Trening umiejętności społecznych-Trening kulinarny

Trening kulinarny.

Program zajęć:

1. Wprowadzenie.
Witam się z uczestnikami i dziękuję ze przybyli na kolejne zajęcia z zakresu treningu kulinarnego. Przypominając temat zapisuje go na tablicy tu jest: „Trening kulinarny”.
Mówię, iż celem naszych zajęć jest nauka w zakresie umiejętności kulinarnych i żywienia. Jest to bardzo ważna czynność z uwagi na fakt, iż jest podstawowa, wykonywana codziennie i w dużej mierze zależy od niej nasze zdrowie i dobre samopoczucie.
Należy pamiętać, że żywienie to nie tylko jedzenie, ale przede wszystkim mądre i racjonalne odżywianie się, czyli dobieranie i komponowanie posiłków w taki sposób, by dostarczały one organizmowi wszystkich składników pokarmowych uznanych za niezbędne do prawidłowego rozwoju. Jedzenie jest częścią naszego życia, w związku z tym powinno dostarczać nie tylko podstawowych składników odżywczych, ale i przyjemności. Wybór właściwych produktów w naszej codziennej diecie ma ogromne znaczenie dla zapewnienia zdrowia, energii życiowej i dobrego funkcjonowania.
Odpowiednie jedzenie pozwala zachować piękne włosy, paznokcie i jędrne ciało. Prawidłowo dobrana dieta powinna zapewniać odpowiednią ilość energii (kalorii) i składników odżywczych. Pamiętajmy, że nieprawidłowe odżywianie sprzyja powstawaniu wielu chorób np. posiłki bogate w cukier i tłuszcz powodują otyłość, a ta z kolei może doprowadzić do cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, chorób serca. Błędy dietetyczne sprzyjają także powstawaniu próchnicy zębów, wrzodów żołądka itp.. Odżywianie mało zróżnicowane monotonne, powoduje uczulenia, alergie i zaparcia.
To, o czym dziś będziemy mówić, czego będziemy się uczyć jest bardzo ważne również, dlatego, że neuroleptyki, które państwo przyjmujecie często powodują wzmożony apetyt.
Następnie wyciągam przygotowaną (na pierwsze zajęcia) planszę i pokazuję, czego już się nauczyliśmy, a czego jeszcze będziemy się uczyć (demonstrując wskaźnikiem kolejność zagadnień czytanych). Plansza z czynnościami, których będziemy się uczyć na kolejnych zajęciach:
-parzenie herbaty (wykonane),
-przygotowanie kanapek (wykonane),
-przygotowywanie sałatek- dziś,
-prostych dań na ciepło,
-sposobów, w jaki należy prawidłowo przechowywać produkty żywnościowe.
Uprzedzam, że jeśli uczestnicy mieliby jakiekolwiek wątpliwości mogą mnie pytać bez obawy.

Przechodzę teraz do rozpoczęcia zajęć i omówienia jednej z wymienionej wyżej czynności, którą jest- przygotowanie sałatki greckiej z fetą. Pamiętajmy, że ważnym elementem naszej codziennej diety są owoce i warzywa. Sałatka ta dostarczy nam w odpowiednich ilościach makroelementów - białek, węglowodanów i tłuszczów oraz mikroelementów tj. witamin i minerałów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, układu pokarmowego i wydalniczego. Wszystkie składniki dzisiejszej sałatki powinny być świeże i uprzednio odpowiednio przygotowane.
Zadaje pytania pacjentom:
1. Dlaczego warto wprowadzić do naszego jadłospisu warzywa i owoce?
2. Dlaczego tak ważne jest prawidłowe odżywianie?
3. Kiedy takie umiejętności przydają nam się?
4. Jakich składników odżywczych dostarczają nam sałatki z warzyw i owoców?
5. Jakie jeszcze inne rodzaje sałatek możne by przygotować? Jakie lubisz najbardziej?
6. Co mogłoby sprawić lub co sprawia ci trudność w przygotowaniu takiej sałatki?
Odpowiadam na wszystkie inne ewentualnie zadane pytania przez pacjentów.

2. Potrzebne naczynia:
Nóż, deska do krojenia, łyżka stołowa do wymieszania i nałożenia sałatki, odpowiednio głęboka miska (do wrzucenia wszystkich produktów), talerzyk do zjedzenia sałatki, widelec.

3. Potrzebne produkty:
*sałata lodowa szt.1
*pomidory szt. 6
*ogórki świeże, jeśli duże to, szt. 5
*papryka czerwona, szt.1
*papryka żółta szt.1
*koperek, 1 pęczek
*oliwki ok. 20 szt.
*sos winegret
*feta
*sól, pieprz (do smaku)

4. Demonstracja scenki.
Zwracam uwagę, aby uczestnicy dokładnie przyjrzeli się prezentowanej na video (za chwile) scence, gdyż jest to bardzo ważne w późniejszym ćwiczeniu tego zadania.
Pokazuję nagraną na video scenkę przedstawiającą jeden z odcinków serialu kulinarnego pt.: „Pascal- po prostu gotuj”.
Prowadzący Pascal wymienia i pokazuje produkty potrzebne do sałatki greckiej. Wykonuje kolejno czynności niezbędne do zrealizowania zadania w tym: myje warzywa, kroi składniki i rwie sałatę lodową, polewa sosem winegret, miesza, doprawia do smaku. Podaje na talerzu i przyozdabia. Życzy smacznego.

