Codzienność

We współczesnym świecie istnieją takie sfery rzeczywistości, które nie są godne uwagi, ponieważ są oczywiste, a co więcej każdy wszystko o nich wie. Taką właśnie sferą jest codzienność. A to właśnie codzienność jest bardzo interesująca, gdyż przez swoją oczywistość daje znak o przyswojeniu sobie danych nawyków społecznych, które powodują brak świadomości społecznej. Rozmyślanie nad naturą codzienności prowadzi do odkrywania tego, co wydaje się naturalne a tak naprawdę są konsekwencjami treningu, doświadczeń i przeżyć, nad którymi nie zastanawiamy się, a które są fundamentami naszych zachowań. Pojęcie codzienności trafnie opisuje R. Sulim podając, iż „codzienność jest nieuchronna. Jest praktykowana i nie potrzebuje definicji. Sens codzienności jest zawsze "tuż przed nami", jak sens potocznej rozmowy. Do codzienności nie ma powrotu. Natychmiast rozpływa się i krzepnie w micie, w tym, co dyskursywnie niewyrażalne. Antropologia codzienności to "pamiętnik rzeczy", a nie klasyczny "pamiętnik myśli" czy idei. Pisze ją ktoś, kto "działa" realnie w życiu, a nie badacz, który wkracza w teren z etnograficznym kwestionariuszem, z gotowym projektem jego całości. Nie doktryna koordynuje tu znaczenia, ale realne sposoby radzenia sobie w potocznym życiu, takim, jakie jest ono dzisiaj na przełomie stuleci”.
Podstawowymi cechami codzienności są:
• doświadczenie,
• odpowiedzialność,
• nieprzewidywalność zdarzeń,
• nieodwracalność zdarzeń,
• ryzyko,
• bolesność.
W codzienności bezpośrednio realizują się takie aspekty jak siła, odwaga i wartość zmian, w których człowiek uczestniczy. Znaczącym problemem współczesnej edukacji wychowawczej są wartości, wyznaczające system norm naszych zachowań. System wartości jest źródłem natchnienia i przepisów, które skłaniają nas do dokonywania przeróżnych wyborów i podejmowania decyzji. Należy zaznaczyć, ze trzeba podejmować takie kroki, aby wartości mogły być rozpoznawalne i społecznie akceptowane. Współcześnie można zauważyć duże zainteresowanie systemem wartości, gdyż ma ono w życiu ludzi a zwłaszcza młodzieży ważne znaczenie, które decyduje o sensie i jakości życia, relacjach interpersonalnych, stosunku do samych siebie, do rówieśników, starszych osób oraz całego świata. Odwołując się do własnego życia każdy dzień przynosił i będzie przynosił jakieś nowe doświadczenia, przeżycia, które mnie czegoś nauczyły, uczą i będą uczyć. Patrząc na przeszłość – jako dziecko byłem pod czyjąś opieką, ktoś dorosły brał za mnie odpowiedzialność. Jednakże były sytuacje zaskakujące, przed którymi nie zawsze był w stanie ktoś mnie ochronić. Przykładem może być dotknięcie gorącego kubka z herbatą w wieku pięciu lat. Było to dla mnie w pewnym rodzaju zaskoczenie (gdyż zawsze herbata była letnia), a zarazem strach i ból. Wyciągając wnioski nauczyło mnie to zdarzenie, aby zawsze pytać mamę (oczywiście jak byłem małym chłopcem) czy herbata jest przeznaczona dla mnie i czy nie jest gorąca oraz żeby być bardziej rozważnym. Innym przykładem może być zbicie flakonu na kwiaty. Moja reakcja była taka, że uciekłem i bałem się powiedzieć o tym rodzicom. Z perspektywy czasu wnioskuję, że nie bałem się tego, iż zbiłem flakon i mogłem sobie zrobić krzywdę tylko reakcji rodziców, a przecież nie mogłem cofnąć czasu. Następnym przykładem jest pójście do szkoły średniej, gdzie nie znałem nikogo oraz szkoła mieściła się w innej miejscowości. Było dla mnie to z jednej strony coś nowego, fascynującego, a z drugiej strony byłem przerażony, myśli kotłowały mi się w głowie jak ja sobie poradzę w nowym miejscu. Dziś mogę stwierdzić, że dzięki temu, iż poradziłem sobie w szkole średniej dało mi to odwagę i siłę, aby podjąć dalszą naukę w miejscu jeszcze bardziej oddalonym od rodzinnego miejsca. Stałem się bardziej samodzielnym człowiekiem. Obecnie sytuacje z codziennego życia, które wpływają na moją edukację wychowawczą wiążą się przede wszystkim z pracą. W pracy spotykam wielu nowych ludzi, których zachowania bardzo mnie zaskakują. Mimo tego, jestem przygotowany na dane sytuację i szybko reaguję. Co więcej, moje relacje z ludźmi uczą mnie podejmować decyzję, za które jestem odpowiedzialny i ponoszę konsekwencję. Konsekwencjami moich decyzji podjętych w pracy może być jej utrata. Jest to uczucie obawy, a zwłaszcza w obecnej sytuacji na rynku pracy wydaje się ona bardziej dotkliwa. Mimo to, zawsze mogę liczyć na wsparcie rodziny przez co nie jestem jeszcze do końca samodzielny. Patrząc w przyszłość mogę tylko planować wydarzenia w moim życiu, ale muszę liczyć się z tym, iż w przyszłości natrafię na różne sytuację, które wpłyną na moje myśli, zachowanie oraz czyny. Przede wszystkim planuję założyć rodzinę, a z tym wiążę się duża odpowiedzialność za drugą osobę jaką będzie moja żona i dzieci. Będę samodzielnym człowiekiem, który będzie musiał wziąć odpowiedzialność za wychowanka, nie będącego jeszcze w stanie być samodzielnym. Jako dorosły, który jest odpowiedzialny ponoszę całkowitą odpowiedzialność za swoje czyny i następujące po nich konsekwencje. Odpowiedzialność jest aspektem, który umożliwia realizowanie wartości, a co więcej nawet je uprzedza. Ponadto, stanowi cel i koniec procesu wychowania, a także wyklucza nietrwałość w działaniu. Co więcej, należy zaznaczyć, że nie każdy może być nazwanym odpowiedzialnym, ponieważ podejmując różne działania człowiek odpowiedzialny musi być tego świadomy, a także musi opanować zaistniałą sytuację. Podsumowując, każdy miniony, obecny i przyszły dzień przynosi jakieś wydarzenia, w których całym sobą uczestniczę. Doświadczenie jakie zdobywam pozwala mi uchronić się i moich bliskich przed nieprzyjemnymi konsekwencjami. Jednakże są też takie zdarzenia, na które nie mam wpływu, a są one bardzo bolesne dla mnie, przynoszą cierpienie i pozostają w pamięci. Podejmując wyzwanie jakim jest stawienie czoła bólu doznanego przez jakieś wydarzenie staję się bardziej odważnym, otwartym i silnym na kolejne przykre zdarzenia. Kolejnym aspektem codzienności jest odpowiedzialność indywidualna i zastępcza, która powoduje, że jestem samodzielnym człowiekiem. Codzienność, jako źródło uczenia się jest trafnym stwierdzeniem, gdyż codziennie każdy człowiek podejmuje jakieś decyzje, spotyka się z wieloma zdarzeniami, które bezpośrednio lub pośrednio wpływają na jego codzienne życie.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Ja marzę ty marzysz on marzy...... I to maluje się na twarzy: błysk w oku cień uśmiechu czy smutku, który się chowa pomalutku, pod kołdrą codziennych zdarzeń. Bo codzienność nie lubi marzeń. Marzenia przecież porządek burzą,marzenia są nieustanną p

