Daniel Naborowski i motyw vanitas w jego utworach.

Daniel Naborowski – urodził się w 1573 roku, najprawdopodobniej w Krakowie. Pochodził z raczej niezamożnej rodziny szlacheckiej. Był wyznawcą kalwinizmu i prowadził aktywne życie religijne. Przez kilkanaście lat studiował medycynę i prawo na uniwersytetach w Niemczech, Włoszech i Francji. Jednym z jego nauczycieli był między innymi Galileusz. Ponadto Naborowski wiele podróżował po Europie Zachodniej. Na całe swoje życie związał się z litewskim dworem Radziwiłłów. Pełnił u nich funkcje dyplomaty oraz nadwornego medyka i nauczyciela. Zanim ukończył czterdzieści lat był raz żonaty (był to zresztą związek nieudany). Jego dokładna biografia obecnie jest znana w niewielkim stopniu. Mimo to w dzisiejszej historii literatury uważa się go za jednego z pierwszych, wybitnych autorów barokowej poezji dworskiej, odznaczającej się fantazyjnymi konceptami, nawiązującej do twórczości włoskiego poety, Giambattisty Marina. Poza pisaniem własnych utworów, Naborowski przekładał dzieła literackie z kilku języków (doskonale posługiwał się łaciną, starożytną greką, francuskim, niemieckim, włoskim). Jednak twórczość poetycka była dla Naborowskiego zajęciem pobocznym. Z tego względu nie funkcjonowała ona w historii literatury aż do XX wieku. Naborowski nie drukował swoich utworów, a do dzisiejszych czasów zachowały się one tylko dzięki temu, że były zapisywane w sylwach szlacheckich. Utwory barokowego poety na szeroką skalę spopularyzował dopiero znany polski pisarz i znawca literatury staropolskiej, Jarosław Marek Rymkiewicz.

Wiersze to między innymi:

Marność – utwór nawiązuje do motywu vanitas. Całe ludzkie życie jest tytułową marnością. Trwa ono bardzo krótko i jest niczym w zestawieniu z potęgą czasu. W związku z tym człowiek jest bezradny wobec otaczającej go rzeczywistości. Wiersz zawiera przesłanie, że należy przyjąć taki stan rzeczy ze stoickim spokojem i poddać się prawom rządzącym światem.

Krótkość żywota – ten wiersz, podobnie jak przywołany powyżej, nawiązuje do motywu vanitas. Przy pomocy skomplikowanych, kunsztownych porównań przedstawia jak krótkie jest ludzkie życie w porównaniu z wiecznością.

Do Anny – tutaj również pojawia się motyw vanitas. Człowiek tak naprawdę nie ma większego wpływu na swoje życie, rządzi nim siła wyższa, której wyroki są mu nieznane. Potęga przemijania zestawiona jest z inną, przeciwstawiającą się jej, równie mocną potęgą, wieczną miłością.

Naborowski zmarł w 1640 roku w Wilnie.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Barok - charakterystyka epoki

Omów genezę nazwy, daty graniczne i charakter epoki baroku.
Barok to nazwa o szczególnym rodowodzie, pochodzi bowiem od nazwy klejnotu - perły ogromnie rzadkiej jakości, o dziwnych, oryginalnych kształtach, perły, którą w portugalskim j...

Język polski

Europejskość i swojskość Baroku.

„Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc.” Słowa pochodzące z księgi Hioba, są jednocześnie tytułem jednego z sonetów Mikołaja Sępa Szarzyńskiego. Ukazuje pozycję człowieka w baroku. Niestałość, niepokój, brak spoczynku w...

Język polski

Funkcje i warianty motywów, idei, obrazów, wzorców postaw

Stary Testament to nie tylko źródło wiary, ale także ?wielki skarbiec literatury?. Każda epoka literacka stawia sobie za źródło inspiracji Biblię w mniejszym bądź większym stopniu.

a) Motyw marności w literaturze średniowiecz...

Język polski

Charakterystyka baroku

• Barok – epoka między dwoma klasycyzującymi okresami – odrodzeniem a oświeceniem. Trwała od końca XVI do połowy XVIII wieku (1580 – 1730). Epoka otrzymała nazwę, którą zapożyczono ze sztuk plastycznych pod koniec XIX wieku. Słow...

Język polski

Barok

1. RAMY CZASOWE
EUROPA
XVII w.
we FRANCJI nie było
2. CHARAKTERYSTYKA CZASÓW BAROKU
2.1 SYTUACJA POLITYCZNA I KULTURALNA NA ZACHODZIE EUROPY
- czas kontrreformacji
- tolerancja religijna zanikała
- we Francji rozwi...