Automatyka - Sygnały
Sygnał to dowolna wielkość fizyczna za pomocą, której przekazywane są informacje w pewnym procesie np.: temperatura, ciśnienie. Podział sygnałów: sygnał analogowy (ciągły), sygnały dyskretne, sygnał dyskretny próbkowany w czasie.
Ze względu na rodzaj: sygnał pneumatyczny (sygnałem jest ciśnienie sprężonego powietrza. Wartość sygnału jest znormalizowana od 20 do 100 kPa), sygnał hydrauliczny (ciśnienie oleju od 1 do 16 MPa), sygnał elektryczny (-sygnał prądu od 0 do 20mA, sygnał napięcia od ± 10 V, napięcie prądu przemiennego 230v, 380 V). Element automatyki – jest to urządzenie występujące w układzie automatycznej regulacji, w którym można wyróżnić wyjście i wejście.
Układ sterowania automatycznego jest to zespół obiektów i oddziaływujących na niego urządzeń.
Łącznik bimetaliczny jest to przedmiot, który odgina się pod wpływem temperatury. Gdy temperatura spada poniżej zaprogramowanej, łącznik bimetaliczny odgina się, co powoduje zamknięcie obwodu i doprowadza napięcie do grzejnika. Temperatura rośnie. Gdy wzrośnie powyżej zaprogramowanej, łącznik odchyla się przerywając obwód. W układzie tym obiektem jest termostat, a regulatorem są grzejnik i łącznik bimetaliczny. Podział układów regulacji: 1) układ regulacji stałowartościowej, 2) układ regulacji programowanej. Wielkość wyjściowa zmienia się w sposób zaprogramowany, 3) układ regulacji nadążnej. Układ podąża za zmianami nieznacznymi, 4) Układ regulacji ekstremalnej.
Silnik napędza przekładnie, która obraca krzywkę połączoną z rozdzielnią, która reguluje poziom oleju w siłowniku poprzez przesuwanie się w górę lub w dół.
Obiekt – komora grzejna, czujnik pomiarowy – bimetal, przetwornik pomiarowy – bimetal.
Termoelement – element, w którym indukuje się siła termoelektryczna spowodowana zmianą temperatury. Zbudowany jest z dwóch metali złączonych spoiwem. Wzmacniacz – wzmacnia sygnał błędu.
Jeżeli temperatura w komorze jest wysoka to termoelement podaje sygnał do wzmacniacza, który go wzmacnia i podaje go do silnika. Następnie sygnał z silnika wędruje przez przekładnie i przesuwa autotransformator w dół, aby zmniejszyć napięcie podawane na grzałkę.