Procesy grupowe
Praca z psychologii
Literatura:
1. E.Aronson „Psychologia społeczna. Serce i umysł.”.
Grupa – dwie osoby lub wiecej przebywające w tym samym miejscu i w tym samym czasie.
Grupa niespołeczna – grupa nie współdziałające ze sobą
Np. Pasażerowie samolotu, uczniowie piszący sprawdzian, kibice na meczu
Grupa społeczna – grupa, w której członkowie współdziałają ze sobą oraz współzależą od siebie, jeśli chodzi o zaspokajanie potrzeb i osiąganiu celów, muszą na sobie polegać.
Np. Drużyna piłkarska
Procesy grupowe:
I. Facylitacja społeczna – wystepuje,gdy człowiek,ktory wykonuje dana czynnosc jest swiadomy obserwacji,wywoluje to skutek negatywny (gdy czynnośc jest po raz piewrwszy wykonywana i i gdy zadanie jest trudne) oraz pozytywny (gdy czynnośc jest rutynowa i zadanie jest łatwe).
Pytanie: Jak będziesz się zachowywał w obecności innych? Jak będziesz wykonywał trudne, a jak łatwe zadania?
Np 1. Rybak sortujacy ryby, który wie, ze jest obserwowany przez wycieczke
2. Bilardzisci grajacy dobrze > i gorzej <
Dlaczego obecność innych wywołuje pobudzenie?
1 Żywotność i czujność.
- w obecności innych osób znajdujemy się w stanie większej gotowości, stanie czujności;
Np. Czytanie w samotności: nikt nas o nic nie zapyta, nie dostaniemy żadnej propozycji
2.Uwraźliwienie
- lęk przed oceną ;możemy zostać o coś zapytani
Np. Czytanie w obecności partnetra (pytania, propozycja herbatki itp)
3.Rozproszenie uwagi
c) w trakcie wykonywania zadania występują pewne zakłócenia, które utrudniają nam koncentrację(hałasy, obecność innych osób)
Np. Matka opiekująca sie 2letnim dzieckiem, która czyta książke; Robienie notatek na wykładzie i jednoczesne „esemesowanie“
JAK ZDAWAĆ EGZAMIN?> NIEZWIELKIE POMIESZCZENIE I W GRUPIE, ALE UCZYC SIĘ W SAMOTNOŚCI – KONCETRACJA !!!
II. Próżniactwo społeczne
- uspokojenie wywołane przekonaniem, że przebywanie w grupie utrudnia ocenę indywidualnego działania; uspokojenia osłabia wykonanie zadań prostych, lecz ułatwia wykonanie zadań trudnych.
Np. 1.Przeciąganie liny w grupie i indywidualnie.Gdzie użyje nasz siłacz więcej siły? Odp. sam
2.Rozwiązywanie labirynów przez studentów: Łatwe labirynty bez oceny > mało rozwiazań
oraz duzo rozwiazań trudnych, gdy wiedzieli będą brane średnie oceny, a nie idywidualnie
III. Deindywiduacja (zagubienie w tłumie)
– utrata normalnej kontroli nad zachowaniem, co prowadzi do wzrostu impulsywności i patologiczności czynów.
Dochodzi do niej szczególnie wtedy, gdy tłum jest liczny, ludzie w nim czują się bardziej anonimowi, zmniejsza się odpowiedzialność za własne czyny oraz obniża samoświadomość i koncentracja na normach społecznych.
W latach 1899-1946 Ku-Klux-Klan dokonanał ok. 60 samosądów. Stwierdzono jedną zależność:
Im tłum był licznieszy, tym większe wykazywał zezwierzęnie i okrucieństwo.
W gromadzie ludzi nasila się okruciestwo nawet gdy żadna z osób nie była okrutna ze swej natury.
Pytanie: 1.Dlaczego wojownicy udający się na wojne ubierali maski, malowali twarze?
> zabijania, tortur, dręczenia
Pytanie: 2.Co byś zrobił, gdybyś przez kilka godzin był niewidzialny i to co byś zrobił - byłoby niewykrywalne ?
> 50% zarówno studenci jak i kryminaliści popełniliby czyny dewiacyjne lub nielegalne
Pytanie: 3.Jak zachowywali się zamaskowani i niezamaskowani studenci mogący oceniacć swoich kolegów za pomocą elektrowstrząsów?
> zamaskowani zaaplikowali więcej elektrowstrząsów i dłużej
Występując anonimowo (w tłumie czy w przebraniu) odczuwamy, że możemy rozgrzeszyć się ze skutów naszych czynów.
Im większy tłum dokonujący linczu, tym mniejsze poczucie odpowiedzialności poszczególnych uczestników tego aktu.
IV.Podejmowanie decyzji (A) i ich efektywność zależy od typów zadań:
1.Zadania addytywne – zadanie grupowe, którego wykonanie jest uzależnione od wysiłku
wszystkich osób
Np. okrzyk grupy, przeciąganie liny, 8-ka w kajaku
2.Zadania koniunktywne - zadanie grupowe, którego wynik uzależniony jest od najsłabszego
ogniwa w grupie
Np. alpinisci na ścianie; orkiestra
3.Zadania dysjunktywne - zadanie grupowe, którego wynik uzależniony jest od
najsilniejszego, najsprawniejszego członka grupy
Np. Einstein w grupie rozw. zadania matematyczne – musi tylko przekonać
polskie literki:
Ą ą Ę ę Ś ś Ć ć Ń ń Ó ó Ł ł Ż ż Ź ź