Norma ISO 9001 - Piwo (jest to praca pisana na przedmiocie zawodowym Towaroznawstwo)

SPIS TREŚCI

1. Przegląd
2. Odpowiedzialność kierownictwa
3. System jakości
4. Przegląd umowy
5. Sterowanie projektem
6. Nadzór nad dokumentacją i danymi
7. Zakupy
8. Nadzorowanie wyrobu dostarczonego przez klienta
9. Identyfikacja wyrobów
10. Sterowanie procesem
11. Kontrola i badania
12. Nadzorowanie wyposażenia do kontroli, pomiarów i badań
13. Status kontroli i badania
14. Nadzorowanie wyrobu niezgodnego z wymaganiami
15. Działania korygujące i zapobiegawcze
16. Postępowanie z wyrobem, jego przechowywanie, pakowanie, zabezpieczanie i dostarczanie
17. Nadzorowanie zapisów dotyczących jakości
18. Wewnętrzny audit jakości
19. Szkolenia
20. Obsługa klientów lub Serwis
21. Metody statystyczne

Ad.2
2.1 Elementy zarządzania jakością
a) cele jakości
- uwaga skupia się na kliencie,
- towar jest najwyższej jakości,
- zdolność do użytku,
- wygląd zewnętrzny

b) podstawy jakościowe działania przedsiębiorstwa
- najważniejszy jest klient,
- najważniejsza jest opinia klienta,
- towar dostarczany jest w I klasie,
- pracownicy wysyłani są na szkolenia,
- słuchamy pochwał i uwag dotyczących naszego produktu,
- ulepszamy system żeby lepiej działał.

c) wdrażanie strategii jakości do przedsiębiorstwa
- dotarcie do klienta poprzez skuteczną reklamę,
- rozdanie próbek osobom powyżej 18 roku życia,
- wprowadzenie systemu szkoleń pracowników,
- motywacja pracowników w postaci premii, nagród, talonów, paczek (dobry system społeczny),
- obniżanie kosztów produkcji poprzez nieskupowanie materiałów, produktów o słabej jakości,
- sprawna praca we wszystkich dziedzinach,
- dobra współpraca z kontrahentami,
- współpraca z dostawcami i odbiorcami, którzy mają wdrożony system jakości,
- kontrola systemu jakości.

d) organizacja odpowiedzialności – schemat poniżej
(pobierz załącznik 1)

e) ocena systemu zarządzania jakością przez kierownictwo przedsiębiorstwa
(pobierz załącznik 2)
...................................................................
Ad. 3

3.1 Cele systemu jakości
- dobry schemat organizacyjny przedsiębiorstwa,
- zadowolony klient,
- badanie zadowolenia naszego klienta przez wprowadzenie oceny przez klienta,
- strzeżenie interesów przedsiębiorstwa,
- sprawdzanie czy są produkty z wadami i ich korekta (utylizacja).

3.2 Metody zapewniające planowanie zarządzania jakością
- analiza wykrytych wad,
- badanie oczekiwań klienta,
- wspieranie jakości poprzez wprowadzania nowych towarów na rynek.

3.3 Obszary zastosowań
- Marketing – rozwój i potrzeby na rynku, reklama, sprzedaż produktu,
- Dział rozwoju i produkcji – rozwój i optymalizacja konkurencji,
- Planowanie – optymalizacja produkcji i najwyższej jakości,
- Administracja – rachunkowość, kadry, płace,
- Zakupy – zakup wyrobów i usług,
- Serwis/Obsługa – zwroty towarów, obsługa klientów.
.................................................................................
Ad. 4
Procedury są udokumentowane, opisują działania prowadzące do zawarcia umów. Przed przekazaniem oferty, podpisaniem umowy oraz przyjęciem zamówienia dokumenty podlegają przeglądowi. Przez zawarciem umowy zostaje ona dokładnie sprawdzona, a wszelkie niedomówienia i rozbieżności między umową a wcześniejszymi ustaleniami rozwiane. Następnym celem dokonywania przeglądu umów jest zapewnienie, że wymagania są odpowiednio określone i udokumentowane. Wszystkie wymagania jakie stawiamy kontrahentowi uzgadniane są przed ich akceptacją. Przegląd umowy zapewnia w pewnym stopniu, że dostawca jest zdolny do spełnienia wymagań zawartych w umowie lub zamówieniu. Zawarcie umowy rozpoczyna szereg działań, które zwieńczone są realizacją zamówień. W przypadku, gdy nie ma możliwości realizacji zamówienia, np. w skutek niedostępności w określonym terminie pewnych materiałów, nie można zawrzeć umowy lub przyjąć zamówienia.
Zmiany w umowie powinny być, zgodnie z wymogami normy, wprowadzane w określony wcześniej sposób przez osoby do tego uprawnione. Należy również określić sposób informowania o nich osób, których te zmiany dotyczą.
W normie jest również mowa o zapisach dotyczących przeglądów umowy. Wymaga się, aby utrzymywać i przechowywać takie zapisy.
...........................................................
Ad. 5
Faza koncepcyjna rozwoju usług
(pobierz załącznik 3)
..........................................................
Ad. 6

