Problem bezrobocia w wybranym regionie lub mieście

Problem bezrobocia w wybranym regionie lub mieście

Bezrobocie to nie tylko negatywne zjawisko gospodarcze, ale także olbrzymi problem społeczny. Dłuższy okres pozostawania bez pracy jest dla wielu osób przyczyną osobistych dramatów. Taka sytuacja prowadzi do pogarszani zdrowia fizycznego i psychicznego, wywołuje konflikty w rodzinie, przyczynia się do nasilenia niepożądanych społecznie zachowani. Tak, więc bezrobocie to dość duży problem gospodarczy i społeczny. Ale właściwie, co to znaczy bezrobocie? Jakie są jego przyczyny i sposoby jego zwalczania?
Należałoby zacząć od wskazania kilku ważnych grup obecnych na rynku pracy, na którym to właśnie rozgrywa się dramat bezrobocia. Grupy te to: ludzie aktywni zawodowo, którzy albo pracują, albo są bezrobotni i ludzie bierni zawodowo, np. uczniowie. Dokładny podział tych grup ilustruje rysunek nr 1.


Rysunek 1.

Ale skąd wiadomo jak liczne są poszczególne grupy? W Polsce istnieją dwa podstawowe zbiory informacji o rynku pracy: dane zebrane w trakcie tzw. badań aktywności ekonomicznej ludności (BAEL) oraz dane z urzędu pracy. Dysponując danymi o liczbie pracujących i liczbie bezrobotnych, można ustalić jedną z najważniejszych informacji o stanie rynku pracy, czyli stopę bezrobocia. Tak, więc w przypadku BAEL liczbę bezrobotnych w badanym miesiącu oblicza się jako stosunek liczby bezrobotnych do liczby ludności aktywnej zawodowo. Natomiast stopa bezrobocia rejestrowanego to stosunek liczby zarejestrowanych bezrobotnych do cywilnej ludności aktywnej zawodowo, która nie obejmuje osób odbywających czynną służbę wojskową oraz pracowników jednostek budżetowych resortów obrony narodowej i spraw wewnętrznych.
Pora na liczby. Stopa bezrobocia w regionie, który chciałbym omówić, czyli w powiecie kolskim w ciągu dwóch ostatnich lat przekroczył 20%. Informacje te potwierdzają dane z rocznych zestawień stopy bezrobocia przeprowadzone przez Powiatowy Urząd Pracy w Kole i przedstawione w tabelce i na rysunku
nr 2.


Tabela 1.
Stopa bezrobocia. Powiatowy Urząd Pracy w Kole.


Rysunek 2.
Natomiast na rysunku nr 3 są przedstawione przepływy między zbiorami pracujących, bezrobotnych i biernych zawodowo.

Rysunek 3.

Wielkość bezrobocia jest wypadkową tych przepływów. Zaskakująco dużą skalę tego ruchu ujawniają tabelki wyrejestrowań i zarejestrowań bezrobotnych.


Tabela 3.


Wyraźnie widać, że spadek bezrobocia może być wynikiem różnych procesów. Na przykład stopa bezrobocia przestaje wzrastać, kiedy pracownicy zagrożeni bezrobociem szybciej niż do tej pory przechodzą na emerytury wykorzystując przy tym ułatwienia ustawowe. Taki sam skutek, czyli wyhamowanie wzrostu stopy bezrobocia, ma zwiększenie produkcji przez przedsiębiorstwa, wzrost popytu na pracę i przepływ podejmujących pracę i wznawiających pracę ze zbioru bezrobotnych do zbioru zatrudnionych.

Tak, więc bezrobocie ma różne przyczyny. Może ono wynikać z faktu, że pewna grupa osób zmienia zawód albo miejsce pracy i jest pozbawiona pracy tylko w krótkim okresie. Jednak, aby złagodzić negatywne skutki bezrobocia państwo, na miarę posiadanych środków, stara się pomagać bezrobotnym. Problematykę zatrudnienia i bezrobocia szczegółowo reguluje ustawa z dnia 14 grudnia 1994 roku o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Zgodnie z tą ustawą za bezrobotnego może zostać uznana osoba, o której mowa w art. 1 ust. 2 pt. 1 i 2. Jest to osoba niezatrudniona i niewykonująca innej pracy zarobkowej, zdolna i gotowa do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującego w danym zawodzie lub służbie. Ponad to nieucząca się w systemie dziennym, zarejestrowana we właściwym dla miejsca zameldowania powiatowym urzędzie pracy, jeżeli:

