Wychowanie umysłowe
Głównym założeniem wychowania umysłowego jest założenie, że nie można kształtować osobowości człowieka bez ukształtowania intelektu, czyli główne założenie mówi, że w praktyce nie można odrywać nauczania od wychowania. Twierdzenie to ma długą historię, można ja wiązać już z Herbartem, który mówił o nauczaniu wychowującym.
Wychowanie umysłowe odbywa się poprzez przekaz wiedzy, poprzez kształtowanie umiejętności. Nauczyciele przekazując wiedzę i kształtując umiejętności oddziaływują na uczniów treściami dydaktycznymi, swoją postawą do wiedzy a także swoja postawą do pracy zawodowej.
Sama osoba nauczyciela wpływa na dobór treści dydaktycznych z oferty programowej i wpływa również na analizę niektórych treści i staje się modelem zachowań uczniów. Ogólnie chodzi o to, aby nauczyciel z tych treści wybierał i analizował indywidualnie.
Cele wychowania umysłowego wg Okonia:
- najogólniej celem wychowania umysłowego jest rozwój sfery intelektualnej człowieka. W tym znaczeniu wychowanie umysłowe ma prowadzić do tego, że człowiek będzie potrafił.
· kierować własną aktywnością praktyczną i poznawczą,
· koordynować tę działalnością,
W tym sensie elementami wychowania umysłowego są:
· ogólne podstawy wiedzy o przyrodzie, społeczeństwie i kulturze
· ogólne przygotowanie do działalności praktycznej,
· ogólny rozwój zdolności umysłowych i zainteresowań,
Wychowanie umysłowe wg Muszyńskiego to kształtowanie naukowego poglądu na świat tzn. poglądu opartego na badaniach empirycznych,
Celami wychowania umysłowego są:
· kształtowanie zdolności poznawczych,
· rozwój motywacji do dążenia i poszukiwania informacji,
· pogłębianie wrażliwości intelektualnej,
· kształtowanie kultury umysłowej,
Wychowanie umysłowe jest rzeczą bardzo ważną. Ważne jest aby kształtować zdolność logicznego myślenia.