Ważniejsze wydarzenia

1- ZABÓR AUSTRYJACKI-1781r-wprowadzonp obowiazek szkolny-dzieci6-12lat-kara za nie posyłanie,j.niem-główny,j.polski pomocniczy(religia),szkolnictwo polskie 1815r wolne miasto Kraków Uniwersytet Jagielloński, Gim.sw.anny nastawienie na jezyki, sw. Barbary-szkola tech.
Józef Dietl-rektor UJ,postulował:wprowadzenie do szkół j.ojczystego, podniesienie pozycji społ.nauczyciela,zorganizowanie pomocy materialnej dla biednych uczniów, redukcja przedm.klasycznych na korzysc realnych(ścisłych), powołanie komisji edukacyjnych przy uniwersytetach dlac kandydatów szkól srednich
2- JAN FRYDERYK HERBERT-cele wychowania-kształtowanie silnych charakterów odznaczających sie5ideami moralnymi:1.doskonałości idea okresla siłę, zakres dążeń jednostki;2.życzliwości-polegają na decyzji podporządkowaniu własnej woli,woli innych jednostek;3.idea prawa-zapobiega konfliktą;4.idea słuszności-równouprawnionie;5.idea wewnętrznej wolności-zgodnosc jednostki z samym soba; Podział pedag.:Ikierowanie, IInauczanie,IIIkarnośc. Główne zadania:wychowanie, nauczanie-1wpojenie młodzieży odpowiednich pragnien i zainteresowań,2stosowanie w jej stworzenie w jej umysłach wewnętrznej nad nimi kontroli,3wyksztalecenie dojrzałości sądu. Etapy prowadzenia lekcji:1analiza wstepna Lekcji,2podanie nowego materiału(etap jasności),3powiazanie nowego materiału ze soba i z już przyswojonym(etap kojarzenia), 4.uprzadkowanie naowego materiału(etap……); 5.zastosowanie nowej wiedzy w praktyce(etap metody)
3- JAN AMOS KOMEŃSKI(1592-1670)[„Dydaktyka”,”drzwi języków”,”Listy do nieba”,”świat w obrazach”,]”wielka dydaktyka”(1638)-36rozdz.;PODZIAŁ KSZTALCENIA-twierdził ze natura przeznaczyła nam naukę 24lata i podzielił na 4-6letnie okresy.-dziecinny, chłopięcy, młodzieńczy,dojrzewającej męskości. Zaczyna wychowanie już od okresu prenatalnego. Całe wych.przedszkolne ma być Dos.do potrzeb rozwoj.dziecka(pierwsze 6lat) cyt.”WIDZIEC W NIM TRZEBA NIE TO CZYM JEST TERAZ, ALE TO CZYM BEDZIE W PRZYSZŁOSCI”.Najwieksza troske przykłada do kształtowania umysłu i charakteru.Iokres-szkoła macierzyńska-do4roku dziecko zajmuje się robótkami recznym i ma jak najwięcej rysowac, słuchac muzyki, uczyc się łatwych piosenek, powinno uczyc się wyraźnego mowienia i właściwego akcentowania wyrazów.kształtowanie umysłu powinno być oparte przykładem, króciutkie pouczenia, jezelio trzeba to nawet kara.cnoty-umiarkowanie,czystośc,posłuszeństwo, miłosc,nauka bojaźni bożej-od4roku mialo się uczyc katechizmu na pamiec;IIokres-szkoła elemtarna (nauka j.ojczystego)-ucza się wszyscy bez względu na płec i materialność,najważniejszy jest j.ojczysty,brakowalo tylko nauk przyrodniczych;IIIokres-gimnazjum(szkoła j.łac.) wiedza społ.-moralna,historia, nauki przyrodnicze,łacina,6klas w każdej kl.dochodzily nowe przedm.;IVokres-akademia(ST.uniwersyteckie)-tylko dla najlepszych; Nauka powinna być prowadzona zgodnie z psychologia dzieci, powinna rozpoczynac się od prostych czynności i odwoływać się do zmysłowego poznania.Należy wykorzystac charakterystyczna dla wieku ruchliwość zmysłow, ciekawość,żywą wyobraznie i chwytliwa pamięc.
4- HERBERT SPENCER-wykorzystał zjawisko ewolucji(Darwin)do szkolnictwa i efektem było 5czynnosci dzieki którym człowiek zdobywal najbardziej potrzebne wiadomosi:1-bezposrednio samozachowawcze-zachowanie egzystencji,2-czunnosci które wychodza naprzeciw bytu(potrzeba),przyczyniaja się do nabycia umiejętności zapewnienia sobie i rodzinie środków do życia(praca zawodowa),3-czynnosci związane z zachowaniem gatunku a wiec z umiejętnością wychowania i wykształcenia potomstwa, 4-czynnosci pozwalające na zachowanie określonego porządku społecznego,5-czynnosci różnorodne(rozwoj estetyki,sztuka piekna, literatura); a)dzieci rodzace się ze swej natury nie SA dobre a wychowanie ich może wpływać na zmniejszenie wad wrodzonych ale całkowicie usuna się nie da;b)rodzice do swojej i wychowawczej roli nie SA odpowiednio przygotowani i popełniaja błedy*jak stawic dziecia wymagania*jakimi metodami przyzwyczajac ich do ich wypelninia*wg jakich kryteriów oceniac ich postepowanie,c)najlepsza metoda wychowania moralny kiedy natura sama karze,d)kobieta nie powinna być ani blada ani chorowita