6.1 Cele
Wszystkie dokumenty niezbędne do:
- zapewnienia realizacji procesu produkcji wyrobu lub świadczenia usługi,
- prezentacji i udokumentowania funkcjonującego systemu jakości zgodnie z wymaganiami norm ISO 9000
- są dokumentami jakościowymi a ich obiekt jest specjalnie regulowany
- procedura obiektu dokumentów jakościowych ma na celu zapewnienie przestrzegania jednolitych uregulowań:
o kompletności i poprawności dokumentacji,
o uwzględnienie w dokumentacji wszystkich zasad dystrybucji i wymagań firmy.

6.2 Dokumentacja jakościowa musi spełniać
- jednoznaczną identyfikację
- przeprowadzać proces identyfikowalności,
- postępowanie zatwierdzające i aktualizujące,
- podział obowiązków.

6.3 Podstawowe zasady nadzoru nad obiegiem dokumentów
Na dokumentach jakościowych umieszczone są:
- dane osoby odpowiedzialnej za jej opublikowanie,
- zakres obowiązywania,
- kompletność,
- ważność,
- numer aktualnej wersji,
- zatwierdzenia,
- oznakowanie – kody identyfikacyjne:
Kody stosowane:
QM- oznacza system zarządzania jakością
W-: symbol odpowiedniego działu przedsiębiorstwa
0- sprawy ogólne
1- marketing
2- projektowanie i konstrukcja (produkcja)
3- administracja
4- zakupy
5- usługi
...............................................................................
Ad. 7
Pierwszym etapem procesem zakupów jest sprawdzenie naszych dostawców. Tworzymy więc procedurę, która będzie sprawdzała, czy są oni zdolni do spełniania wymagań względem terminu, wielkości i jakości dostaw, specyfikacji technicznych, systemu jakości oraz kontroli końcowej.

W drugim etapie określamy zakres i formy nadzoru dotyczące podwykonawców. Nadzór ten musi być powiązany z:
· typem wyroby,
· wpływem, jaki wyrób będzie miał na jakość naszych produktów,
· zapisami pokazującymi uzyskiwaną przez naszych dostawców jakość produktów.

Jeśli zaakceptujemy dostawcę to tworzymy zapisy dokumentujące jakość jego wyrobów, które nam dostarcza. W oparciu o te zapisy w określonych terminach czasu sprawdzamy dostawców.
Dokumenty dotyczące zakupów powinny zawierać dane jasno określające wyrób, który zamawiamy a więc: typ, rodzaj, klasę, nazwę. Wymagania powinny być tak określone, aby zapewnić wymaganą jakość, czas i ilość dostawy, dokumenty dotyczące zakupów powinny być przed wydaniem poddane przeglądowi i zatwierdzeniu.
W dokumentach dotyczących zakupów powinno się znajdować czy i jak będzie dokonywana kontrola wyrobów. Powinno także być określone jakie metody będą stosowane przy odbiorze dokonywanym u podwykonawcy.
W szczególnych przypadkach, jeśli to zostało zawarte w umowie, klient może sprawdzić, czy wyroby zakupione u naszego podwykonawcy są zgodne z wymaganiami. Sprawdzenie takie nie zwalnia jednak od odpowiedzialności za wyrób i nie wyklucza późniejszego odrzucenia wyrobu przez klienta.
................................................
Ad. 8
Dostawca jest odpowiedzialny za to, aby:
· zidentyfikować wyroby,
· poprzez kontrolę wykryć uszkodzenia i niezgodności,
· odpowiednio postępować z dostarczonymi przez klienta wyrobami, aby zapobiec pogorszeniu ich jakości.
Jeśli wyrób został uszkodzony, zagubiony lub stał się niezdatny do zamierzonego użycia, należy powiadomić o tym klienta. Mimo weryfikacji wyrobu, nie zwalnia to klienta od jego odpowiedzialności.

