Przedsiębiorstwo

Zarządzanie przedsiębiorstwem jest procesem niezwykle złożonym – wieloetapowym oraz wielopłaszczyznowym. Wymaga sporo wysiłku i podejmowania działań na różnych obszarach , sprawne zarządzenie potrafi jednak przynieść liczne korzyści. Osiągniecia zamierzonych celów zapewnia sukces firmie i przynosi zadowolenie jej pracownikom. Zarzadzanie to ogół działań , które zmierzają do efektownego wykorzystywania posiadanego kapitału ludzkiego oraz dostępnych środków materialnych. Działania składające się na proces zarzadzania nazywamy funkcjami zarządzania. Wyróżniamy wśród nich : * planowanie i podejmowanie decyzji, * organizowanie , *przewodzenie , czyli kierowanie ludźmi , * kontrolowanie. Planowanie to formułowanie celów przedsiębiorstwa , określenie sposobów ich osiągniecie oraz uruchomienie niezbędnych do tego zasobów (ludzkich , rzeczowych i finansowych). W tej fazie zarządzania jest także ustalona kolejność realizacji planowanych działań. Ze względu na okres , jaki obejmuje , wyróżnia się : * plan długookresowy (strategiczny), * plan średniookresowy (taktyczny) oraz * plan krótkookresowy(operacyjny ). Organizowanie to plan działalności przedsiębiorstwa pomaga ukształtować strukturę organizacyjną , która zapewni realizację przyjętych zamierzeń . Jest on punktem wyjścia dla działań podejmowanych na etapie organizowania pracy. Do tych działań zalicza się :* dokonywanie podziały pracy , * delegowanie (przekazywanie uprawnień), * zapewnienie pracownikom informacji oraz warunków niezbędnych do wypełniania powierzonych im zadań i poleceń, * pozyskiwanie i odpowiednie rozmieszczenie zasobów ludzkich , rzeczowych i finansowych . Dobór pracowników – kluczowa kwestią w tworzeniu struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa jest dobór właściwego zespołu pracowników . Od kandydatów oczekuje się określonego wykształcenia , ale również bardzo ważne jest jego chęć rozwoju, otwartość na wyzwania i zmiany oraz sposób planowania swojej przyszłości . Liczy się tez kultura osobista kandydata. Najważniejsze cechy , które należy brać pod uwagę przy wyborze pracownika to : * wykształcenie , * referencje z poprzedniego miejsca pracy , * dodatkowe uprawnienia i kwalifikacje , * staż pracy na podobnym stanowisku w innej firmie i zdobyte tam doświadczenie, * kompetencje społeczne związane z umiejętnościami w zakresie komunikacji interpersonalnej i pracą zespołową , * kompetencje osobiste między innymi związane z umiejętnością samodzielnego myślenia i podejmowania decyzji , przedsiębiorczością (w tym silna motywacją do pracy i chęcią zdobywania nowej wiedzy i umiejętności ) oraz odpowiednią organizacja własnej pracy , * znajomością języków obcych . Zasady organizacji pracy w firmie : Aby umiejętnie zarządzać przedsiębiorstwem , należy odpowiednio organizować prace zespołu . Ważne jest przy tym respektowanie kilku nadrzędnych zasad , takich jak miedzy innymi : * zasada podziału pracy , * zasada koncentracji pracy , * powtarzalność czynności jednej osoby , * zasada harmonii pracy , * koordynacja pracy w miejscu i czasie oraz odpowiedni dobór ludzi , narzędzi i materiałów , * zasada intensywności pracy , * zasada optymalnego wykorzystywania maszyn i urządzeń oraz nakładów pracy , * zasada intensywności pracy , * odpowiednie wyposażenie techniczne stanowisk pracy i właściwa organizacja , prowadząca do jak największej wydajności , * zasada kompleksowego działania , * całościowe przestrzeganie procesy pracy , * zasada indywidualizmu , * przydział pracy według predyspozycji pracowników , * zasada ciągłości i równomiernego tępa pracy, * specjalizacja pracy związana z umiejętnościami i wykształceniem pracowników . Przebieg procesu zarzadzania : Planowanie – określanie celów przedsiębiorstwa i decydowanie o najlepszym sposobie ich osiągnięcia , * Organizowanie – jest to określanie najlepszego sposobu grupowania typów działań i zasobów , * przewodzenie polega na motywowaniu załogi organizacji do pracy w interesie przedsiębiorstwa , w którym pracują , * oraz kontrolowanie – polega na obserwowaniu i wprowadzeniu korekt do bieżących działań dla ułatwienia realizacji celów.

Dodaj swoją odpowiedź
Finanse i bankowość

Przedsiębiorstwo i jego formy

TEMAT: PRZEDSIĘBIORSTWO I JEGO FORMY.

1. Pojęcie i cel działania przedsiębiorstwa.
Ekonomia, jak wiadomo, rozróżnia trzy podstawowe podmioty w gospodarce rynkowej: przedsiębiorstwo, gospodarstwo domowe i państwo. Jest to najog...

Ekonomia

Przedsiębiorstwo i jego formy

1. Pojęcie i cel działania przedsiębiorstwa.
Ekonomia, jak wiadomo, rozróżnia trzy podstawowe podmioty w gospodarce rynkowej: przedsiębiorstwo, gospodarstwo domowe i państwo. Jest to najogólniejsza kategoryzacja. Pozostając na razie na...

Podstawy przedsiębiorczości

Przedsiębiorstwo komunalne

Przedsiębiorstwo komunalne
Przedsiębiorstwo będące społeczną własnością samorządu lokalnego.
Najczęściej to przedsiębiorstwo użyteczności publicznej, a nie typowe podmioty rynkowe. Działa na rzecz potrzeb lokalnej społeczno�...

Ekonomia

Przedsiębiorstwo wobec globalizacji

PRZEDSIĘBIORSTWO WOBEC GLOBALIZACJI
Pod koniec ubiegłego stulecia Peter Drucker (1988) nazwał zarządzanie „nową społeczną technologią zachodu” i przypisał jej znaczenie podstawowego czynnika rozwoju, zwłaszcza tych krajów, którym...

Podstawy przedsiębiorczości

Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej

Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej

Przedsiębiorstwo to niezależna jednostka gospodarcza, wyodrębniona pod względem ekonomicznym, techniczno-organizacyjnym i prawnym utworzona w celu trwałego zarobkowego zaspokajania potrzeb osób...

Podstawy przedsiębiorczości

Etyczne przedsiębiorstwo

I Etyczne przedsiębiorstwo

Coraz częściej w kręgach poważnych biznesmenów prowadzi się dyskusje na temat etycznego działania przedsiębiorstw. Zaobserwowani, że w dłuższym czasie wyznacznikiem sukcesu są nie tylko zyski, ale pr...