Symptomy wczesnego ostrzegania dotyczące jednostki pracowniczej.

Symptomy wczesnego ostrzegania dotyczące jednostki pracowniczej.

1. Absencja w pracy
2. Obniżenie aktywności zawodowej
3. Sóżnianie

Symptomy wczesnego ostrzegania dotyczące całego przedsiębiorstwa

4. Konflikt międzygrupowy
5. Konflikt wewnątrz grupowy

Ad.1 Absencja czyli nieobecność w pracy jest zjawiskiem niekorzystnym dla firmy (zwłaszcza absencja chorobowa), gdyż dezorganizuje przebieg pracy. Przyczyny absencji tkwią w organizacji, warunkach pracy lub słabej motywacji pracowników.
Zródla :

• Niskie zarobki
• Brak motywacji do pracy
• Złe warunki pracy wywołujące choroby
• Niski poziom zdrowotny pracowników
• Lekceważenie pracy i pracodawcy
• Nadmiar pracy i obowiązków
• Problemy w życiu osobistym
• Znudzenie pracą

Zjawiskiem niepokojącym jest utrzymująca się na wysokim poziomie absencja chorobowa. Odzwierciedla ona ogólny niski stan zdrowotności społeczeństwa, a w niektórych zakładach - struktury zatrudnienia (płeć, wiek, stan rodziny).
Ad.2 Obniżenie aktywności zawodowej może być spowodowany wieloma czynnikami. Bardzo częstym powodem jest starzejąca się kadra pracownicza. Taki stan w firmie nie ma dobrego wpływu na jej funkcjonowanie.
Żródla:

• Konflikty w grupie bądź z przełożonym
• Wypalenie zawodowe
• Zbyt wiele obowiązków
• Monotonia
• Brak mobilizacji
• Brak motywacji ze strony przełożonych
• Zbyt silny stres w miejscu pracy
• Dolegliwości zdrowotne
• Problemy rodzinne

Ad.3 Spóznianie jest dość częstym zjawiskiem w miejscu pracy i niewątpliwie wpływa ono dezorganizacyjnie na przebieg pracy.
Zródlą:

• Brak mobilizacji
• Niedogodne dla pracownika godziny pracy
• Obowiązki rodzinne np. odprowadzanie dzieci do szkoły
• Niechęć do pracy
• Brak szacunku do pracy
• Lekceważenie pracodawcy

Ad.4 Konflikt jest zjawiskiem z którym spotykamy się na co dzień. Istnieje on we wszystkich rodzinach, zespołach ludzkich i przedsiębiorstwach. Bardzo częstym zjawiskiem w przedsiębiorstwie jest konflikt międzygrupowy.
Zródła:
• Odmienność poglądów odnośnie do celów jakie powinny być osiągnięte
• Różnice w wyborze metod
• Współzależność między wykonywanymi zadaniami
• Korzystanie z tych samych zasobów
• Wadliwa komunikacja interpersonalna
• Różnice światopoglądowe
• Różnice ideologiczne, polityczne, religijne, rasowe, narodowe
• Cechy osobowości jak zawiść, zazdrość, intryga, plotka i brak dobrej woli

Ad.5 Konflikt z przełożonym jest również dość częstym zjawiskiem i wynika on głównie z powodu złych relacji między pracownikami a pracodawcą.
Zródła:
• Brak porozumienia
• Niejasno sprecyzowane wymogi wobec pracowników
• Zbyt wiele pracy i obowiązków
• Zbyt małe wynagrodzenie
• Niedogodne warunki pracy
• Duży stres w miejscu pracy
• Brak motywacji
• Mobing
• Brak uznania dla podwładnych
• Lekceważenie pracy i pracodawcy
• Niewykonywanie swoich obowiązków w sposób rzetelny
• Spóznianie się
• zbyt duża absencja

Dodaj swoją odpowiedź