Ja marzę ty marzysz on marzy...... I to maluje się na twarzy: błysk w oku cień uśmiechu czy smutku, który się chowa pomalutku, pod kołdrą codziennych zdarzeń. Bo codzienność nie lubi marzeń. Marzenia przecież porządek burzą,ma...

Język polski

Ja marzę ty marzysz on marzy...... I to maluje się na twarzy: błysk w oku cień uśmiechu czy smutku, który się chowa pomalutku, pod kołdrą codziennych zdarzeń. Bo codzienność nie lubi marzeń. Marzenia przecież porządek burzą,marzenia są nieustanną p

Ja marzę ty marzysz on marzy...... I to maluje się na twarzy: błysk w oku cień uśmiechu czy smutku, który się chowa pomalutku, pod kołdrą codziennych zdarzeń. Bo codzienność nie lubi marzeń. Marzenia przecież porządek burzą,ma...

Język polski

Ja marzę ty marzysz on marzy...... I to maluje sie na twarzy: błysk w oku cień uśmiechu czy smutku, który się chowa pomalutku, pod kołdrą codziennych zdarzeń. Bo codzienność nie lubi marzeń. Marzenia przecież porządek burzą,marzenia są nieustanną podró

Ja marzę ty marzysz on marzy...... I to maluje sie na twarzy: błysk w oku cień uśmiechu czy smutku, który się chowa pomalutku, pod kołdrą codziennych zdarzeń. Bo codzienność nie lubi marzeń. Marzenia przecież porządek burzą,marzeni...

Informatyka

CV generator to już codzienność na przykładzie cvgenerator.pl

Generatory cv to już codzienność z takim hasłem możemy się spotkać w różnego rodzaju agencjach czy u pracodawców. Część osób myśli ze kreatory cv nie są najlepszym wyborem. A no właśnie są ! Z przeprowadzonych badań wynika że mi...

Język angielski

OPISZ CODZIENNOŚĆ ŻYCIA W PRL

OPISZ CODZIENNOŚĆ ŻYCIA W PRL...