Towar dostarczany jest za pomocą samochodów dostawczych do magazynów
..............................................
Ad. 9
Oznakowanie towarów ma na celu ułatwienie rozpoznawania artykułów. W dużym stopniu jest wizytówką sprzedawanego towaru. Pełni także ważną funkcję w obronie interesów klienta (podawanie terminu przydatności do spożycia). Treści oznakowania w gospodarce rynkowej są uznane za jeden z najważniejszych elementów edukacji konsumentów. Stanowią jednocześnie bogatą formę informacji o towarach oraz warunkach ich użytkowania i przechowywania.
Towary powinny być w trwały sposób zaopatrzone w etykiety. Oznakowanie musi znajdować się bezpośrednio na opakowaniu – butelce oraz na opakowaniu zbiorczym i transportowym, w miejscach najbardziej widocznych. Powinno być czytelne, w pełni zrozumiałe, podane w języku polskim, umożliwiające konsumentowi prawidłowe i pełne korzystanie z towaru. Obowiązkowo na towarze muszą się znajdować oznaczenia podstawowe: nazwa towaru, znak bezpieczeństwa, informację o dopuszczeniu do obrotu w Polsce, cenę detaliczną, nazwę producenta.
...................................
Ad. 10
Poniżej przedstawiono uproszczony schemat produkcji piwa:
(pobierz załącznik 4)
Piwo jest to napój alkoholowy, otrzymywany przez fermentację brzeczki (nastawnej – piwnej) przygotowanej ze słodu i chmielu z dodatkiem lub bez dodatku surowców niesłodowanych (np. ziarna zbóż, cukier). Fermentacja przeprowadzana jest przy użyciu drożdży piwowarskich.
Charakterystycznym surowcem piwowarskim jest chmiel, stanowiący wysuszone kwiatostany żeńskie chmielu zwyczajnego, zwane też ze względu na ich wygląd szyszkami chmielowymi. Cennymi składnikami chmielu jest olejek eteryczny, związki goryczkowe i garbniki. Te składniki nadają piwu zapach – smak (gorzkawy) i dodatnio wpływają na trwałość gotowego produktu.
Najważniejszym zaś surowcem jest słód, otrzymywany z jęczmienia browarnego (dwurzędowego, mączystego) lub z pszenicy (słody pszenne używane są do produkcji niektórych specjalnych gatunków piwa). W browarnictwie używa się słodów suszonych. W zależności od temperatury i postępowania przy suszeniu otrzymuje się dwa zasadnicze typy słodu: jasny (pilzneński) i ciemny (monachijski); poza tym produkowane są słody specjalne (np. karmelowy, barwiący). Słód przed użyciem do produkcji jest rozdrabniany (śrutowany).
Pierwszym podstawowym etapem produkcji piwa jest sporządzenie zacieru, czyli zacieranie, w których chodzi o scukrzenie skrobi słodowej za pośrednictwem enzymów słodowych, w tym celu ześrutowany słód miesza się z wodą w kadzi zaciernej, ogrzewa do temperatury około 75ºC i przez pewien czas utrzymuje w tej temperaturze. Zacier po przefiltrowaniu nazywa się brzeczką. Głównymi i najważniejszymi składnikami brzeczki są produkty rozpadu skrobi (skrobia dekstryny maltoza), ponadto występują w niej też produkty enzymatycznego rozpadu białek (np. peptony, peptydy, aminokwasy).
Następną czynnością jest gotowanie brzeczki z chmielem, czyli warzenie piwa. W czasie tego procesu, przechodzą do brzeczki składniki chmielowe, następuje też jej zagęszczenie i sterylizacja. Ochłodzoną brzeczkę poddaje się z kolei fermentacji głównej w kadziach fermentacyjnych przy udziale drożdży piwowarskich (dozowanie drożdży nazywa się nastawianiem), która trwa przeciętnie od 8 do 10 dni. Młode piwo, ściągnięte znad osadu drożdży, przelewa się do szczelnych, zamkniętych zbiorników „kuf”, w których przechodzi ono fermentację leżakową, trwającą od jednego do kilku miesięcy. W czasie tej fermentacji następuje defermentowanie piwa, nasycenie dwutlenkiem węgla, sklarowanie i wytworzenie właściwego zapachu. Piwo już gotowe (dojrzałe) obciąga się, tzn. tłoczy z kuf poprzez filtry do beczek lub butelek.
Piwo jest napojem alkoholowym zawierającym wysycony dwutlenek węgla, dlatego jest równocześnie napojem orzeźwiającym, poza tym gasi pragnienie. Zawartość alkoholu etylowego w piwie waha się przeciętnie w granicach od 2,5 do 5,5 %. W ekstrakcie piwa występują cukrowce (głównie dekstryny), a ponadto w pewnej ilości związki azotowe.
...............................................
Ad. 11