1) ukończyła 18 lat, z wyjątkiem młodocianych absolwentów,

2) kobieta nie ukończyła 60 lat, a mężczyzna 65 lat,

3) nie nabyła prawa do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, renty szkoleniowej albo po ustaniu zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej dzielności nie pobiera zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego, świadczenia rehabilitacyjnego, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego lub wychowawczego,

4) nie jest właścicielem lub posiadaczem nieruchomości rolnej w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, cywilnego powierzchni użytków rolnych przekraczających 2 ha przeliczeniowe, lub nie podlega ubezpieczeniu emerytalno - rentowemu z tytułu stałej pracy jako współmałżonek lub domownik w gospodarstwie rolnym o powierzchni użytków rolnych przekraczających 2 ha przeliczeniowe,

5) nie jest właścicielem lub posiadaczem gospodarstwa stanowiącego dział specjalny produkcji rolnej w rozumieniu przepisów podatkowych, chyba że dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, obliczony dla ustalenia podatku dochodowego od osób fizycznych, nie przekracza wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 2,0 ha przeliczeniowych, ustalonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, na podstawie przepisów o podatku rolnym lub nie podlega ubezpieczeniu emerytalno – rentowemu z tytułu stałej pracy jako współmałżonka lub domownika w takim gospodarstwie,

6) jest osobą niepełnosprawną, której stan zdrowia pozwala na podjęcie zatrudnienia co najmniej w połowie wymiaru czasu pracy obowiązującego w danym zawodzie lub służbie,

7) nie jest osoba tymczasowo aresztowaną lub nie odbywa kary pozbawienia wolności,

8) nie uzyskuje miesięcznie dochodu w wysokości przekraczającej połowę najniższego wynagrodzenia, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z tytułu odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych,

9) nie pobiera, na podstawie przepisów o pomocy społecznej, zasiłku stałego, stałego wyrównawczego, gwarantowanego zasiłku okresowego lub renty socjalnej.

Wiadomo już, kto to jest bezrobotny i ilu jest bezrobotnych w regionie powiatu kolskiego. Jednak do oceny charakterystyki bezrobocia niezbędna jest także znajomość jego struktury. Tak, więc szczególnie dotkliwe dla społeczeństwa jest bezrobocie długookresowe. Ponieważ to właśnie poziom życia długookresowych bezrobotnych i ich rodzin obniża się najbardziej. Oni też mają najmniej szans na znalezienie nowej pracy. Skutkiem tego jest wyobcowanie spowodowane przerwaniem kontaktów ze środowiskiem zawodowym stres wywołany poczuciem mniejszej wartości, zanik kwalifikacji, choroby, uzależnienia, bieda, przestępstwa, rozwody, a nawet samobójstwa.
Stan bezrobocia powiatu kolskiego ilustruje tabelka

Tabela 4.


Bardzo ważny jest wiek i wykształcenie bezrobotnego poszukującego pracy. Uporczywy charakter ma zwłaszcza bezrobocie ludzi młodych. Z reguły, mimo dobrego wykształcenia, nie mają oni jeszcze znacznych doświadczeń zawodowych, a przedsiębiorstwa niechętnie wydają pieniądze na szkolenia nowych pracowników. Także osobom w podeszłym wieku lub z niższym wykształceniem bardzo trudno jest znaleźć nową pracę. Przedsiębiorstwom, bowiem nie opłaca się inwestować w przyuczenie do pracy kogoś, kto i tak za kilka lat przejdzie na emeryturę. W tabelce pokazana jest struktura bezrobotnych według wieku i wykształcenia w regionie powiatu kolskiego.


