Analiza przypadku
Analiza przypadku.
Analiza może być:
-konkretna osoba lub grupa osób,
- konkretne wydarzenia,
- wymagania edukacyjne,
- porównanie własnej praktyki z praktyką innych lub konfrontowanie jej z teorią.
Do pierwszej kategorii możemy przyporządkować:
- uczeń zdolny, dla którego inaczej organizujemy pracę na zajęciach,
- uczeń sprawiający trudności wychowawcze lub edukacyjne, któremu musimy poświęcić więcej uwagi,
- klasa o dużym zróżnicowaniu wiedzy i umiejętności,
- zespół przedmiotowy,
- grupa kolonijna,
- "trudni" rodzice.
Do wydarzeń krytycznych również zaliczyć możemy:
- agresja w klasie wychowawczej,
- systematyczne nie przygotowywanie się uczniów do zajęć,
- występowanie patologii w klasie lub szkole.
Do pozostałych możemy dołączyć:
- włączenie umiejętności kluczowych do procesu kształcenia,
- wprowadzenie nowej metody prowadzenia zajęć,
- włączenie technologii komputerowej do kształcenia uczniów,
- zmiana programów nauczania pod kątem nowej matury,
- realizacja ścieżek edukacyjnych,
- rozwiązania strukturalno-systemowe w szkole.
Problemów w szkole mamy bardzo dużo i zależą one od typu i rodzaju szkoły, którą chcemy podać do analizy.
Analiza przypadku pozwoli na określenie przyczyn i skutków danego zdarzenia, spowoduje, że zmienimy nasz pogląd na sytuację. Pomoże nam podważyć swoje nawyki i zmienić je na lepsze, poprawniejsze. Ułatwi dostrzeżenie problemu oraz uzyskanie odpowiedzi na pytanie "jak postąpić dla dobra ucznia, grupy lub danego problemu". Umożliwi wyciągnięcie pozytywnych wniosków na przyszłość, a więc zasada (...)"uczyć się przez doświadczenie"(...) ma tutaj zasadne zastosowanie.
Analiza przypadku powinna być przedstawiona w formie opisowej. Konspekt opisu powinien zawierać:
- identyfikację problemu (należy określić problem, nazwać go, przedstawić co się zdarzyło, kto jest uczestnikiem bezpośredni i pośrednim, jakie są odczucia i opinie uczestników zdarzenia, dlaczego zwróciłaś uwagę na ten problem),
- geneza i dynamika zjawiska (po rozmowach z rodzicami, koleżankami, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym na temat problemu lub po sięgnięciu do literatury fachowej, może dodatkowe warsztaty, uzupełniamy opis o dodatkowe informacje, przyczyny powstania problemu, jak przebiegał, czy zmieniał się w czasie),
- znaczenie problemu (dla grupy w której wystąpił, dla ucznia lub dla dalszego funkcjonowania szkoły),
- prognoza (jaki przewidujesz wynik rozwiązania problemu pod wpływem twoich działań, co może się stać jeżeli zlekceważysz problem),
- propozycje rozwiązań (przedstaw zadania naprawcze lub profilaktyczne, określ plan działania),
- wdrażanie oddziaływań (co robisz i jakie są tego skutki, opisz swoje oddziaływania),
- efekty oddziaływań (opisz skutki zamierzone i niezamierzone, porównaj prognozę z uzyskanymi efektami, zaproponuj zmiany na przyszłość).
Podczas już określonego problemu, należy użyć odpowiedniej metody do jego rozwiązania.