11.1 Wyniki badania organoleptycznego
11.1 a) piwa jasnego
(pobierz załącznik 5)
11.1 b) piwa ciemnego
(pobierz załącznik 6)
..............................................
Ad. 12
Wyposażenie musi spełniać ustalone wymagania. Powinno być używane w sposób zapewniający, że niepewność pomiaru jest znana i nie większa niż wymagają tego odpowiednie normy. W przypadku, gdy w przedsiębiorstwie stosuje się oprogramowanie do badań lub wzorce porównawcze, powinny być one sprawdzane przed przekazaniem do użytkowania. Sprawdzenia tego dokonuje się w celu udowodnienia, że narzędzia mogą być stosowane do wykazywania zgodności wyrobu z określonymi wymaganiami. Powinno ustalić się zakres i częstość takich sprawdzeń. Należy również utrzymywać zapisy dotyczące nadzoru, aby móc udowodnić prowadzenie tego nadzoru.
Dostawca powinien określić jakie pomiary mają być wykonywane w przedsiębiorstwie. Należy również określić wymaganą dokładność tych pomiarów, a następnie przy wykorzystaniu jakiego wyposażenia pomiary te będą przeprowadzane. Kolejnym krokiem jest określenie jakie wyposażenie do kontroli, badań i pomiarów znajduje się w przedsiębiorstwie. Należy je wzorcować i regulować w określonych odstępach czasu lub przed jego wykorzystaniem. Do wzorcowania można używać tylko wyposażenia posiadającego certyfikat.
Należy określić jak przebiega proces wzorcowania. Chodzi tu konkretnie o ustalenie sposobu oznaczania, częstości sprawdzania, metod sprawdzania, kryteriów przyjęcia oraz powiedzenie co należy zrobić jeżeli okaże się, że wyposażenie jest niezgodne z wymaganiami. Po przeprowadzeniu wzorcowania należy oznaczyć wyposażenie za pomocą odpowiedniego identyfikatora. Takim identyfikatorem jest zwykle przywieszka, na której widnieje data następnego wzorcowania.
W przypadku stwierdzenia niezgodności należy określić jak długo wyposażenie działa niewłaściwie. Wzorcowanie powinno odbywać się w odpowiednich warunkach otoczenia. Należy więc przed przystąpieniem do wzorcowania takie warunki zapewnić.
Wyposażenie powinno być przechowywane i używane w sposób zapewniający utrzymanie jego dokładności i przydatności do użytku. Należy je również zabezpieczyć przed regulacjami, które mogłyby spowodować unieważnienie statusu wzorcowania.
........................................
Ad. 13
Wyrób został poddany licznym badaniom i kontrolom, w wyniku których spełnia wymagania. Piwo (opakowanie) jest odpowiednio oznaczone. Jest ono oznakowane za pomocą etykiet naklejonych na butelkach. Posiada ono kartę wyrobu. Piwo jest przechowywane w specjalnie wyznaczonym pomieszczeniu.
...............................................
Ad. 14
W przypadku piwa bardzo rzadko zdarza się aby wystąpiły jakieś braki lub niezgodności. Jeżeli jednak to nastąpi piwo poddawane jest kolejnej fermentacji.
Jednak jeżeli taki nastąpi to w obecności dwóch świadków i prezesa sporządzany jest protokół. Wszystkie dokumenty zbierane są do specjalnego segregatora
..............................................
Ad. 15
Rozróżnia się trzy rodzaje działań, które mają zapewnić nam jakość produkcji: korekcyjne, korygujące i zapobiegawcze. Korekcyjne podejmowane są na konkretnym wyrobie. Działania korygujące powinny nastąpić po korekcyjnych - mają one sprawić, że błąd, który spowodował wadę, więcej się nie powtórzy. Działania zapobiegawcze podejmuje się, gdy istnieje podejrzenie, że obecny stan rzeczy może spowodować powstanie błędu i niezgodnego wyrobu. Zakres działań korygujących i zapobiegawczych, które podejmuje się dla wyeliminowania niezgodności, które zaistniały lub mogą zaistnieć, powinien odpowiadać ważności problemów i ryzyku ich wystąpienia.
Aby prawidłowo prowadzić działania korygujące i zapobiegawcze, należy stworzyć procedury, w których opisane zostanie, jak te działania mają być realizowane. Procedury dotyczące działań korygujących powinny obejmować:
· postępowanie z reklamacjami i raportami o niezgodnościach,
· badanie przyczyn niezgodności,
· sposób zapisywania wyników badań,
· określania działań korygujących dla likwidacji przyczyny,
· środki nadzory dla zapewnienia, że działania korygujące są podejmowane i skuteczne.