5. Pytania dotyczące spostrzegawczości pacjentów.
1. Jakie produkty są potrzebne do przygotowania sałatki greckiej z fetą?
2. Jakie czynności Pascal wykonał przed pokrojeniem warzyw?
3. Jakie czynności wykonywał w kolejności?
4. Jakie naczynia były prowadzącemu niezbędne do wykonania zadania?
W razie potrzeby, demonstruje scenkę ponownie. Za każdą prawidłową odpowiedź, zastosuje umiejętnie wobec pacjenta pochwałę. Zachęcę innych do aktywnego udziału. Gdy pacjenci odpowiedzą na postawione przeze mnie pytania, przechodzę do kolejnego punktu.

6. Prawidłowa kolejność wykonywanych czynności w czasie przygotowywania sałatki greckiej z fetą.
1. Umyj dokładnie ręce i wszystkie naczynia, które będą ci potrzebne do wykonania zadania,
2. Umyj składniki: sałatę lodową, papryki, ogórki,
3. Zagotuj wodę do wrzątku, zaparz pomidory, obierz je za skórki,
4. Obierz ogórki ze skórki, pokrój w drobną kostkę,
5. Zarówno paprykę czerwoną jak i żółtą, wykrój z pestek i pozbądź się ogonka, pokrój papryki w kostkę,
6. Koperek pokrój bardzo drobno,
7. Oliwki wyciągnij ze słoika, osusz, pokrój w cienkie plasterki,
8. Każdy liść sałaty lodowej porwij rękoma na mniejsze kawałki,
9. Wszystko powkładaj do przygotowanej ówcześnie miski, wymieszaj dokładnie składniki,
10. Polej sosem winegret,
11. Dopraw pieprzem i solą do smaku,
12. Pokrój w średniej wielkości kostkę fetę, połóż na wierzch sałatki.
Uwaga! Wszystkie składniki krój na desce. Uważaj na ręce podczas krojenia, aby się nie skaleczyć ostrym nożem. Nie krój sałaty- porwij ją na kawałki.
Po skończeniu przygotowywania sałatki połóż sobie troszkę na talerz łyżką. Smacznego.
Pamiętaj o sprzątnięciu stanowiska pracy, którym był blat i umyciu talerzy, misek, sztućców, deski do krojenia itp. Istotny jest także wygląd samej sałatki greckiej, im dokładniej wykonasz wymienione wyżej czynności tym sałatka będzie ładniej wyglądała, a estetyka w podawaniu posiłku jest bardzo ważna.

Przepis niezbędnych produktów, naczyń i czynności, które należy wykonać po kolei, rozdaję każdemu z uczestników na kartach przygotowanych wcześniej.

7. Ćwiczenie samodzielnych czynności.
Wyjaśniam uczestnikom, że w następnym etapie będziemy uczyć się samodzielnego przyrządzania sałatki. Pacjenci siadają w grupie przy jednym stole. Rozdaje wszystkie niezbędne naczynia i produkty. Rozważamy kolejność wykonywania czynności i podział pracy. Każdy z uczestników ma określone zadanie do wykonania. Dzięki temu można wszystkich zaangażować do ćwiczenia. Następnie nadzoruje przebieg pracy. Pomagam w ewentualnych czynnościach.

8. Zadanie domowe
Zadaje zadanie domowe każdemu z pacjentów. Celem tego zadania jest przećwiczenie wszystkich nabytych dotychczas umiejętności z zakresu żywienia. Proszę pacjentów, aby zastanowili się, jakie najbardziej lubią warzywa i owoce. Następnie poszukali z nimi przepis i postarali się zrobić taką sałatkę. Jeśli komuś odpowiadają składniki podane w sałatce greckiej z fetą, należy ją zrobić samodzielnie w domu.
Jeśli któryś z pacjentów miałby problemy w zrobieniu zadania domowego, proszę o wypisanie ewentualnych trudności na kartce. Na następnych zajęciach wspólnie z innymi uczestnikami zastanowimy się nad rozwiązaniem.
Pytania, które kieruję do pacjentów:
-Czego się nauczyliśmy na dzisiejszych zajęciach?
-Dlaczego warto prawidłowo się odżywiać?
-Czy nauczone dziś umiejętności przydadzą się w życiu codziennym?


Dziękuje uczestnikom za przybycie i dobrze wykonane zadania. Zapraszam na kolejne spotkanie.

Dodaj swoją odpowiedź
Edukacja zdrowotna

Współpraca z instytucjami wsparcia pacjenta i jego rodziny

Wsparcie jest to niesienie pomocy po przez czynności, gesty bądź słowa wspomagające ofiarowane przez inne osoby mające na celu przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych.
Wsparcie jest też celem pomocy społecznej czyli sfery działa...