Analiza przypadku

Analiza przypadku.
Analiza może być:
-konkretna osoba lub grupa osób,
- konkretne wydarzenia,
- wymagania edukacyjne,
- porównanie własnej praktyki z praktyką innych lub konfrontowanie jej z teorią.
Do pierwszej kategorii możemy przyporządkować:
- uczeń zdolny, dla którego inaczej organizujemy pracę na zajęciach,
- uczeń sprawiający trudności wychowawcze lub edukacyjne, któremu musimy poświęcić więcej uwagi,
- klasa o dużym zróżnicowaniu wiedzy i umiejętności,
- zespół przedmiotowy,
- grupa kolonijna,
- "trudni" rodzice.

Do wydarzeń krytycznych również zaliczyć możemy:
- agresja w klasie wychowawczej,
- systematyczne nie przygotowywanie się uczniów do zajęć,
- występowanie patologii w klasie lub szkole.

Do pozostałych możemy dołączyć:
- włączenie umiejętności kluczowych do procesu kształcenia,
- wprowadzenie nowej metody prowadzenia zajęć,
- włączenie technologii komputerowej do kształcenia uczniów,
- zmiana programów nauczania pod kątem nowej matury,
- realizacja ścieżek edukacyjnych,
- rozwiązania strukturalno-systemowe w szkole.


Problemów w szkole mamy bardzo dużo i zależą one od typu i rodzaju szkoły, którą chcemy podać do analizy.

Analiza przypadku pozwoli na określenie przyczyn i skutków danego zdarzenia, spowoduje, że zmienimy nasz pogląd na sytuację. Pomoże nam podważyć swoje nawyki i zmienić je na lepsze, poprawniejsze. Ułatwi dostrzeżenie problemu oraz uzyskanie odpowiedzi na pytanie "jak postąpić dla dobra ucznia, grupy lub danego problemu". Umożliwi wyciągnięcie pozytywnych wniosków na przyszłość, a więc zasada (...)"uczyć się przez doświadczenie"(...) ma tutaj zasadne zastosowanie.

Analiza przypadku powinna być przedstawiona w formie opisowej. Konspekt opisu powinien zawierać:

- identyfikację problemu (należy określić problem, nazwać go, przedstawić co się zdarzyło, kto jest uczestnikiem bezpośredni i pośrednim, jakie są odczucia i opinie uczestników zdarzenia, dlaczego zwróciłaś uwagę na ten problem),
- geneza i dynamika zjawiska (po rozmowach z rodzicami, koleżankami, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym na temat problemu lub po sięgnięciu do literatury fachowej, może dodatkowe warsztaty, uzupełniamy opis o dodatkowe informacje, przyczyny powstania problemu, jak przebiegał, czy zmieniał się w czasie),
- znaczenie problemu (dla grupy w której wystąpił, dla ucznia lub dla dalszego funkcjonowania szkoły),
- prognoza (jaki przewidujesz wynik rozwiązania problemu pod wpływem twoich działań, co może się stać jeżeli zlekceważysz problem),
- propozycje rozwiązań (przedstaw zadania naprawcze lub profilaktyczne, określ plan działania),
- wdrażanie oddziaływań (co robisz i jakie są tego skutki, opisz swoje oddziaływania),
- efekty oddziaływań (opisz skutki zamierzone i niezamierzone, porównaj prognozę z uzyskanymi efektami, zaproponuj zmiany na przyszłość).

Podczas już określonego problemu, należy użyć odpowiedniej metody do jego rozwiązania.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Analiza przypadku

analiza przypadku uczeń trudny...

Socjologia

Nierówności społeczne. Analiza przypadku.

Nierówności społeczne. Analiza przypadku.



Stratyfikacja społeczna jest bliska człowiekowi od dawien dawna. Nierówności są prawie wszędzie i jednostka ludzka jest tego świadoma, że one istnieją. Od zawsze byli ci, któr...

Zarządzanie strategiczne

Analiza strategiczna firmy Żywiec S.A.

Witam w zalaczniku jest praca semestralna z cwiczen z zarzadzania strategicznego.
Tytul: ANALIZA PRZYPADKU WYKORZYSTUJACA MODEL PORTERA
Analiza przeprowadzona jest na przykladzie firmy BROWARY ZYWIEC S.A.
Praca zostala oceniona na 4,0...

Pedagogika

Przedszkole analiza przypadku - nadpobudliwość psychoruchowa

Przypadek 1; Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo

1. Identyfikacja problemu.
Kontakty interpersonalne są nieodłącznym elementem funkcjonowania jednostki w społeczności. Na gruncie takich relacji międzyludzkich, każdy wnosi własne ...

Ekonomia

Analiza ekonomiczna

ANALIZA EKONOMICZNA


LITERATURA:

T. Waśniewski, W. Skoczylas “Teoria i praktyka analizy finansowej w przedsiębiorstwie”
Wydawnictwo Rozwoju Rachunkowości 2004




ELEMENTY BILANSU ORAZ RACHUNKU ZY...