Procedury opisujące działania zapobiegawcze powinny:
· określić sposób wykorzystania informacji mających wpływ na jakość, jak karty procesów, operacje, wyniki auditów i inne zapisy w celu likwidacji potencjalnych przyczyn niezgodności,
· określić ogólne kroki potrzebne do rozwiązania problemów (sposób rozwiązywania),
· określić sposób inicjowania działań,
· zapewnić, że informacje o działaniach będą przeglądane przez kierownictwo.

Działania korygujące i zapobiegawcze mają duże znaczenie dla jakości i dlatego zwraca się na nie szczególną uwagę. Wymagają one osobistego zaangażowania wszystkich pracowników dla uzyskania stałego wzrostu poziomu jakości wyrobów.
.....................................
Ad. 16
16.1 Zakres stosowania
Działania w zakresie zapewnienia jakości dotyczą następujących działów:
· zakupu i przyjęcia towaru,
· magazynowania,
· dystrybucji.

16.2 Postępowanie z wyrobami
Wszystkie czynności, które będziemy wykonywali będą zgodne z BHP z kodeksem pracy i ochroną środowiska.

16.3 Przechowywanie
Generalnie, piwo powinno być przechowywane w chłodnym miejscu. W cieplejszych klimatach oznacza to konieczność zastosowanie systemu chłodzenia. W chłodniejszym klimacie często wykorzystuje się piwnice do magazynowania piwa, które dość dobrze spełniają swoją rolę. Dopóki temperatura utrzymuje się pomiędzy 2-15°C, piwo prawdopodobnie będzie nadawało się do spożycia. Trzeba pamiętać, że przechowywanie w temperaturze bliskiej górnej granicy przyspieszy psucie się produktu, ponieważ drożdże, które pozostały w piwie będą bardziej aktywne. Jest to dobre dla pewnego szczególnego gatunku piwa, jednak proces ten powoduje niższy ciężar gatunkowy piwa i szybsze zwietrzenie.
Zawsze trzymaj piwo w chłodzie - do 8º C jednak aby nie schować piwa do zamrażarki! To zabójstwo dla tego trunku. Piwo jest biologicznie aktywne i zarazem delikatne. Nigdy temperatura nie może być niższa niż 0º C. Piwo najlepiej się czuje w zaciemnionych miejscach - nie dopuszczaj do sytuacji gdy Twoje piwo wygrzewa się w promieniach słońca. Słońce jest korzystne wyłącznie dla Ciebie i też z rozsądkiem.
Jeżeli nie dbasz o warunki przechowywania - piwo z każdym dniem traci na jakości. Zwracaj uwagę w jakich warunkach jest przechowywane piwo w Twoim sklepie.
Piwo źle przechowywane może zmienić lub nawet stracić smak, może stać się mętne i w najgorszym wypadku niezdatne do spożycia.

16.4 Pakowanie
Jako opakowanie piwa służą beczki drewniane i aluminiowe (te ostatnie wypierają drogie beczki drewniane) lub butelki z ciemnego szkła. Piwo butelkowe powinno być zaopatrzone w etykietę zawierającą nazwę i znak fabryczny browaru, pojemność nominalną butelki, zawartość alkoholu etylowego, datę rozlewu, cenę detaliczną; poza tym nazwę i adres rozlewni, jeżeli piwo było napełniane do opakowań detalicznych poza browarem. Wyjątkowo na butelkach piwa grodziskiego, które jest bardzo pieniste, powinno znajdować się pouczenie o sposobie przechowywania (butelki powinny być składowane w pozycji leżącej) i nalewania tego piwa do naczyń otwartych.