5- UNIWEREK W Ken(1773)-towarzystwo do księży elementarne:1pisanie podręczników,2szkoła główna kraków(reforma-hugo Kołłątaj)-szkoły wydziałowe-szkołay podwydziałowe-parafialne3.szkoła główna Wilno(Marcin Poczo…Ogranicki)-szkoły wydziałowe-szkoły podwydziałowe-parafialne
6- KOMISJA EDUKACJI NARODOWEJ-pierwasz instytucja oświaty w Polsce, pierwsze ministerstwo oświaty narodej Została powołana głównie dlatego, że do 1773 r. edukacja podstawowa i średnia były w Rzeczypospolitej organizowane i kontrolowane przez zakon jezuitów. System stworzony przez jezuitów funkcjonował całkiem sprawnie, choć cechował go swoisty konserwatyzm i nietolerancja religijna. W 1773 r. zakon jezuitów został nagle rozwiązany przez papieża Klemensa XIV, co w Polsce zagroziło całkowitym upadkiem edukacji, ale też dało impuls do głębokich reform szkolnictwa.
7- JAN WŁADYSŁAW DAWID-kwestionariusz spostrzeżeń.dzieła:”Nauka o rzeczach”,”O duszy nauczycielstwa”,”Zasób umysłowy dziecka”.
8- NOWE WYCHOWANIE-*w Finlandia1860rSlojd-praca domowa typu rzemieślniczo-gospodarskiego na grunt szkolny-prace reczne,techn;*szkoła pracy-uczenie przez działanie;I-J.Dewey-założył szkołe pracy przy uniwersytecie, wyposażenie b. bogate: 1w szkole nie ma nagród i kar, ocen i klasyfikacji 2brak podziału na klasy 3nie istnieja jednostki lekcyjne 4 brak tematów zajęc 5są gr. Dzieci dobierane zgodnie z zainteresowaniami i rozwiązywały problemy z tym związane; określi pełny akt myślenia(5etapów: 1odczucie trudności 2wykrycie jej i określenie 3formowanie sposobu możliwego rozwiązania 4wysuniecie związku z przypuszczalnego rozwiązania 5sprawdzenie i zastosowanie)II-G.Kerszersteiner-niem.prof. z uniwersytetu w Monachium:1podporządkował wychowaniu państwowemu szkołę pracy 2państwo-najwyzsze dobro 3szkoła powinna przygotowywac do zawodu 4umoralnienie zawodu 5rozwój moralny jednostki 6wczesniejsza selekcja możliwości dzieci;*system daltoński-H.Parkhurst-amer.nauczycielka:1stworzenie systemu laboratoryjnego(gabinety przedmiotowe) 2nauczyciel pokazywal na początku plan pracy rocznej a uczen był zoobowiazany do całorocznego planu w cyklu miesięcznym zdawał materiał 3brak klas,jednostek lekcyjnych 4miał do dyspozycji nauczycieli 5sprawozdani na koniec; *metoda pracy-zabawy-C.Frenet-1ekspresja dziecka wyrazana za pomoca rysunków, tekstów 2dużo spontaniczności 3elemantami techniki:gazetka szkolna,korespondencja miedzyszkolna, ekspresja graficzna 4praca w polu, hodowla, szycie, tkactwo-duzo praktyki i ruchu
9- ELEN KEIY-XIX-XXw-propagowała swobodne wychowanie, poglądy na wychowanie w „Stulecie dziecka”-założenia:*nauczanie powinno rozpoczyna się w wieku6-8lat i trwac 6lat*powinno być koedukacyjna i uczyc zycia w rodzinie i panstwie*przedmioty mialy być nauczane pogladaowo odpowiednio rozłożone w czasie*zrywala z systemem wykładów*w czasie lekcji dzieci ucza się innych przedmiotów(robi co chce)*prace domowe odrabane w szkole*jedyna praca dom.w domu to lektury do czytania*grupy do 12osób
10- MONTESSORII-dzieci uczyły się przestrzegac3regół,a)nie rań,b)nie niszcz,3)nie przeszkadzaj.założenia-11zasad pedał.:1swobodny wybór materiału2swobodny wybór miejsca pracy3swobodny wybir czasu pracy4swobodny wybór formy pracy5zasada porządku(„porządek w otoczeniu,porządek w sercu”)6zas.ograniczenia7zas. izolowania trudnosci8zas.zas.transferu,dot.pomocy dydaktycznych9zas.własnego działania i powtarzania10zas.samokontroli11zas.składała się z grup w różnym wieku, każde nabiera innych cech itd

