Znaczenie i zakres nauki o żywieniu człowieka

"Nauka o żywieniu jest gałęzią wiedzy o związkach między pożywieniem i sposobem żywienia się,a zdrowiem i życiem" Aleksander Szczygieł

1.Zakres nauki o żywieniu:
a)FIZJOLOGIA ŻYWENIA - rola poszczególnych składników pokarmowych w organizmie,ustalenie norm
b)PATOLOGIA ŻYWENIA - zależności między sposobem żywenia a powstawaniem chorób
c)BROMATOLOGIA - nauka o środkach spożywczych
d)TECHNOLOGIA SPORZĄDZANIA POTRAW - opracowanie metod.które maksymalnie pozwalają wykorzystać wartość odżywczą produktów
e)DIETETYKA - żywenie ludzi chorych
f)EPIDEMIOLOGIA - profilaktyka zatruć i zkażeń pokarmowych
g)ŻYWNENIE ZBIOROWE - żywienie w zakładach gastronomicznych
h)EKONOMIKA I PLANOWANIE WYŻYWIENIA - uwzględnienie strony ekonomicznej w planowaniu wyżywenia

2.Cele nauki o żywieniu człowieka:
a)poprawa bezpieczeństwa żywności
b)ochrona konsumentów
c)zapobieganie niedoborom niektórych składnikóqw odżywczych
d)promowanie odpowiednich wzorców oraz zachowań żywieniowych
e)ocena,analiza i monitorowanie żywenia różnych grup i warstw społecznych

3.Organizacje żywieniowe:
a) w Polsce:
Instytut Żywności i Żywienia
Instytut Matki i Dziecka
Wydziały żywienia człowieka przy uczelniach rolniczych
Komitet Gospodarstwa Domowego
Komisje Żywieniowe przy Polskiej Akademii Nauk
Ośrodki Żywieniowe przy Akademiach Medycznych

b)w skali ogólnoświatowej:
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO)
Światowa Organizacja do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO)

4.Problemy wyżywenia:
a)kraje rozwinięte
Duże spożycie:
- produktów pochodzenia zwierzęcego
- tłuszczów zwierzęcych
- artykułów węglowodanowych rafinowanych
- przetworów z jasnej mąki

Choroby cywilizacyjne:
- miażdżyca
- cukrzyca
- otyłość
- nowotwory

Zatrucia pokarmowe w wynniku:
- chemizacji środowiska
- pozostałości pestycydów w żywności
- pozostałości azotanów i azotynów

b)kraje rozwijające się:
Afryka,Azja

Choroby:
- ekwashiorkor/brak
- marasmus
- gruźlica
- ksztusiec
- biegunki

Głód - stan organizmu wywołany brakiem lub niedoborem składników pokarmowych
- jakościowy
- ilościowy (częściowy lub całkowity)

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Biomedyka-pytania i odpowiedzi egzaminacyjne

1. Wyjaśnij pojęcie rozwoju ontogenetycznego.
Rozwój ontogenetyczny to proces rozwoju organizmu od momentu zapłodnienia komórki jajowej przez plemnik do chwili śmierci osobnika. Stanowi on łańcuch kolejno po sobie następujących ogniw p...

Wiedza o społeczeństwie

Udział Polski w organizacjach międzynarodowych

NATO, North Atlantic Treaty Organization, Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego, Pakt Północnoatlantycki, sojusz polityczno-wojskowy państw Europy Zachodniej, USA i Kanady powołany do istnienia w Waszyngtonie 4 kwietnia 1949 na podstawie uch...

Geografia

Na Semestr w ULO

Położenie Polski
Polska leży w umiarkowanych szerokościach geograficznych półkuli północnej, w centralnej części Europy, zaliczanej do strefy czasu środkowoeuropejskiego liczonego według 15° E, w strefie klimatu umiarkowanego ciep�...