Analizując sytuację na rynku pracy, należy także zwrócić uwagę na bezrobocie ukryte i bezrobocie fikcyjne. Bezrobocie ukryte oznacza, że w gospodarce istnieje grupa pozbawionych pracy osób, która z różnych przyczyn nie zarejestrowały się jako bezrobotne. Z kolei z bezrobociem fikcyjnym mamy do czynienia wtedy, gdy część zarejestrowanych bezrobotnych w rzeczywistości wcale nie chce podjąć pracy.
Należałoby zadać jeszcze jedno pytanie. Co można zrobić w celu zwalczania bezrobocia? Otóż urzędy pracy, w oparciu o ustawę z dnia 14 grudnia 1994 roku o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, starają się zmniejszyć bezrobocie lub chociażby złagodzić jego skutki. Od doradcy zawodowego dowiedziałam się, w jaki sposób Powiatowy Urząd Pracy w Kole pomaga bezrobotnym. Oto, czego dowiedziałam się od starszego doradcy, który sam opowiedział mi o zakresie swoich obowiązków związanych z pomocą bezrobotnym.

Pracuję na stanowisku Starszego Doradcy Zawodowego. W zakresie moich obowiązków mieści się:

1. Udzielanie pomocy osobom bezrobotnym z zakresu wyboru pracy, zawodu, szkolenia poprzez prowadzenie indywidualnych rozmów doradczych i organizowanie spotkań (szkoleń) grupowych (w tym nauka pisania nowych form podań, życiorysów).
2. Organizowanie spotkań z absolwentami szkól ponadpodstawowych (w szkołach i Klubie Pracy).
3. Organizowanie spotkań z uczniami VII i VIII klas szkół podstawowych.
4. Współuczestniczenie w organizowaniu szkoleń i przekwalifikowań.
5. Świadczenie usług doradztwa na rzecz pracodawców:
• uczestniczenie w Giełdach Pracy,
• pomoc dla pracodawców w zakresie formułowania lub weryfikacji opisów wymagań ofertowych dot. właściwego stanowiska pracy,
• pomoc dla pracodawców w zakresie określenia polityki zatrudnienia (właściwy dobór kadr, szkoleń, zatrudnienie w ramach środków Funduszu Pracy)
6. Wspomaganie pośrednictwa pracy:
• określanie przyczyn niskiej atrakcyjności ofert pracy,
• analizowanie przyczyn bardzo niskiej atrakcyjności określonej grupy osób długotrwale bezrobotnych i bezskutecznie poszukujących pracy,
7. Organizowanie i doskonalenie własnego warsztatu pracy:
• tworzenie i aktualizacja danych dot. lokalnego rynku pracy,
• gromadzenie informacji o możliwościach i warunkach kształcenia osób i doskonalenia zawodowego w systemie szkolnym i pozaszkolnym,
• gromadzenie i aktualizacja danych dot. instytucji szkolących,
• współpraca z Liderem Klubu Pracy w zakresie stosowanych metod pracy, zabezpieczenia w informatory i inne źródła informacji konieczne do działań realizowanych w ramach Klubu Pracy,

Z mojej pomocy może skorzystać każda osoba, która tej pomocy potrzebuje, a zgłaszają się osoby, które:

1. posiadają ograniczone doświadczenie lub w ogóle go nie posiadają i po raz pierwszy chcą dokonać wyboru zawodu
2. posiadają ograniczone doświadczenie, dokonali wyboru zawodu, który im wydaje się błędny i chcą ponownie dokonać wyboru zawodu
3. posiadają doświadczenie zawodowe lecz chcą lub muszą dokonać zmiany zawodu
4. zamierzaj ą uzupełnić wiadomości i umiejętności zawodowe
5. zamierzają podjąć działalność gospodarczą i oczekują oceny szans przedsięwzięcia
6. mają deficyt w zakresie umiejętności poszukiwania pracy

W związku z w/w problemami mogę na przykład:

1. Pomóc w wyborze (po raz pierwszy lub po raz kolejny) zawodu poprzez Zestaw do Samobadania (test związany z teorią wyboru zawodu J.L. Hollanda), wspólną analizę z klientem wymaganych obowiązków, czynności, możliwości, kompetencji, wykształcenia i cech osobowości w danym zawodzie oraz możliwości nauki w wybranym zawodzie.
2. Pomóc osobom decydującym się na szkolenie w wyborze kierunku tego szkolenia (po ocenie ich możliwości,, umiejętności i szans znalezienia po zakończonym szkoleniu zatrudnienia)
3. Pomóc osobom chcącym rozpocząć indywidualną działalność gospodarczą ocenić sytuację na rynku pracy, sporządzić roboczy biznes plan oraz pokierować ich kroki do odpowiednich instytucji, do których należy się zwrócić w przypadku rejestracji działalności gospodarczej.
4. Pomóc osobom nieposiadającym żadnego lub bardzo niewielkie doświadczenie w zakresie umiejętności poszukiwania pracy poprzez wspólne opracowanie Indywidualnego Planu Działania, naukę pisania życiorysu zawodowego, listu motywacyjnego, podania o pracę, pomoc w sporządzeniu własnej oferty pracy, nauka autoprezentacji i rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą (te metody działania realizowane są zarówno w poradach indywidualnych jak i grupowych, czyli na Warsztatach Poszukiwania Pracy - w załączeniu program warsztatów „Samodzielność w poszukiwaniu pierwszej pracy" przeznaczonych dla absolwentów).


