Wypisz tematy i oboczności wymienionych rzeczowników.

----koło----kół----kole----koła----

tematy..............................................................................................................................

oboczności........................................................................................................................


10. W podanych wyrazach ukryły się rzeczowniki o innym znaczeniu. Odszukaj te rzeczowniki i zapisz je.

pióropusz ....................................... ...................................................

rozwaga ...................................... ..................................................

chmura ..................................... .................................................

strój ..................................... .................................................

treser ..................................... ...............................................


11. W każdej z podanych grup wyrazów podkreśl przymiotniki. Odgadnij nazwy rzeczy, których
określeniami są podkreślone przymiotniki.

płasko, orzechowy, urodzinowy, złamać, pyszny, wysoko, wieki ...................................................

ciepło, zimne, gorycz, słodkie, włoskie, puch, owocowe ...................................................

próbować, gorące, smaczne, błękitne, słodkie, gorzko ..................................................

12. Wypisz przymiotniki w odpowiedniej formie.

WYSOKIE DRZEWA

........................... dom

...........................koszykarze

ŁYSY FRYZJER

...........................głowy

...........................naukowcy

MAŁE PISKLĘ

............................dziewczynki

............................chłopcy

13. W wyznaczone miejsca wpisz odpowiednie przymiotniki wybrane z ramki.

--BIAŁE--NIEBIESKIE--SZARA--ZŁOTA--CZERWONY--CZARNA--BIAŁY--

...................................rączka

...................................ptaki

...................................owca

...................................szaleństwo

...................................kur

...................................kruk

...................................eminencja

Dodaj swoją odpowiedź
Psychologia

Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia

„ Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia ”

Istotą rozwoju człowieka w ciągu jego życia są zmiany. Psychologia rozwojowa zajmuje się ontogenezą od chwili poczęcia aż do śmierci, rejestruje zmiany, docieka przyczyn, źró...

Psychologia

Rozwój psychiczny człowieka w ciagu życia

Istotą rozwoju człowieka w ciągu jego życia są zmiany. Psychologia rozwojowa zajmuje się ontogenezą od chwili poczęcia aż do śmierci, rejestruje zmiany, docieka przyczyn, źródeł. Psychologia rozwoju bada i postęp i regres.

Rod...

Psychologia

Psychologia

Psychologia

1. Przedmiot badań w Psychologii
Psychologia- dziedzina wiedzy, zajmuje się człowiekiem jako jednostką, indywidualistą, bada jego zachowanie w warunkach zewnętrznych, w relacjach z otoczeniem. Każdy człowiek dąży d...

Pedagogika

Psychologia rozwoju człowieka

PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA

Podstawowe problemy psychologii rozwoju człowieka


Ewolucja myślenia o rozwoju
 rozwój dziecka – rozwój w ciągu życia ludzkiego
 biologizm i enwironmentalizm - interakcjoniz...

Pedagogika

Metody badawcze

Dyscypliny budujące pedagogikę:
-historia wychowania
-teoretyczne podstawy opieki i wychowania
-dydaktyka
-metodologia
POJĘCIE-jest to umysłowa reprezentacja pewnej klasy obiektów; myślowe uchwycenie tego, co wspólne dla o...