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Wypisz 3 ważniejsze wydarzenia z życia Marcina i dopisz do nich po 3 cechy które te wydarzenia ujawniają.  ( SYZYFOWE PRACE )   Proszę o szybką odpowiedź.

Wypisz 3 ważniejsze wydarzenia z życia Marcina i dopisz do nich po 3 cechy które te wydarzenia ujawniają.  ( SYZYFOWE PRACE )   Proszę o szybką odpowiedź....

Język polski

,,Bracia Lwie Serce" 1.Czas i miejsce akcji: 2.Ważniejsze wydarzenia: 3.Bohaterowie: POMOCY!!! :P

,,Bracia Lwie Serce" 1.Czas i miejsce akcji: 2.Ważniejsze wydarzenia: 3.Bohaterowie: POMOCY!!! :P...

Język polski

ważniejsze wydarzenia po kolei w "królowej śniegu"

ważniejsze wydarzenia po kolei w "królowej śniegu"...

Język polski

Ważniejsze wydarzenia polityczne w romantyźmie i ich wpływ na literaturę Polski

Ważniejsze wydarzenia polityczne w romantyźmie i ich wpływ na literaturę Polski...

Geografia

Ważniejsze wydarzenia w dziejach ziemi (era pateozoiczna) .

Ważniejsze wydarzenia w dziejach ziemi (era pateozoiczna) ....

Muzyka

Wypisz w punktach ważniejsze wydarzenia z życia twórczości Karola Szymanowskiego. NIE Z WIKIPEDII !!!

Wypisz w punktach ważniejsze wydarzenia z życia twórczości Karola Szymanowskiego. NIE Z WIKIPEDII !!!...