Wśród młodzieży ponadgimnazjalnej najwięcej klientów zgłasza problemy:

1. Problemy w podejmowaniu optymalnych decyzji w zakresie prawidłowego wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia
2. Obawa przed wejściem na rynek pracy bez znajomości Ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - brak aktywnej postawy wobec swojego życia zawodowego
3. Problemy w konfrontowaniu swoich predyspozycji psychofizycznych, potrzeb i wartości z obiektywnymi wymaganiami stawianymi przez zawody i rynek pracy - młody człowiek musi rozstrzygnąć dylemat, czy woli uczyć się zawodu, w którym może znaleźć zatrudnienie, ale będzie on zgodny z jego zainteresowaniami, czy też modyfikować swoje wybory, uwzględniając rynek pracy
4. Brak wiadomości na temat praw i obowiązków wynikających ze statusu absolwenta
5. Brak doświadczenia w zakresie aktywnego poszukiwania pracy oraz aktywnego poszukiwania informacji na temat rynku pracy

Młodzieży szkól ponadgimnazjalnych pomagam poprzez:

1. Organizowanie spotkań w szkołach na tematy opisane w załączniku nr 2
2. Spotkania indywidualne mające na celu uaktywnienie zawodowe ucznia (chodzi o aktywność w gromadzeniu informacji na temat rynku pracy oraz aktywność w poszukiwaniu pracy)
3. Testy „Zestaw do Samobadania" oraz późniejszą analizę wyników tego testu z możliwościami kształcenia w danym kierunku i sytuacją na rynku pracy
4. Spotkania (grupowe i indywidualne) na zasadach informacji zawodowej (informowanie o prawach i obowiązkach absolwenta oraz o wszystkich istotnych aspektach Ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu)
5. Organizowanie spotkań grupowych na zasadach warsztatów „Samodzielność w poszukiwaniu pierwszej pracy" (patrz: Załącznik nr l) oraz udzielanie porad indywidualnych w podobnym zakresie.
6. Organizowanie warsztatów „Kurs inspiracji" (składający się z elementów: prezentacja; jak być asertywnym; szukam pracy; moje mocne strony; poznajmy różne zawody; indywidualny plan działania.

Bezrobotny powinien w pierwszej kolejności skorzystać z usług pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego.

Pośrednictwo pracy polega na kojarzeniu osób poszukujących zatrudnienia z pracodawcami zainteresowanymi znalezieniem odpowiednich pracowników.

Poradnictwo zawodowe ma za zadanie ukierunkowanie młodych ludzi w wyborze zawodu, udzielanie indywidualnych porad zawodowych, kształtowanie aktywnego zachowania się na rynku pracy.

Zajęcia w Klubie Pracy obejmują metody i techniki efektywnego poszukiwania zatrudnienia, prezentowania własnych możliwości intelektualnych i zawodowych wobec pracodawców, pobudzenia mobilności zawodowej, kształtowania umiejętności samoprezentacji.

W przypadku, gdy pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe okażą się niewystarczające, aby podjąć pracę lub przystąpić do jej poszukiwania, bezrobotny absolwent może ubiegać się o uczestnictwo w pozostałych programach przeciwdziałania bezrobociu, finansowanych ze środków Funduszu Pracy. Część z tych programów adresowana jest wyłącznie do bezrobotnych absolwentów, pozostałe do wszystkich kategorii bezrobotnych.