16.5 Zabezpieczenia
 „Tu otwierać” – symbol nożyczek,
 „Ostrożnie kruche” – symbol kieliszka,
 „Górą nie przewracać” – dwie pionowe strzałki skierowane do góry nad poziomą belką,
....................................
Ad. 17
17.1 Cele nadzorowania jakości:
a) potwierdzają, że wyrób został zaprojektowany i opracowany w warunkach kontrolowanych a następnie poddany badaniom,
b) dokumentują badania przeprowadzone w trakcie procesu produkcji,
c) stanowią dowód wykonania usługi,
d) dokumentują stwierdzone niezgodności przy zakupie towarów,
e) dokumentują przeprowadzone szkolenia pracowników,
f) są sprawozdaniami z przeprowadzonych auditów jakości

17.2 Zapisy jakościowe:
a) pozwalają na ustalenie problemów występujących w realizowanych procesach,
b) ułatwiają podjęcie decyzji dotyczących działań korygujących,
c) ułatwiają podejmowanie decyzji w ramach załatwienia reklamacji klienta.
........................................
Ad. 18
W mojej firmie najważniejsze jest 5 działów: produkcja, marketing, sprzedaż, księgowość i zakupy. Są to działy, które są często kontrolowane. Okres kontroli waha się od 3 do 6 miesięcy. W każdym z tych okresów przyjeżdża kontrola z zewnątrz, która sprawdza poprawność i skuteczność działania poszczególnych działów.
....................................
Ad. 19
W naszej firmie istnieje procedura, która zapewnia poprawne określanie potrzeb z zakresu rozmaitych szkoleń oraz szkolenie całego personelu zaangażowanego w działania mające wpływ na jakoś piwa. Osoby wykonujące zadania wymagające posiadania specjalnych umiejętności (tj. pracownicy działu produkcji oraz księgowości), muszą być dobierane na podstawie odpowiedniego wykształcenia, szkolenia lub też przeszkolone do wykonywania zadań związanych z produkcją piwa lub osoby zajmujące się księgowością. Przechowywane są zapisy dotyczące szkoleń wszystkich pracowników (np. listy obecności, programy, certyfikaty).
Szkolenia takie odbywają się 6 razy do roku, czyli co dwa miesiące. Każdy nowy pracownik musi zaliczyć wyznaczone przez pracodawcę kursy
...................................
Ad. 20
20.1 Do zadań działu należy m.in.:
- zapewnienie prawidłowego funkcjonowania systemu jakości,
- serwisowanie wyrobów finalnych Spółki

20.2
Stale monitorujemy zadowolenie naszych klientów. Jest to naszym obowiązkiem, ale także podstawą do dalszego rozwoju i doskonalenia się.
Systematycznie prowadzimy:
· badania satysfakcji klientów:

o ocena zadowolenia z produktu
o ocena zadowolenia z jakości usług
o ocena kompetencji i umiejętności pracowników
o ocena kanałów komunikacji z klientem
o ogólny poziom satysfakcji i skłonność do rekomendacji

· badania jakości szkoleń
· badania jakości usług wdrożeniowych

Wyniki tych badań wskazują na obszary jakie należy poprawiać, sukcesywnie więc możemy podejmować działania mające wpływ na poprawę jakości oprogramowania i obsługi klientów, takie jak na przykład:
· szkolenia pracowników m.in. z obsługi klientów, zarządzania czasem, komunikacji, prezentacji i wystąpień publicznych
· doskonalenie istniejących serwisów dla klientów jak np. System Rejestracji i Kontroli Uwag i tworzenie nowych serwisów
· standaryzacja dokumentów wychodzących do klientów (umów, ofert, polis serwisowych, raportów, ankiet, formularzy wymagań dla nowych funkcjonalności w systemie)
....................................
Ad. 21
Metody statystyczne są bardzo przydatne w naszej firmie.
Pomagają nam przy:
· projektowaniu,
· sterowaniu procesami,
· unikaniu niezgodności,
· analizie problemów,
· identyfikacji przyczyn problemów.

Stworzyliśmy procedury i określiliśmy w nich, jak zamierzamy stosować i nadzorować działania metod statystycznych w całym okresie działania naszej firmy.

Dodaj swoją odpowiedź