Trudna sztuka oceniania z zachowania.
Chciałabym zwrócić uwagę, na trudna sztukę, jaką jest ocenianie zachowania, nad która możemy się zastanawiać dłużej. Według nas- uczniów- powinno ono być sprawiedliwe i równe w stosunku do wszystkich. Jednak czasem zdarzają się sytuacje, kiedy opinia nauczyciela odbiega od naszej samooceny. Wtedy musimy wziąć pod uwagę fakt, że dla nauczyciela jest to również niekiedy problem.
Każdy pedagog jest inny, ma w stosunku do swoich wychowanków inne wymagania, oczekiwana. Wystawiając uczniowi ocenę z zachowania bierze pod uwagę różne czynniki. Dla jednego najważniejsze są oceny, dla drugiego zaangażowanie w życie szkoły, pomoc innym czy uprzejmość. Według mnie ocena z zachowania powinna wpływać na ucznia tak, aby zachęcała do pracy nad sobą, przezwyciężania trudności i kształtowania siebie. Aby pomagała w zrozumieniu własnych możliwości.
Jak oceniać, aby być sprawiedliwym?
Nauczyciel powinien odpowiednio analizować postawę ucznia, aby nie poddać go sklasyfikowaniu. (np. ma trudności w nauce, ale jest uprzejmy i zaangażowany). Powinien patrzeć bardziej na to, co uczeń potrafi dobrze, czym się wyróżnia, niż na sprawy dla niego trudne, sprawiające kłopoty. Każdy uczeń jest inny, ma inne sposoby uczenia się, inne predyspozycje i inne talenty. Jeśli jest przez nauczyciela, (ale nie tylko przez niego-również ocena rówieśników jest ważna) postrzegany jako słabszy, to on sam dojdzie wkrótce to przekonania, ze taki jest i przez to straci ochotę do rozwijania swoich umiejętności i przestanie się starać, (bo przecież jest słabszy, nie stać go na więcej). Zachęcany i doceniany uczeń czuje się zrozumiany, wzrasta jego samoocena i chęć działania, pragnie dalszych sukcesów. Mimo to, nauczyciel nie powinien być zbyt pobłażliwy, bo może tym samym sprawić, że uczniowie, którzy bardzo się starają i którym zależy na ocenie, mogą się poczuć niedocenieni.
Sami widzimy, że słuszne ocenianie zachowania, to naprawdę trudna i skomplikowana umiejętność. Dlatego powinniśmy być wyrozumiali dla naszych wychowawców, bo stają przed nie lada wyzwaniem. A przecież im również zależy na naszych ocenach i na nas samych.