Programy adresowane do absolwentów


PIERWSZA PRACA

W 2002r. został opracowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej program wsparcia aktywizacji zawodowej absolwentów pod nazwą „Pierwsza praca", mający na celu ułatwienie absolwentom zdobycie pierwszych doświadczeń zawodowych.
Podmiotem działań jest absolwent zarejestrowany w urzędzie pracy jako bezrobotny absolwent. Każdy nowo rejestrujący się absolwent ma możliwość nieodpłatnego uczestnictwa w programie i otrzymania profesjonalnego wsparcia.


CHRONOLOGIA PROGRAMU „PIERWSZA PRACA"



1. Rejestracja i informacja

Wszyscy nowo rejestrujący się absolwenci powinni zostać poinformowani w formie ustnej (indywidualne lub grupowe spotkania informacyjne) lub pisemnej (ulotki, broszury) o podstawowych prawach i obowiązkach absolwenta oraz o podstawowych zasadach działania programu „Pierwsza praca".

2. Zajęcia „Samodzielność w poszukiwaniu pierwszej pracy"

Wszyscy rejestrujący się po raz pierwszy absolwenci powinni być objęci zajęciami „Samodzielność w poszukiwaniu pierwszej pracy”. Zajęcia te będą obejmować tematy:
a) Określenie praw i obowiązków absolwenta
b) Określenie wartości płynących z podjęcia pracy
c) Przedstawienie sposobów szukania pracy
d) Mała przedsiębiorczość jako sposób na samozatrudnienie
e) Omówienie zasad pisania życiorysu, listu motywacyjnego, analiza własnych umiejętności, predyspozycji zawodowych i cech osobowościowych preferowanych przez pracodawców
f) Autoprezentacja
Udział w tych zajęciach jest równoznaczny z przystąpieniem absolwenta do programu „Pierwsza praca" i będzie potwierdzony podpisaniem Deklaracji udziału w programie PIERWSZA PRACA.

W zależności od potrzeb absolwent może korzystać z dalszego przygotowania do aktywnego poszukiwania pracy w ramach zajęć klubu pracy lub „Warsztatów poszukiwania pracy" z programu „Absolwent".

3. Spotkanie z pośrednikiem pracy

Każdy tegoroczny absolwent zarejestrowany w urzędzie pracy, w ciągu 30 dni od daty rejestracji powinien mieć możliwość skorzystania z usług pośrednictwa pracy celem rozpoznania własnych potrzeb zatrudnieniowych, dokonania bilansu dotychczasowych doświadczeń w poszukiwaniu pracy, otrzymania oferty pracy lub (w przypadku braku oferty) zaplanowania dalszych działań. Dla osób spoza terenu miasta Koła i gminy Koło, oferty będą udostępniane do wglądu we właściwych dla miejsca zamieszkania urzędach miast i gmin.

4. Spotkanie z doradcą zawodowym

Celem kontaktu z doradcą zawodowym będzie jego pomoc w dokonaniu wyboru instrumentu wsparcia, zgodnego z oczekiwaniami i możliwościami absolwenta oraz sytuacją na lokalnym rynku pracy i możliwościami finansowymi urzędu pracy.

5. Wybór formy aktywizacji zawodowej

Każdy absolwent zainteresowany korzystaniem z instrumentów wsparcia (tj.: z miejsc pracy w ramach refundacji wynagrodzeń absolwentów, staży absolwenckich, szkoleń, pożyczek dla absolwentów planujących rozpocząć indywidualną działalność gospodarczą itp.), powinien zadeklarować udział w wybranej formie aktywizacji. Deklaracja absolwenta w tym wypadku nie jest równoznaczna z objęciem daną formą. Wybór formy aktywizacji jest dokonywany przez urząd pracy w zależności od posiadanych przez urząd środków i struktury ich wydatkowania na poszczególne instrumenty aktywizacji oraz dodatkowych kryteriów przyjętych przez urząd.

6. Realizacja i monitoring form aktywizacji zawodowej absolwentów.

Każdy absolwent, który został zakwalifikowany do udziału w wybranej formie aktywizacji zawodowej powinien otrzymać informację o terminie, miejscu oraz warunkach rozpoczęcia pracy, stażu lub szkolenia. Powiatowy urząd pracy zaś jest zobowiązany do okresowego monitorowania udziału absolwenta w programie.

STAŻE ZAWODOWE – za zgodą absolwenta lub na jego wniosek, powiatowy urząd pracy może skierować go do odbycia stażu. Staż polega na wykonywaniu przez stażystę w miejscu pracy określonych zadań, umożliwiających nabywanie praktycznych umiejętności potrzebnych do późniejszego samodzielnego wykonywania pracy. W czasie stażu nie dochodzi do nawiązania stosunku pracy z pracodawcą. Staż nie może trwać krócej niż 3 miesiące i dłużej niż 12 miesięcy. W okresie odbywania stażu absolwentowi przysługuje stypendium w wysokości zasiłku dla bezrobotnych. Powiatowy urząd pracy opłaca też składkę na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i wypadkowe od stypendium wypłacanego absolwentowi. W trakcie odbywania stażu zawodowego absolwent posiada nadal status osoby bezrobotnej.

UMOWA ABSOLWENCKA, nazywana również promocyjnym zatrudnieniem absolwenta. Aby ułatwić absolwentowi znalezienie zatrudnienia, przewidziano, iż pracodawca, może skorzystać ze zwrotu kosztów wypłaconego absolwentowi wynagrodzenia, nagród oraz składki na ubezpieczenie społeczne w wysokości uzgodnionej pomiędzy powiatowym urzędem pracy i pracodawcą, nieprzekraczającej jednak kwoty zasiłku dla bezrobotnych. Wymaganym warunkiem jest zawarcie przez pracodawcę umowy o pracę z bezrobotnym absolwentem, skierowanym przez powiatowy urząd pracy. Musi to być jednak umowa w pełnym wymiarze czasu pracy. Zwrot kosztów dokonywany jest przez okres do 12 miesięcy. W przypadku jednak, gdy pracodawca otrzymuje zwrot kosztów, w wysokości nieprzekraczającej najniższego wynagrodzenia, poniesionych za ca drugi miesiąc, umowa może trwać 18 miesięcy.

ZATRUDNIENIE W INSTYTUCJACH UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ daje możliwość zdobycia nowych umiejętności i doświadczenia zawodowego. Absolwent na swój wniosek lub za swoją zgodą może zostać skierowany przez powiatowy urząd pracy (na zasadach robót publicznych) na okres do 6 miesięcy, do wykonywania pracy niezwiązanej z jego wyuczonym zawodem, w wymiarze nieprzekraczającym połowy wymiaru czasu pracy. Instytucjami zatrudniającymi mogą być jedynie instytucje użyteczności publicznej oraz organizacje zajmujące się problematyką kultury, oświaty, sportu i turystyki, opieki zdrowotnej oraz opieki społecznej. W takiej sytuacji powiatowy urząd pracy zwraca pracodawcy część poniesionych kosztów na wynagrodzenie, nagrody oraz składkę na ubezpieczenie społeczne w wysokości uprzednio uzgodnionej. Wysokość refundacji nie może przekroczyć jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych absolwentów i połowy najniższego wynagrodzenia obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca, łącznie ze składką na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

REFUNDACJA SKŁADEK NA UBEZPIECZENIE RENTOWE I WYPADKOWE
Uzupełnieniem programów wynikających z ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu jest program wprowadzony z dniem l stycznia 2002 r. ustawą o ułatwieniu zatrudnienia absolwentów szkół. (Uwaga! Przepisy tej ustawy nie obejmują wymienionych w definicji na początku absolwentów studiów podyplomowych lub doktoranckich). Przewiduje ona refundowanie pracodawcom zatrudniającym absolwentów i absolwentom, którzy we własnym imieniu podjęli i wykonują działalność gospodarczą i zamieszkują w rejonach zagrożonych bezrobociem strukturalnym, składek na ubezpieczenie rentowe i wypadkowe w części należnej do pracodawcy. Refundacja ta przysługuje przez okres do 12 miesięcy i nie może być wyższa niż należna od najniższego wynagrodzenia za pracę. Wypłacana jest ze środków Funduszu Pracy. Otrzymanie refundacji następuje po złożeniu stosownego wniosku w powiatowym urzędzie pracy. Wie jest tu wymagane wcześniejsze wydanie przez urząd pracy skierowania dla bezrobotnego absolwenta. Innymi słowy, refundacja przysługuje w przypadku zatrudnienia lub samozatrudnienia absolwenta, bez względu na to czy był uprzednio zarejestrowany w urzędzie pracy, czy nie.

Programy, z których korzystać mogą zarówno absolwenci jak i inne kategorie bezrobotnych

SZKOLENIA – powiatowy urząd pracy może skierować osobę bezrobotną na szkolenie i pokryć jego koszty. Szkolenie nie może trwać dłużej niż 6 miesięcy (w przypadkach uzasadnionych programem szkolenia w danym zawodzie, nie dłużej niż 12 miesięcy). Celem szkoleń jest zwiększenie szans bezrobotnych na uzyskanie zatrudnienia poprzez umożliwienie im nabywania lub podwyższania kwalifikacji zawodowych, w szczególności w razie:
• braku kwalifikacji zawodowych, ..
• konieczności zmiany kwalifikacji w związku z brakiem propozycji odpowiedniego zatrudnienia,
• utraty zdolności do wykonywania pracy w dotychczas wykonywanym zawodzie;
• Jeżeli bezrobotny absolwent spełnia jeden z ww. warunków i sam wskaże szkolenie, którym jest zainteresowany, powiatowy urząd pracy może go nań skierować tylko wtedy, jeżeli:
 bezrobotny uprawdopodobni, że szkolenie zapewni mu uzyskanie zatrudnienia np. przedstawi zaświadczenie od przyszłego pracodawcy o zamiarze zatrudnienia bezrobotnego lub deklarację o zamiarze podjęcia własnej działalności gospodarczej po ukończeniu kursu,
 koszt szkolenia nie przekroczy dwukrotnego przeciętnego wynagrodzenia.

W okresie odbywania szkolenia bezrobotny otrzymuje dodatek szkoleniowy, który wynosi 20% kwoty zasiłku dla bezrobotnych. W przypadku absolwentów, którym zasiłek dla bezrobotnych nie przysługuje, zastosowano inne rozwiązanie. W okresie szkolenia absolwenci otrzymują stypendium w wysokości 60% kwoty zasiłku dla bezrobotnych.

ZATRUDNIENIE W RAMACH PRAC INTERWENCYJNYCH.
Powiatowy urząd pracy zwraca pracodawcy część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne za bezrobotnego skierowanego przez urząd do pracy u pracodawcy, w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty zasiłku dla bezrobotnych obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składki na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia.
Okres refundacji kosztów zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych nie może być dłuższy niż 6 miesięcy. W przypadkach, gdy refundacja obejmuje koszty poniesione przez pracodawcę, za co drugi miesiąc zatrudnienia, może być ona wypłacana pracodawcy przez okres 12 miesięcy.
Jeżeli pracodawca bezpośrednio po zakończeniu prac interwencyjnych trwających, co najmniej 6 miesięcy, będzie zatrudniał bezrobotnego przez okres dalszych 6 miesięcy, zawierając po upływie tego okresu umowę o pracę na czas nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy, może uzyskać w powiatowym urzędzie pracy jednorazową refundację wynagrodzenia za tego pracownika w wysokości uprzednio uzgodnionej, nie wyższej jednak niż 150% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu spełnienia tego warunku.

ZWROT KOSZTÓW DOJAZDU LUB ZAKWATEROWANIA.
Osobom, które zamieszkują w powiatach uznanych -za zagrożone szczególnym bezrobociem strukturalnym i które, na podstawie skierowania wydanego przez powiatowy urząd pracy, podjęły pracę lub staż poza miejscem stałego zamieszkania, powiatowy urząd pracy może dokonywać przez okres do 12 miesięcy zwrotu następujących kosztów:
• kosztów dojazdu, jeśli osoba podjęła staż w miejscowości, do której koszt dojazdu najtańszym środkiem lokomocji wynosi co najmniej 15% najniższego wynagrodzenia oraz uzyskuje wynagrodzenie w wysokości nie przekraczającej 2-krotnego najniższego wynagrodzenia,
• kosztów zakwaterowania, jeśli osoba podjęła staż w miejscowości, do której czas dojazdu i powrotu do stałego miejsca zamieszkania wynosi łącznie ponad 3 godziny dziennie, ponosi koszt zakwaterowania w hotelu lub wynajętym mieszkaniu wynoszący miesięcznie co najmniej 20% najniższego wynagrodzenia oraz uzyskuje wynagrodzenie w wysokości nie przekraczającej 2,5 krotnego najniższego wynagrodzenia.
POŻYCZKI NA URUCHOMIENIE WŁASNEJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Pożyczki udzielane są osobom bezrobotnym przez powiatowy urząd pracy ze środków Funduszu Pracy. Przeznaczone być mogą one na rozpoczęcie działalności o charakterze: produkcyjnym, usługowym lub innym, w tym również o charakterze rolniczym. Wysokość pożyczki nie może przekraczać dwudziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia. Pożyczka jest nisko oprocentowana, a okres całkowitej jej spłaty może wynosić nawet 4 lata. Pożyczkobiorca może wystąpić z wnioskiem o umorzenie do 50% kwoty pożyczki wraz z odsetkami od tej kwoty pod warunkiem prowadzenia działalności przez okres 24 miesięcy i wypełnienia innych warunków umowy. Szczegółowe zasady udzielania pożyczek oraz warunki ich spłaty określone zostają w umowie zawieranej przez powiatowy urząd pracy z pożyczkobiorcą.

POŻYCZKA NA SFINANSOWANIE KOSZTÓW SZKOLENIA. Umożliwia podjęcie zatrudnienia wymagającego szczególnych kwalifikacji. Powiatowy urząd pracy na wniosek bezrobotnego może udzielić mu pożyczki do wysokości czterokrotnego przeciętnego wynagrodzenia, na sfinansowanie kosztów tego szkolenia. Pożyczka nie jest oprocentowana, a okres jej spłaty wynosi do 18 miesięcy od ustalonego w umowie z powiatowym urzędem pracy terminu zakończenia szkolenia.


Ale aby znaleźć pracę nie wystarczy się zarejestrować, skorzystać z porady doradcy zawodowego czy też iść na kursy dla bezrobotnych. Bezrobotni nie powinni liczyć tylko na oferty pracy z „pośredniaka”, ponieważ jak pokazuje tabela takich ofert jest niewiele biorąc pod uwagę liczbę bezrobotnych.

Tabela 6.


Każdy bezrobotny szukając pracy powinien w miarę możliwości zwrócić się o pomoc do przyjaciół i znajomych. Również wiele gazet chcąc pomóc bezrobotnym w poszukiwaniach drukuje oferty pracy, np. takie jak te z „Przeglądu Koniniskiego”.
OFERTY PRACY
Z powiatowych urzędów pracy

Koło
Kelner, zawodowe, przygotowanie gastronomiczne

Kelner, zawodowe

Barman, zawodowe

Pielęgniarka rodzinna, minimum średnie medyczne, uprawnienia do wykonywania zawodu

Lektor szybkiego czytania, minimum średnie, przygotowanie pedagogiczne, własna działalność

Kierowca autobusu, wymagane doświadczenie, świadectwo kwalifikacji

Przedstawiciel handlowy, minimum średnie, doświadczenie w branży hutniczej, dobra znajomość języka angielskiego, prawo jazdy kat. B

Przedstawiciel handlowy, osoba niepełnosprawna, prawo jazdy kat. B

Nauczyciel języka angielskiego, wyższe, praca w Kłodawie

Nauczyciel języka angielskiego, wyższe, praca w Pniewach

Nauczyciel języka polskiego, wyższe, praca w Przedczu

kontaktowy telefon w Kole – 272-29-94


Zatem wniosek jest jeden, aby znaleźć pracę trzeba naprawdę wiele wysiłku. Z wiekiem jest to coraz trudniejsze, ale nie niemożliwe. Trzeba poświęcić na to wiele czasu i wiele wysiłku jednak, jeśli skorzystamy z oferowanej przez urzędy pracy, prasę i przyjaciół pomoc nasze szanse na osiągnięcie celu rosną.




Bibliografia.

1. „Zarys wiedzy o gospodarce” – Tomasz Adamiec
2. „Podstawy ekonomi” – M. Kujda
3. „Przegląd Koniński” – nr 39 * 30 września – 6 października 2003

Dodaj swoją odpowiedź
Wiedza o społeczeństwie

Współczesne problemy Polski i świata

Ludzkość od zawsze boryka się z różnymi problemami. Mogą to być problemy, które dotyczą poszczególnych krajów, czy nawet regionów, a mogą być ogólnoświatowe. Oto pięć subiektywnie przeze mnie wybranych współczesnych problemów ś...